Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

3 spontanaborter - hva nå?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• 3 spontanaborter - hva nå?

Jeg har opplevd 3 spontanaborter siden oktober (6 sykluser), alle gangene har jeg mistet tidlig, i uke 4-5. De to siste gangene med pergo, enkeltkur. Jeg får noe svake tester og produserer lite HcG virker det som (48 på dag 14 etter eggløsning nå sist), og jeg spotter. Jeg har PCO, men normale hormonverdier ifølge gynekologen. Han har normal sædkvalitet. Utover det er vi ikke utredet. Jeg har en lutealfase på 11 dager, spotter fra dag 9 (alltid!). Min alder er 33.

Kan PCO være årsaken til at jeg aborterer så lett?
    Finnes det noe jeg kan få som kan bedre muligheten for å ikke miste?
    Hva slags utredning innebærer habituell abort?

Mange spørsmål, men blir svært takknemlig for svar.

Hei! Dette er spørsmål utenfor mitt fagområde og dette bør du spørre din gynekolog om.
    PCO kan være assosiert med økt risiko for abort.
    Habituell abort er et begrepp som betyr at man har haft 3 eller flere påfølgende kliniske aborter med samme partner. I ca 70% av tilfellene finner man ingen entydig årsak.
    Etter 3 påfølgende aborter bør det startes utredning om evt årsaker o da gjør man en kartlegging av evt operative inngrep, svangerskapsvarighet, hvordan aborten starter, menssyklus etc.
    Man gjør også visse undersøkelser som hysteroskopi, laparoskopi og visse laboratorieundersøkelser etc

Comment

Working...
    X