Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Risikoer ved seteleie

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Risikoer ved seteleie

Hva er risikoene ved vanlig fødsel når fosteret ligger i seteleie. Har lest litt om risikoer og jeg fikk helt panikk.....
    Dette vil jeg ikke!
    Synest ikke at det er verdt risikoen å føde normalt, men jeg føler meg presset til det.

Blir fortralt at det går så greit så......men får ikke opplyst noe om risikoene. Dette synest jeg er feil!

Har fått helt angst for å føde. Sover dårlig, har vanskelig for å konsentrere meg om ting for jeg tenker på det hele tiden, gråter mye og er redd. Er redd for at jeg skal bli tvunget til å føde normalt!

Hva tar man hensyn til? Kan jeg få keisersnitt?
    Er også redd for at kjæresten ikke skal rekke fram, han jobber i Oslo så det tar en 7 timer å kjøre hit opp.
    Vil ikke føde aleine.......

Hadde vært en enorm lettelse å få keisersnitt......å vite når det skjer, være sikker på at jeg ikke må være der aleine, vite at det kommer til å gå bra med barnet.
    Er så slitsomt å gå rundt å engste seg hele tiden.

Hei! Skjønner du engster deg o jeg synes du burte fått snakke med sykehuset der hvor du skal føde. Oftest pleier kvinner som ønsker få keisersnitt ved seteleie få det ialla fall på de to Oslosykehus der hvor jeg har jobbet men det kan være annerledes på andre sykehus hvor man ikke har samme kultur (tenkemåte). Du kan jo prøve på å insistere på å få keisersnitt og åberope angst o det at din partner er langt borte men det eneste en kvinne egentligen har rett å kreve er provosert abort (før utgangen av 12. graviditetsuke)

Risiko ved setefødsel er:
    1 Forlenget forlossning pga av rierne ofte blir svakere når den myke stumpen trykker mot livmormunnen (det harde hodet fremkaller oftere sterker livmorsammentrekninger)
    2 Risiko for tidlig fostervannavgang og navlesnorfremfall pga att setet ikke fyller ut nedre del av livmoren like godt som hodet.
    3 Barnet hake presses ved vanlig vaginal fødsel mot barnets bryst (oftest) og slik blir diametern på hodet mindre (bahhodet kommer først ut og har også fått tid på seg og formes etter fødselskanalen o blir også slik mindre i omfang, mer avlangt) og barnets armer presses også automatiskt mot kroppen men ved sete kan hodet bøjes bakover lettere og diametern slik bli større og armene kan også lettere slås utover og slik "ta emot". Barnets hode har heller ikke rukket å bli formet etter fødselskanalen uten fødes "rundt".
    4 Den mindre stumpen kan trenge igjennom en ikke tilstrekkelig utvidet livmormunn, navlesnoren kan slik bli strukket å komme i klem mellom hodet og bekkenet og gjøre at barnet ikke får nok surstoff
    5 det finns en viss risiko for for tidlig avlossing av morkaken pga av at livmoren trekker seg sammen for tidlig når kroppen er fødd men ikke hodet. Dette kan også gjøre at barnet ikke får nok surstoff.

Vet at alle disse tingene høres helt forskrekkelig ut men det er hvis det aller verste skulle skje.

For 3 år siden gjordes en stor studie "Term Breech Trial" med resultater fra 26 land og 2083 fødsler og den kom frem til at planlagt keisersnitt var best for fosteret ved seteleie og komplikasjoner for mor var lik ved vanlig vaginal fødsel og keisersnitt. Dette har gjort at man flere steder har keisersnitt ved sete.
    Men Helsetilsynet i Norge ba derfor en ekspertgruppe om å vurdere om denne studien kunde overføres til norske forhold og også slik være gyldig her.(Norge var ikke med blant de 26 lændene.)

Ekspertgruppen som ble ledet av professor Pål Øian ved Kvinneklinikken ved Universitetssykehuset i Nord-Norge kom med følgende konklusjon nå i april:
    Vaginal setefødsel kan fortsatt tilrås forutsatt at man
    A har tatt vekk risikofødsler der barnet er for litet eller for stort, bekkenet er for trangt, barnet for ungt og/eller sykt, moren "for" gammel etc
    B har nøye fødselsovervåkning
    C og nærvær av kvalifisert fødselshjelper

Man skal også huske på at keisersnitt er en stor operasjon for moren som kan gi komplikasjoner akutt og langt senere(ved neste graviditet).

Ja her ser du at det er både for og emot men jeg synes det er meget viktig at du ikke er oppskremt resten av graviditeten og under fødselen og det burte sykehuset ta hensyn til. Hva har de for praksis der ved sete?

Man kan også prøve å snu barnet med yttre vendning på sykehuset i ca uke 37-38 slik at det kommer i hodeleie. Dette må du snakke med din jordmor/lege om.
    Vet ikke hvilken uke du er i men er du før uke 36 og hodet ikke festet kan barnet fortsatt snu seg. Noen går til homeopat og tar et middel som heter pulsatilla for å få barnet å snu seg.
    Håper at det løser seg til det beste for deg og at du slipper å engste deg slik.

Comment

Working...
    X