Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

kynnere

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• kynnere

Jeg er gravid i 18. uke og har nettopp fått beskjed om at jeg vil bli sykmeldt i uke 25 p.g.a. at mitt første barn ble født for tidlig. I forrige svangerskap hadde jeg en del smerter i magen i forbindelse med trening, men legen jeg gikk til da mente det ikke hadde noen betydning, han var av den oppfatning at man som gravid skal leve mest mulig normalt... Denne gangen, med en ny lege, blir jeg tatt mer alvorlig, men jeg vil likevel spørre her på nettet om hvordan jeg skal forholde meg til slike magesmerter som jeg hadde sist, og som jeg har fått igjen. Har etterhvert forstått at dette må være kynnere. Magen blir knallhard og det stikker litt nedover sidene. De kommer gjerne i forbindelse med fysisk aktivitet, og det er ikke mye som skal til før de dukker opp. De gjør ikke egentlig så veldig vondt. I alle bøkene jeg har står det at kynnere er helt ufarlige, men jeg vil gjerne unngå en ny prematurfødsel, så jeg spør for sikkerhets skyld. Blir veldig glad for svar!

Hei! Kynnere er ofte ikke noe å engste seg for unntatt hvis de kommer meget hyppig med kraftig nedtrykksfølelse o nesten er litt "ri"like som i ditt tilfelle derfor er det helt riktig at du skal ta det med ro o lytte til kroppen din slik at du prøver å unngå en for tidlig fødsel på nytt. Selvfølgelig skal du ikke parkere deg i sengen men prøve deg frem med lett fysisk aktivitet (f.eks korte promenader) for å se hvordan du kan holde dem i sjakk. Evt må du få sykemelding tidligere o evt kan du be om å få ultralyd innvendig i skjeden for å se at ikke livmormunnen og livmorhalsen åpner seg (kalles for nebbing når livmorhalsen åpner seg opp innenfra)Da kan man sammenligne å se om noen åpning har skjedd fra gang til gang . Dette bør du snakke med din lege om. Lykke til!

Comment

Working...
    X