Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Stresstest

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Stresstest

Jeg var hos legen i dag og legen tok bla fosterlyden.
    Den var på 110(!), tidligere har den ligget på 140-150. Legen skrev en henvisning til Ullevål og bad om en stresstest! Jeg har lest litt om dette og funnet ut at man blir satt på drypp og får rier for å sjekke om babyen tåler dette. Hvis han ikke gjør det blir det snakk om keisersnitt...

Jeg ble veldig nervøs da jeg leste det som sto på henvisningen (legen fortalte meg ikke noe om dette). Legen brukte to min på å sjekke fosterlyden og jeg var inne hos han i 10 min. Han hadde det travelt og jeg føler at dette ikke stemmer helt. Ville du sendt meg på stresstest dersom babyen hadde forsterlyd på 110? Jeg føler ofte at legen ikke er helt oppdatert på graviditet og det har jeg også fått bekreftet av JM. Hun har også reagert på noen av hans avgjørelser.

28+1

Hei! Barnet fosterlyd skal ligge mellom 110-150(160). Tidlig i svangerskapet ligger ofte fosterlyden høyere. Jeg synes det virker voldsomt å sende deg på stresstest på de indikasjonene. Først så hade jeg lyttet mye lenger i hver fall 5 minutter(hvis barnet sover så er pulsen lavere) o evt latt deg drikke noe saft for å se om babyn våkner og ventet en stund og så målt på nytt. Hvis jeg ikke hadde vært fornøyd da hade jeg henvist deg til svangerskapspoliklinikken på Ullevål for en non-stresstest dvs fått koblet deg til en CTG (dvs en apparat der man placerer en plastikkdose på maven som registrerer fosterlyden over på ett papir) 1/2 timmes tid for å slik få bedre oversikt over fosterlyden og da får du også samtidig trykke på en knapp for å registrere når babyn beveger seg og evt også fått tatt et ultralyd. Siden avgjør legen der om du evt skal ta en stresstest eller ikke.Det er viktig å ta tiltakene i riktig rekkefølge men dette kan de på Ullevål så du skal ikke engste deg for at de "gjør for mye der" dvs gjør noe som er unødvændig.

Comment

Working...
    X