Kunngjøring

Collapse

Takhøyde, men noen viktige kjøreregler

Vi håper med dette forumet å få litt fart på de gode diskusjonene på Mammanett.
Forumreglene gjelder like fullt i dette forumet:

- Ingen aksept for personkonflikter - hold dette utenfor forumet
- Diskuter sak og ikke person
- Vi anser det som ukultur å sakse innlegg fra andre nettforums diskusjoner.

Gruppeleder vil stenge tråder eller slette innlegg/tråder som ikke forholder seg til disse kjørereglene.
See more
See less

Ammefri for alle kvinner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ammefri for alle kvinner

De fleste har kanskje sett saken allerede? Regjeringen går nå ut og vil gi alle norske kvinner ammefri med lønn - på arbeidsgivers regning.
    Hva tenker du om dette? Et fornuftig steg i retning full likestilling? Har det noe med likestilling å gjøre? Vil det skape skepsis til å ansette kvinner i "den" alderen, som det også nevnes i artikkelen? Er du positiv eller negativ? Hvorfor?
    - 2004, - 2010, - 2014

Sv: Ammefri for alle kvinner

"8.500 kvinner som står uten tariffavtaler i privat sektor, har ikke krav på dette." Når alle andre får ammefri, hvorfor skal ikke de resterende 8.500 få det også?! Det er sykt irriterende at de private sektorene kan holde på som de selv vil og ikke må betale for det offentlig sektor og de som er organisert må betale for! Der bør det likestilles!
    Last edited by Minka87; 07-03-13, 11:25.

Comment

Jeg ønsker ammefri velkommen Jeg er jo så heldig å være ganske trygg jobbmessig med lærerutdanning har jeg ikke noe problem med å få jobb og på jobben er det mange damer med mye forståelse for hvordan det er å ha barn. Så om jeg kun skal snakke for meg selv så er ammefri flott. Skal jeg tenke større, vet jeg i grunn ikke. Vil man bli diskriminert?

Comment

Da må det bli likt for stat og kommune. For ser ofte at de som jobber i ofenltig sektor ofte har mye mer rettighetter en de som jobber privat. Samtidig er jeg litt redd for at dette kan gjøre at en del kvinner blir mindre ært i arbeidslivet en ser jo det alt, at i enkelte stillinger så ansetter de heller en mann en en kvinne pga at ofte kvinner er borte i forbindelse med fødsel.
        gutt 2005
        jente 2006(følger 2007 barn)

Comment

Personlig er jeg imot dette regjeringsforslaget, ikke på grunn av selve saken, saken er flott den! Det er begrunnelsen her som skurrer for meg. Jeg ser ikke hvordan dette kan føre til økt likestilling blant menn og kvinner. Som det er nevt tidligere i denne tråden så tror jeg dette vil føre til at menn kommer til å favoriseres i større grad, fordi kvinner i rett alder da kommer til å få ca 2 timer betalt hver dag, som de ikke er på jobb. Dette er rent tap for arbeidsgiverne, og ingen arbeidsgiver vil vel gå i tap frivillig?

Hvis dette skal gjennomføres, så må de heller finne en annen måte å gjøre det på, man kan ikke forvente at arbeidsgivere skal akseptere dette, og man kan heller ikke forvente at det fører til mer likestilling. Det er da i alle fall min mening.

Comment

Hvis det er sånn at noen har denne ordningen, mens andre ikke har den så er jeg enig i at det bør likestilles. Når det er sagt så må jeg si meg enig med Chaplin; hvordan skal dette liksom fremme likestilling i arbeidslivet? Arbeidsgiverne kommer da til å ønske seg menn - eller kvinner som er ferdig med småbarnslivet - og det blir vanskeligere for unge kvinner å få seg jobb. Små private bedrifter har rett og slett ikke råd til annet.

Dessuten må jeg si meg enig med mange som har kommentert denne artikkelen, vi har vel strengt tatt ganske så bra likestilling i arbeidslivet her i landet;

Vi har faktisk lik lønn for likt arbeid i Norge. Det de ikke trekker frem er at kvinner velger yrker med lav lønn og mye deltidsarbeid, mens menn velger yrker de ikke nødvendigvis liker, men som gir god lønn, og er samtidig villig til å ofre mer for jobben enn det kvinner er. Menn jobber også vesentlig mer overtid, har færre sykedager, dominerer totalt tunge realfag og fyller mer eller mindre alle farlige eller fysisk tunge jobber.

