Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Uviten om livmortapp og syklus..

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Uviten om livmortapp og syklus..

Postet denne meldinger her på Er Jeg Gravid? også.. Men vil gjerne høre hva en jordmor har og si om dette da jeg har litt lite viten på dette området og føler at det er vanskelig å finne svar...

Nå har jo vi vært prøvere i over 4 måneder.. fortsatt er magen min helt tom.. Tror jeg

Jeg hadde en SA 9 april som ble avsluttet (sluttet å blø) 19 april.

Jeg hadde forventet mens 21 april som ikke kom pga SA.

I følge min lege skal jeg regne 1 blødningsdag i aborten som første dag i siste mens og regne forventet mens ut i fra det.. Da skulle jeg hatt mensen 5 mai..

legen fortalte at normalen er at mens kommer tilbake innen 4- 6 uker.

Nå har jo jeg gått to uker over foventet mens og tatt en CB test som var negativ.. Så jeg håper og håper selv om jeg innerst ikke tror..

Også har jeg jo undersøkt livmortappen for å bli kjent med kroppen min og min syklus.

Nå kjenner jeg noe jeg aldri har kjent før. Ikke i løpet av de 4 månedene jeg har sjekket hver dag.. Men i dag er livmortappen lavtliggene, bløt, lukket igjen og veldig hard.
    Også virket alt så langt og rart. Det virket liksom som om livmortappen sto festet på en lang hals.. som forøvrig også var hard.. (livmorhalsen??) Hvorfor har jeg aldri kjent dette før??

Jeg kan godt komme med fler detaljer hvis du/dere trenger det...

På forhånd.. Tusen takk for at du er behjelpelig med å svare på mitt spørsmål!

Hei! Det er vanskelig å si når mensen kommer tilbaka etter en SA (spontanabort) Det pleier å ta 4-6 uker men kan også ta lenger tid. Graviditetstester pleier gi utslag rundt forventet menstidspunkt hvis nå ikke mensen har kommit men det kan ta lenger tid så jeg kan ikke hjelpe deg med annet enn å si at du må ha tålmodighet.

Dette med livmortappen vet jeg ikke riktig hvordan du mener. Men livmoren er formet som et pære ca 7cm lang og 5cm bred opptill (veier 60 gr i ikke-gravid tilstand) og så smalner den av nedtill. Slutten på livmoren er som en liten tapp (livmorhalsen) og på enden der finns livmormunnen, inngangen til livmorhulen. Livmormunnen er normalt lukket o føles ut som nesetippen dvs hard. Først når kvinnen er i fødsel blir den myk.
    Du kan ikke kjenne på selve mormunnen om du er gravid men legen kan gjenom å føle på livmorhalsen som jo følger på livmormunnen at den er myk (hvis man er gravid). Til dette må han/hon bruke to hender, to fingrer innvendig som kjenner på livmorhalsen og den yttre handens fingrer som kuper seg over livmoren og møter den indre handens fingrer og på en slik måte tester mykheten (prosedyren kalles for å sjekke Hegars tegn) og det kan du ikke/ skal du ikke selv prøve å gjøre.
    ( Hos visse kvinner blir livmormunnen og livmorhalsen blårødfarvet på grunn av økt blodkardannelse og økt blodgjennomstrømning (lividitet) men det kan jo ikke du selv se.)

Comment

Working...
    X