Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Svangerskapsforgiftning

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Svangerskapsforgiftning

Hei!

Jeg har hatt to svangerskap som begge har resultert i alvorlig svangerskapsforgiftning . Den ene fødselen ble satt igang, mens den andre var keisersnitt (prematurt 31 uker).
    Det jeg lurer på, er om det er stor risiko på nytt hvis jeg velger å få flere. Det er jo klart at ingen kan svare sikkert på det, men er det uforsvarlig å tenke tanken på flere barn ?

Vil jeg i så fall bli fulgt opp litt tettere, eller blir det som i et "vanlig" svangerskap?

Håper noen vil svare meg

Hei! Ja det er en risiko for at det kan genta seg spesielt hvis det finnes predisponerende sykdommer som høyt blodtrykk, nyresykdommer, sukkersyke o ved visse andre autoimmune sykdommer.
    Fedme og spising/drikking av alltfor mye sukker kan også øke risikon.
    Unge kvinner, førstegangsfødende og eldre over 35 har også en økt risiko likeså hvis det har gått lang tid mellom graviditeterne.
    Hvis din egen mor eller søster har haft kan det også finnes en predisposisjon.
    Jeg synes du skal diskutere det med din gynekolog eller få et samtal på det sykhus der hvor du fikk dine barn. De har din journal og kjenner derfor til din historie.
    Du velger selv hva du skal gjøre men det kan være greit å få diskutert det på forhånd.
    Hvis du velger å bli gravid igjen bør du få en tettere oppfølging

Comment

Working...
    X