Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om abort

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Spørsmål om abort

Hei. Jeg er ei jente på 16 år som har litt spørsmål som jeg lurer fælt på. jeg er gravid, og har vært det i to uker nå. Tok testen i går. Kan jeg ta spontanabort nå, eller er det for tidlig? Er det vondt? Hvor lang tid tar en spontanabort? Kommer det mye blod da? Så har jeg litt om abort: Må jeg bestille time hos sykehuset? Hvor lang tid tar det? Er det for tidlig å ta en abort nå? Tusen takk hvis dere svarer på dette, jeg er veldig redd...

Hei! Du skal oppsøke din lege eller også ta direkte kontakt med ditt sykehus. Du trenger ikke forklare hvordan du ble gravid og hvorfor du nå ønsker abort.
    Det finnes to typer abort og i ditt tillfelle når du kun er 2-3 uker på vei tar man medisinsk abort.(frem til 9 ukers graviditet) Da svelger du 3 tabletter på sykehuset som stopper utviklingen av svangerskapet. Etter 2 døgn blir du innlagt ved dagavdeling. Der får du 4 tabletter inne i skjeden som setter igang livmorsammentrekninger og som gjør at du aborterer. Vanlig liggetid i avd. er 4-6 timer. 3-4 uker etterpå møter du til sluttkontroll ved sykehuset.
    Har du ingen du kan snakke med helsesøster(hvis du går på skole), jordmor ved noen helsestasjon hvis du nå gruer deg for å oppsøke lege. Finnes det ingen klinikk for sexuell opplysning i Stavanger el noe lignende? Ditt fastlegekontor eller helsesenter kan opplyse om det
    Ihvert fall kan du ringe sykehuset direkt . Det er det vanligste her i Oslo. Ofte vil de ta en chlamydiatest 1 uke før inngrepet slik at man unngår forverrelse av evt chlamydiainfeksjon under abortinngrepet. Du blør ikke mye etterpå men det er viktig at du har noen å snakke med nå o siden.
    Prøv og ikke vær så redd. Dette går sikkert fint o etterpå må du sørge for å få skikkelig prevensjon men det kan sykehuset hjelpe deg med.

Comment

Hei igen! Glemte å si at det er fint hvis du tar aborten så tidlig som mulig så det er ikke fot tidig å gjøre det nå og det gjør ikke særlig vondt omtrent som sterk mensvondt når livmoren trekker seg sammen.

Comment

Working...
      X