Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Barn og familie med på fødselen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Barn og familie med på fødselen

Jeg skal føde for tredje gang i september. Jeg har en datter på 12 og en sønn på 9 fra før, så dette blir en atpåklatt.

Hele familien er opptatt av babyen i magen. Barna låner bøker og leser nesten mer enn det jeg gjør. De holder seg oppdatert om hvor stort fosteret er og hva som er utviklet når.

Datteren min vil være med på fødselen, og jeg vil gjerne ha henne med. Vi har snakket masse om hva som skjer under fødselen, så hun er godt forberedt.

Mannen min vil gjerne ha med moren min, og hun har også uttrykt at hun gjerne vil bli med. Svigermor skal være hos oss en stund både før og etter fødselen, og da vil det være naturlig om også hun fikk være en del av det. Jeg forstår at det nok kan bli trangt på fødestuen, men det burde kunne løses ved at ikke alle er til stede hele tiden, men avløser hverandre.

Men....nå begynner jeg å lure på hvilke holdninger barneleger og jordmødre har til dette. Jeg fikk innkallelse til ultralyd, og i brevet sto det at barn ikke burde være med på ultralyd, og at de ikke ville få noe ut av det. Dessuten at man bare fikk ta med en person på ultralyd...
    Ungene mine ble kjempeskuffet! De hadde gledet seg så mye!
    Hvorfor er det slik at barna ikke kan få være med???

Jeg nevnte for jordmora at jeg kunne tenke meg å ha med datteren min på fødselen, hvorpå hun snurpet munnen sammen og sa "du må være klar over at det er ikke alle barneleger som mener at det er bra for barn å være med." Hun lurte på hvordan min andre fødsler hadde vært. Jeg skjønte at hun lurte på om jeg skriker under fødselen. Jeg sa at jeg ikke har hatt for vane å være høylydt under fødselen.

I ettertid har jeg tenk på samtalen, og kjenner at jeg blir mer og mer irritert. Hva så om jeg skriker av smerte? Det gjør vondt å føde barn! Og det er ikke slik at datteren min ikke vet det. Jeg har spurt henne om hun vil bli redd for om jeg skriker, og hun sier at det vil hun ikke bli. Hun skjønner jo at det gjør vondt. Hun skjønner også at jeg kanskje kan si ting jeg ikke mener fordi jeg ikke klarer å utrykke meg slik jeg ønsker når jeg har vondt.

Er det vanlig holdning at barn ikke bør være med på fødselen?

Jeg har begynt å vurdere om jeg skal føde hjemme, slik at vi får det slik som vi vil ha det. Jeg tror jeg ikke orker å skulle være nødt til å forholde meg til en jordmor som er imot både det ene og det andre når jeg er på føde og barselavdelingen. Jeg ser på fødsel som en naturlig ting og kan ikke se noen grunn til late som om noe annet overfor barna mine.

Jeg kunne godt tenke meg feedback, så jeg slipper å gå rundt å irritere meg, og kanskje få informasjon om hvorfor holdingene er slik som de er.

Hei!! Takk for ditt spørsmål som gledet meg mye! Tenk hvis fler kunne føle eller få mulighet til å utvikles til å føle slik du gjør.
    Selvfølgelig er det ok at du vil ha din datter ,svigermor og mor med på fødselen. Du og din man er de som best kan avgjøre hvis deres datter er moden nok til å være med og det synes jeg hun virker å være. Holdningene på de forskjellige sykehusene varierer så jeg synes du skal ta en telefon til Drammen sykehus hvor jeg antar du har fødeplass og høre hvordan de stiller seg til din tankegang. Man ønsker generellt sett at det ikke skal være for mange på fødestuen for da kan den blivende mor bli distrahert fra sin "fødselsoppgave" spesiellt hvis noen av "fødselsselskapet" viser engstelse eller uro og det kan gjøre at fødselsprosessen forstyrres. Og visst kan den blivende far godt få avløsing. Han trenger ikke sitte hele tiden inne på fødestuen for å være en god partner og blivende far. Noen men, som er for urolige, redde passer ikke in på en fødestue. De støtter sin kvinne best gjennom å komme inn da og da, det har forskning vist.
    Hvis nå sykehuset ikke vil spille på lag med deg synes jeg du skal ha en hjemmefødsel hvis din graviditet inntil da har vært normal. Da kan du og din jordmor gjøre slik DERE vil. Du bor sikkert mindre enn 1 time fra sykehuset og da er det ok hvis noe skulle gå galt under fødselen slik at dere raskt kan komme til sykehuset. Dere bør selvfølgelig snakke med sykehuset hvis dere nå bestemmer dere for hjemmefødsel og jeg antar sykehuset kan opplyse hvem som evt driver med hjemmefødsel i Drammen. Du burte gå hos din "hjemmefødselsjormor" under graviditeten slik at dere blir godt kjent med hverandre. Jeg kjenner til en kommunejordmor Annette Michelsen i Ås kommune som har masse erfarenhet av hjemmefødsler og jeg trur at 10% av kvinnene i Ås derfor føder hjemme med Annette som jordmor. Hun kjenner kanskje til hvem som evt driver med hjemmefødsler i Drammen. Hennes telnr er 64943313 el mobil 97021849 el 91135380. Lykke til og husk at fødselen er deres og IKKE sykehusets. Hør gjerne fra dere og fortell hvordan det går!

Comment

Working...
    X