Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

kontroll

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• kontroll

Jeg fikk ei datter i september i fjord og er nå gravid igjen. det jeg lurer på er om man må igjennom de samme kontrollene og prøvene i underlivet? Jeg liker ikke helt denne stolen og undersøkelsen, gunnen er kanskje forde lengen tar disse undersøkelsene..ville helst hatt en kvinne til å gjøre dette hvis man er nødt.
    er det andre steder å ta undersøkelsene og prøvene enn at fastlegen må gjørde det.
    håper virkelig du kan svare meg....gruer meg til dette
    Klem fra Lillepus og Kine Marie og lille Mats Andrè

Hei! Ja du må nok igjennom de samme undesøkelsene. I hvert fall bør du ta kreftprøve fra livmorhalsen. Det å sjekke om du er gravid og hvor langt du har kommet kan man gjøre via ultralyd fra uke 6 men man skal jo helst ikke ta ultralyd så tidlig hvis det ikke er nødvændig og kreftprøven bør du ta uansett.
    Kan du ikke ringe legesenteret du går til å forklare at du vil i dette tilfelle ha en kvinnlig lege eller jobber din fastlege privat/alene?
    Hvis du bor i Kongsbergområdet finnes det en privat jordmor "Jordmor i sentrum" som kan gjøre det. Ellers må du nok oppsøke en kvinnlig gynekolg og da må du nok betale selv. Ditt trygdekontor kan gi deg svar på dette med betaling.
    Ønsker du å skifte din fastlege til en kvinnlig skal du ta kontakt med trygdeetatens fastlegekontor i ditt fylke. Trygdekontoret kan sikkert gi deg nummeret dit hvis du ikke finner det i telefonkatalogen. Man har rett å skifte fastlege 2 ganger per kalenderår men da må det finnes plats på listen til en annen i ditt tilfelle kvinnlig fastlege.

Comment

Working...
    X