Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Engster meg for alt mulig.....

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Engster meg for alt mulig.....

Hei igjen!

Er nå i 19uke av svangerskapet. Har det egentlig veldig bra (bortsett fra bekkenløsning), har nylig vært på UL og sett at alt ser bra ut. Går jevnlig til kontroll og alt er normalt med meg og den lille. Men allikevel greier jeg ikke å slutte å engste meg for alt mulig. Har fremdeles slike svake "mensmurringer" eller "voksesmerter" innimellom. Vet nå at det ikke er noe å være redd for, men det hender også at magen blir hard, når jeg har disse smertene. Er det ikke for tidlig å ha kynnere?
    Den lille er mye i bevegelse, men enkelte dager kjenner jeg mindre bevegelse enn andre dager, og det bekymrer meg. Vet innerst inne at det er ubegrunnet å engste seg, men klarer ikke helt å la være :? Er også redd for at jeg er uforsiktig med mat jeg spiser. Eksempel så har jeg spist medium stekt biff, er dette skadelig for barnet?
    Om 3 uker så flytter samboeren min og jeg tilbake til hjembyen vår i Nordland (bor for tiden i Bergen). Det gleder vi oss veldig til (flytte inn i nytt hus nær familie og venner) Men vi skal kjøre bil hjem, og det gruer jeg meg til, for det blir en laaaaaang kjøretur! Høres sikkert veldig dumt ut, men jeg er engstelig for den lille Er det noen forhåndsregler jeg bør ta? Heldigvis slipper vi å stresse så mye med pakking, for det gjør flyttebyrået. Klarer ikke å pakke så mye med bekkenløsning. Er vanligvis ikke noen hysterisk person, men som gravid er jeg som et nervevrak! Sover dårlig og har mareritt. Kanskje har det noe med at jeg for 2 år siden hadde en spontanabort, og tok det ganske hardt. Så er jeg sykemeldt fra jobben pga bekkenløsningen, og da blir jeg sittende mye hjemme å spekulere. Har aldri vært sykemeldt så lenge før, og jeg savner å være på jobb (ha noe annet å tenke på). Når vi flytter hjem, får jeg heldigvis annet å tenke på, så det ser jeg frem til Må forresten nevne at jeg har en veldig forståelsesfull og snill samboer som gleder seg veldig til å bli pappa

Klem Vendelin

Hei!
    Dette med voksesmerter kan man ha så lenge livmoren vokser og da strekkes også de ligamenter som livmoren er opphengt i.
    Du kan også ha kynnere så tidlig men får man det hyppig med sterk nedtrykksfølelse og at de mer ligner på rier dvs varer ca 30-60 sek kommer regelmessig o med en viss vondthet så skall du oppsøke lege/jordmor.
    Det at du ved et tilfelle har spist medium stekt biff spiller nok ingen rolle, du kan jo sjekke toxoplasmose med en blodprøve ved neste sjekk o se til at du spiser gjennomstekt kjøtt nå og senere.
    Du skal kjenne liv hver dag men det er ikke sikkert at barnet beveger seg eksakt like mye hver dag o ibland glemmer man/merker man ikke at den beveger seg for man er opptatt med noe annet.

Når du nå skal reise den lange turen så se til å ta pauser så du får beveget deg og strekke ut armer og ben. Drikk mye spesielt hvis det er varmt. Evt kanskje dere kan ta turen med en ovenatting. Ikke det at det er farlig for barnet å ta hele turen i et men det er evt for slitsomt for deg å sitte så lenge i en stilling med din bekkenløsning?
    Får du fysikalisk behandling for din bekkenløsning? Det er ikke nok med kun sykemelding. Det finnes også støttebandasje for bekkenet.
    Kan du ikke ha aktiv sykemelding slik at du kan jobbe en gang inemellom men det passer kanskje ikke med din type arbeide o nå flytter du snart.
    Håper at du får annet å tenke på når du kommer hjem! Lykke til!

Comment

Working...
    X