Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

LIVREDD FOR AT BABYEN ER KJEMPESTOR

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• LIVREDD FOR AT BABYEN ER KJEMPESTOR

Hei!
    Takk for en kjempeflott nettside. Har funnet svar på mye og råd om diverse. Supert!

I det siste har jeg hørt mange "skrekk-historier" om store babyer. Kvinner som har født unger på 5,6 kg, 6,2 kg osv. Ei fortalte at legene hadde sagt at de ikke ville vite om gutten hadde fått en hjerneskade under fødselen før han var blitt 2 år (det var usikkert om han hadde fått nok oksygen under den lange fødselen).

Dette er vår første unge. Og mitt første svangerskap.. Er nå i uke 32. Har tilsammen lagt på meg 7-8 kg. Fra jeg var 5 mnd på vei til jeg var 6 mnd på vei, "eksploderte" mageveksten. Deretter har det vært en lang periode der jeg har stått stille. Både i vekt og størrelse. Legen min syns jeg har lagt på meg mye, alle andre kommenterer at jeg ikke har lagt på meg mye. Snarere tvert imot.

Etter å ha hørt om alle disse store babyene (!), er jeg blitt så redd for at babyen i magen er kjempestor. Det er ikke noe å si på vekten på babyene i min familie. Ingen har vært spesielt store. Ikke på min mann sin side heller. Har fått stor mage. Føler meg gigantisk selv... Magen starter høyt oppe (rett under brystene) og går helt ned.

Blir det sjekket hvor stor babyen er før fødselen starter? Kan det være at jeg har veldig mye fostervann? Det er masse liv i magen. Mamma sin teori er at babyen har det topp med masse plass og mye deilig vann å svømme rundt i.

Hvis babyen er veldig stor, lurer jeg på om det er best å ta keisersnitt. Tror ikke det er noe jeg ønsker å ta. Har hørt mye pes om tida etter fødselen. Er ikke av den oppfatning at keisersnitt er en enkel fødsel. Ønsker å ha en "normal" fødsel så langt som mulig. Men ikke for enhver pris. Ønsker ikke at barnet skal ha en risikabel fødsel - med fare for hjerneskade osv.

Det er jo ikke lagt opp til at jeg skal ha flere ultralydundersøkelser. Vil de kunne si noe om størrelsen på barnet?

Har spist mye sunnere under svangerskapet enn jeg pleier. Men jeg vet jo ikke om det har vært sunt nok... Hvor mye har kostholdet å si for babyens størrelse og vekt?

Dette ble et langt innlegg. Men jeg håper på svar. Tenker mye på dette...

Tilla

Hei! Du skal ikke engste deg. Du har lagt på deg helt perfekt o det er fint at du har spist så sunt under graviditeten så babyn har derfor ikke fått i seg masse ekstra kalorier fra brus o "fast food" uten sikkert fått det den trenger.
    I og med att det er små/normalstore barn på både din o din parners side så taler det for at du også sannsynlig får et normaltstort barn.
    Jeg synes du skal snakke med jordmor om størrelsen på barnet. De pleier ha god erfaring men slik vurdering. Evt kan du ta et privat ultralyd for å vurdere størrelsen hvis du engster deg mye.
    Det at du nå har stor mave er ikke unormalt; du kan ha mye fostervann og så har kanskje ikke babyns hode festet seg i bekkenet og da blir mavemålet (symfysefundusmålet) større.
    Synes du vurderer riktig med å prøve føde normalt. Det har faktiskt barnet best utav forutsatt att det ikke blir komplikasjoner o skulle det vise seg det kan man alltid vurdere keisersnitt under fødselens gange.
    Keisersnitt er en stor og omfattende operasjon som kan gi komplikasjoner etterpå o som ofte reduserer moren mye (smerter, liten beveglighet, mindre melk) Dessverre gir media ofte inntrykk av at keisersnitt kun er som å åpne og lukke et glidelås og nevner sjelden bakdelene. Håper dette roer deg noe!

Comment

Working...
    X