Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Gravid rett etter en SA

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Gravid rett etter en SA

Jeg hadde en spontanabort i 6. uke 4. april, og har nå testet positivt på nytt. Jeg fikk beskjed etter SA at alle prøver var negative, så jeg regner med at jeg kan stole på at jeg er gravid på nytt. Men er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til denne gang for å ikke miste igjen? Jeg er i min 6. uke nå. Og har det noe å si at jeg ikke har hatt mensen etter spontanaborten?

En ting til: Kan jeg kreve å få komme på innvendig UL tidligt bare for å sjekke at alt er i orden i og med at jeg er bekymra?

Veldig takknemmelig for svar!

Klemmer fra
    CGJ

Hei! Det gjør ingenting at du ikke haft mensen først. Du skal leve sunt, få nok søvn, spise sunt og unngå å få kraftige infeksjoner som for eksempel vannkopper, skarlagensfeber og som gir høy feber (over 39,5 grader) da det kan skade fosteret og så må du ikke røyke.
    Du kan lese mer om råd ang din helse og tiltak under graviditet på mammanettets andre sider. Gå in på "Graviditetsindex" så finner du mye info om dette under "graviditet-helse".
    Ellers skal du prøve å leve som vanlig å ikke gå runt å engste deg. Det er meget vanlig med abort ca 60% aborterer første måneden, 20-30% andre og tredje mnd så det er naturens måte å ordne opp når barnet ikke er levedyktig. Skjønner at dette er liten trøst for deg men det er ikke noe godt for deg om du skal tro hele tiden at nå går det galt igjen.
    Du kan godt ta tidlig ultralyd (fra uke 6-7) men det må du gjøre privat og betale selv.
    Håper alt går bra denne gangen!

Comment

Working...
    X