Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fundusmål over kurven.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fundusmål over kurven.

Fundusmålet mitt var denne gangen 5 cm over gjennomsnittskurven på skjemaet mitt hos jordmor, hva betyr det egentlig? Sist var det helt etter kurven (1,5 mnd siden) - betyr det at babyen blir stor - eller hva? Tenkte ikke på å spørre jordmoren om det, for hun sa ingen ting om det - så det først etterpå og ble litt nysgjerrig
    :trott: Student,mamma,vaskedame, elskerinne,kokk,sjåfør,psykolog,mekler,datanaut osv for Krølle 2003 og Olings 2005, og han mørke mannen vi ser av og til :trott:

Hei! Jeg vet ikke nok om deg kun at du er gravid for å kunne svare deg ordentlig så du må nok spørre din egen jordmor!
    Det kan være forskjellige grunner så her er noen

1 Målet skal tas fra toppen av symfysen dvs skambenet til toppen på der livmorkanten slutter og derfor ikke altid rett opp. Hvis høyeste delen av livmorkanten (fundus) ligger snett for navlen så skal man måle der. Kanskje ble det forrige gang målt rett opp i steden for snett? Kanskje ble målebandet satt for langt ned eller for høyt opp i forhold til symfysen forrige respektive denne gang?

2 Målet skal gjøres når urinblæren er tom, hvis den ikke er det kan målet bli høyere enn det det egentlig er.

3 Låg babyn i tverrleie forrige gang og nå har snudd seg til lengdeleie blir også målet høyere.

4 Hvis du danner mye fostervann kan også målet plutselig "hoppe" på kurven. Hos 50% av kvinnene som gjør det finner man ingen årsak.

5 Hvis du venter tvillinger blir også målet høyere

Comment

Working...
    X