Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Trening av skjeden/underliver i svangerskapet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Trening av skjeden/underliver i svangerskapet!

    Er i uke 24 og fikk nylig spørsmål fra en bekjent om jeg trente skjeden. :hopp: Det ble sagt med en veldig selvfølgelighet, så jeg forsto at dette var noe jeg absolutt burde kjenne till.
    Spørsmålet er da:
    - dette gjøres
    - hva skjer hvis jeg ikke gjør dette
    - hvordan gjør jeg dette og
    - er det for sent å begynne nå

    Fikk også tips om å smøre inn området mellom skjeden og endetarmsåpningen med hvetekimolje.
    Spørsmål:
    - Vil dette forhindre at jeg revner under fødselen?

    Takk for hjelpen. :OL:
    Slusken - Mamma'n til Gina 03 og Andreas 06











  • #2
    Hei! Det er bare fint hvis du setter igang å trene bekkenbunnsmuskulatturen nå. Det er ikke for sent. Etter fødselen blir den gjerne litt strukket o da er det fint å kjenne til hvordan man gjør knipeøvelser hvis man har trent det på forhand. Etter fødselen er det litt vanskelig å kjenne disse musklene o da er det fint å hvite hvordan du skal gjøre det. Hvis man ikke trener bekkenbunnen kan man få urinlekkasje o livmorfremfall. Det senere er ofte etter flere fødsler.
    Ofte får man også et bedre samliv med en sterk bekkenbunn.
    Du skal legge deg ned på rygg o bøye opp knærne. Legg en hånd under rumpen og en hånd på innsiden av låret. Dette for å sjekke at du IKKE kniper her.
    Så skal du prøve å snørpe sammen endetarmshullet og så skjedeåpningen o trekke dem innover og oppover; omtrent som om de "skal ta heisen oppover" hold knipet i 5-8 sek gjenta 5-10 ganger.
    Tren også de snabbe muskelfibrene i bekkenbunnen (Forrige øvelse var for de langsomme.) gjennom knip o slipp-knip o slipp i raskt tempo 10-15 ganger.
    Disse øvelsene kan du gjenta 2-3 ganger per dag.
    Du kan sjekke at du kniper riktig gjennom å stenge av urinstrålen når du tisser men dette bare som test ikke som øvelse da det ellers kan bli resturin i blæren hvis du gjør det ofte.
    Du kan oxå putte inn et finger i skjedeåpningen å prøve å knipe rundt den.
    Eller legg 2 fingrer på mellomkjøttet( området mellom endetarmsåpningen og skjeden) og føl at det løfter seg noe her når du kniper. Disse øvelsene burte alle kvinner gjøre men det er spesiellt viktig da man har født.
    Det er fint at du smører deg og masserer og strekker huden rundt skjedeåpningen o på mellomkjøttet. Det kan gjøre at du ikke revner eller revner mindre.

    Comment


    • #3
      http://www.mammanettet.com/Gravidite...kkenbunnen.htm

      Her finner du mer info.

      Lykke til!
      Mamma til 3: Gründer, tidligere redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no

      Comment

      Working...
      X