Kunngjøring

Collapse

Takhøyde, men noen viktige kjøreregler

Vi håper med dette forumet å få litt fart på de gode diskusjonene på Mammanett.
Forumreglene gjelder like fullt i dette forumet:

- Ingen aksept for personkonflikter - hold dette utenfor forumet
- Diskuter sak og ikke person
- Vi anser det som ukultur å sakse innlegg fra andre nettforums diskusjoner.

Gruppeleder vil stenge tråder eller slette innlegg/tråder som ikke forholder seg til disse kjørereglene.
See more
See less

livmortransplantasjon fra mor til datter.

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• livmortransplantasjon fra mor til datter.

http://www.vg.no/nyheter/utrolige-hi...artid=10095417

Jeg kikka på dette i dag.
    Her er det en ung kvinne som er født uten livmor. Mamma'n hennes skal nå få sin livmor operert ut og denne livmoren skal oppereres inn i datteren.
    Komplisserte greier med massiv risikofaktor for mor og datter (og livmor...)

Forskningen er for all del intressant men....

Er dette å ta ting litt for langt?

Jeg forstår datterens ønske om å bære et barn og morens ønske om et barnebarn.
    VG setter mest fokus på at datteren nå vil bære barn i samme livmor som hun selv kom fra, noe jeg syns blir litt absurd i seg selv men det er ikke det som er mitt problem med dette.

livmoren er et fantastisk og himla komplissert organ. det er muskler, slimhinner, sener og blodkar i et salig sammensurium.
    Bare bindevevet som holder livmoren på plass under et svangerskap er i seg selv et lappverk.
    et hjerte er temmelig enkelt i sammenligning...
    En slik transplantasjon er en stor risiko og legene MÅ få det til på første forsøk for at det skal funke... og dersom selve transplantasjonen er en suksess, hva skjer om noe år galt under et svangerskap? (f.eks at en sene løsner eller søm i et blodkar ikke holder.)

Flere som stussa litt på dette eller er det bare meg?
    Bloggen min

Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse.

Sv: livmortransplantasjon fra mor til datter.

Jeg synes det er fantastisk om de får det til, og absolutt verdt forsøket dersom både mor og datter forstår risikoen ved operasjon.

Jeg så det sto at det måtte gå så-og-så lang tid (husker ikke hvor lenge) før de kunne implantere embryo, det er vel for at alle blodkar skal gro, så det ikke står på sømmer? Hun har tross alt ikke åpning mellom skjede og livmor, så hun kan ikke bli gravid uten hjelp, livmor eller ikke.

For et par år siden var det ei som var surrogatmor for sin egen datter - det barnet kom jo også fra samme livmor som moren. Hvorfor er det mindre problematisk i samfunnets øyne enn livmortransplantasjon?

Hvorfor er forsåvidt nyretransplantasjon mindre problematisk enn livmortransplantasjon? Det handler om å gi bort noe en ikke har bruk for til noen som trenger det...

Comment

Jeg klarer ikke å se at dette skal være noe mere merkelig enn når noen får donor-hjerte/lunge/nyre osv.
      Og ja, hjerte/lunge/nyre trenger man for å overleve. Ikke en livmor.

Men hvis de får dette til, hvorfor ikke? Det er farer for komplikasjoner med ALLE transplantasjoner.
      Og hvor har du den påstanden i fra? At et hjerte er "enkelt" i forhold til en livmor?
      Last edited by Toni; 15-06-11, 11:58.
      -01 -06 -12

Comment

Belastningen på organet kanskje?

En livmor skal jo bli mange ganger større enn opprinnelig størrelse, så jeg hadde vært redd for at noe skulle svikte.

Utrolig flott om de klarer dette! Men jeg skal være ærlig og si at jeg synes ikke at en slik operasjon skal prioriteres foran operasjoner som redder liv.

Comment

Opprinnelig lagt inn av oktoberbaby Se innlegg
          Belastningen på organet kanskje?

En livmor skal jo bli mange ganger større enn opprinnelig størrelse, så jeg hadde vært redd for at noe skulle svikte.

Utrolig flott om de klarer dette! Men jeg skal være ærlig og si at jeg synes ikke at en slik operasjon skal prioriteres foran operasjoner som redder liv.
          Enig med deg Oktoberbaby. De må gjerne prøve, men synes ikke det skal prioriteres videre høyt, og langt under livreddende organtransplantasjon.
          ]=http://lilypie.com]

Comment

Synes nå ikke det går an å sammenligne dette med livreddende organtransplantasjon jeg da siden dette kan gjøres med levende donor og det i Norge vel bare er nyrer som transplanteres fra levende donor.
            Synes forøvrig det er fantastisk om det går an og at det burde vært mulig som et tilbud til de som er født uten livmor. Det var tåpelig det fokuset til VG om at det var den samme livmoren som hun selv hadde vært båret i, hvor vesentlig var det for saken liksom...
            Og jeg tror nok ikke det egentlig er særlig mer komplisert med livmor enn med hjerte, men selvfølgelig så er det jo noe med at man må finne ut av nøyaktig hvordan det skal gjøres. Som det sies over her så er det risiko med alle transplantasjoner og mye som skal på rette plassen.
            2009
            2011

Comment

Utrolig fasinerende!
              Hadde gjerne gjort det for min egen datter.
              Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

Synes det er verdt forsøket ja, og datteren sier jo selv at hun har ikke høye forhåpninger, at hun er forberedt på adopsjon!

Jeg hadde og gjort det for min egen datter!

Comment

Ville det vært bedre for babyen om moren bar fram barnet for datteren? Tenker på iforhold til alder og slikt.

Comment

Ett steg nærmere fremtiden er bare positivt!

Comment

Working...
                    X