Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Babysyk med fødselsangst!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Babysyk med fødselsangst!

For å gjøre en lang historie kort:

Ved min siste fødsel hadde jeg store problemer. En vond rygg som jeg tidligere var plaget med, var konstant vond frra første rie. Riene bare toppet smerten. Jeg hadde overhodet ingen pause fra smertene, selv ikke mellom riene.

Jeg som hadde bestemt meg for å føde med varmt vann og akupunktur som smertestillende, endte opp med full pakke. Fikk faktisk spinalbedøvelse, da anestesilegen ikke fikk inn epiduralnålen. (det får jo ikke fødende egentlig, men han skjønte at det kom til å bli keisersnitt hvis jeg ikke fikk noe for smerten, hadde allerede vært "borte" et par ganger da han kom). Før spinalen fikk jeg akupunktur, lystgass, petidin (husker ikke), varme omslag, lokale sprøyter med noe smertestillende, steriltvannspapler... u name it! Det endte med en kaotisk tangforløsning.

Det eneste jeg er glad for ved den fødselen(bortsett fra barnet som kom ut da), er at jeg slapp keisersnitt. For sta som jeg er sa jeg følgende: "Har jeg hatt vondt så lenge, skal jeg jammen meg ha vondt litt til!!!"

Etter fødselen, sleit jeg fyskisk i tre uker. Klarte knapt sitte, ligge eller gå. Vond rygg og vondt bekkentok det 8 mnd å få skikkelig i gjenge etter en hard fødsel.

Har veldig lyst på et barn til snart, men gruer meg til fødsel, kroppen min takler gjerne ikke en likedan opplevelse til, spesielt ikke ettersom vi har et barn til å ta oss av etter fødsel.

Hvilken oppfølging vil jeg evnt få i neste svangerskap? Har ingen planer eller ønsker om keisersnitt, bare så det er sagt, men vil gjerne få en fødsel jeg ikke trenger være redd for. Jordmoren som tok i mot det forrige barnet, sa at man kunne "planlegge" neste fødsel. Men hvordan? Epiduarl går ikke på min rygg, det er for trangt mellom ryggvirvlene til at nålen går inn!!!

Uff, dette ble nesten syting, men det er ikke lett å snakke om dette til noen... Gruer meg veldig til å ta det opp med lege eller jordmor hvis jeg skulle bli gravid igjen!

Har du noen råd?

Hej! Ja, dette skjønner jeg du sliter med. Men att planlegge neste fødsel er nog en nødvendighet for deg. Nå vet jeg ikke hvor du bor men i Oslo finnes det jordmødre som har spesialisert seg på fødselsangst, bl.a jobber de i en gruppe som heter Gaia-gruppen, (Ullevål ),
    så finnes det også noe som heter Aurorasenteret. Spør din jordmor om muligheter til oppfølging, det er derfor vi er til!!!!!!Lykke til
    Ps, om du trenger mer info om alternativ oppfølging i oslo så kan du få adr + tel gennom oss
    Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
    X