Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hjertelyden!!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hjertelyden!!

Ville bare si at jeg har fått høre hjertelyden idag hos legen, og det var helt utrolig! Selv om dette er mitt tredje svangerskap.

I følge mine egne beregnelser er jeg 14+6 på vei.
    (Legen mente jeg var i uke 14, så det stemmer jo bra)

Hjertelyden lå på 156, er dette høyt? Har hørt at mange mener det er ligger så høyt..normalt er på 140, men er ikke dette veldig individuelt?

I mine forrige svangerskap varierte det fra 140 helt opp til 162...

Hei! Når man måler hjertelyden for å få mest korrekt diagnos så gjør man det over en periode på 20-25 min. Da kan man få frem snittverdien på babyns puls. Den ligger mellom 110-150,160 slag /minutt.
    Jo yngre babyn er jo dårligere utviklet er justeringsmekanismen i hjernen for hjertet derfor har en baby ofte mye høyere puls hvis det er i begynnelsen på svangerskapet enn senere da gjennomsnittpulsen går ned.
    En baby under 34 uker kan derfor ha en snittpuls på over 150 uten at det er noe feil.Når man er hos legen/jordmor lytter man ikke så lenge hvis alt virker normalt uten ca 1 minutt og da kan pulsen også være tilfeldig høy spesiellt hvis babyn er i aktivitet. Noen babyer ligger høyere i snittpuls enn andre så det er galt å sammenligne med andre babyer.Så du skal ikke engste deg!

Comment

Working...
    X