Og dette er jo i og for seg helt greit for meg, men da kan man ikke klage på at man tjener dårligere heller.
            Så hvor er den manglende likestillingen de strever så fælt etter?

Ja, jeg tråkker sikkert på noens nerver her nå.
            Last edited by ennail; 09-03-13, 10:49.

Comment

Opprinnelig lagt inn av ennail Se innlegg
              Og dette er jo i og for seg helt greit for meg, men da kan man ikke klage på at man tjener dårligere heller.
              Så hvor er den manglende likestillingen de strever så fælt etter?

Ja, jeg tråkker sikkert på noens nerver her nå.
              Dette lurer jeg også på. I går så jeg ei som gratulerte oss andre med kvinnedagen på FB, og samtidig beklaget seg over de som mente at kvinnedagen er unødvendig. Visse deler av verden har jo en lang vei å gå, men jeg klarer ikke å se hva som er det egentlige problemet her i Norge. Skyldes det mangel på likestilling at det er flere kvinner som ønsker å bli sykepleiere, for eksempel? Er det noe som hindrer en kvinne i bli ingeniør eller oljearbeider i Nordsjøen hvis det er det hun ønsker?
              Og hvem er det egentlig som klager over manglende likestilling? Blant mine venninner og kvinnelige bekjente har det aldri vært diskutert engang.
              3 negative IVF (2014-2015)
              FER november 2015 - en blastocyst på frys

Comment

Helt enig med Maiamor her! Godt sagt.

Comment

Hvis man er sykepleier og kvinne opplever man nok ikke mye diskrimingering da dette er et veldig kvinnedominert yrke. Dersom man har valgt seg et annet yrke hvor arbeidsgiver har lik tilgang på kvalifiserte menn og kvinner, stiller nok kvinner fremdeles et stykke bak i køen. Både fordi man forventes å være lenger borte i forbindelse med barn enn menn og som en direkte følge at man fakstisk er lenger borte enn menn. Hvorfor da ansette en kvinne?
                  Likestillingstanken bak ammefri er jo at amming ikke skal være et hinder for å komme tilbake til arbeidslivet. Kvinner skal kunne både amme og arbeide og da tenker man at konsekvensen av det skal være at kvinner ikke nødvendigvis er lenger borte enn menn i forbindelse med barn. Og det vil jo være likestillingsfremmende. Men jeg er nå litt usikker på om det faktisk kommer til å ha den effekten...På den andre siden så er ammefri på min arbeidsplass med på å gjøre det lettere for meg å dele permisjonstiden med pappa uten nevneverdig hensynt til om jeg kommer til å amme barnet eller ikke.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Juli2013 Se innlegg
                    Hvis man er sykepleier og kvinne opplever man nok ikke mye diskrimingering da dette er et veldig kvinnedominert yrke. Dersom man har valgt seg et annet yrke hvor arbeidsgiver har lik tilgang på kvalifiserte menn og kvinner, stiller nok kvinner fremdeles et stykke bak i køen. Både fordi man forventes å være lenger borte i forbindelse med barn enn menn og som en direkte følge at man fakstisk er lenger borte enn menn. Hvorfor da ansette en kvinne?
                    Jeg antar at dette problemet isåfall gjelder i det private. Men her gjelder vel trynefaktor og bekjentskaper i mye større grad? Hvis kvinner har problemer med å bli ansatt så ser jeg jo for meg at dette vil gjelde andre grupper mennesker også, så lenge ledelsen kan plukke og velge slik de selv ønsker. Men utenom det så vet jeg ikke hvilke typer yrker som ellers har lik tilgang på både kvalifiserte kvinner og menn. Skjevheten slår jo ut allerede i det øyeblikket man velger utdannelse, og man får dermed "kvinneyrker" og "mannsyrker". Isåfall mener jeg at det er kvinners egen feil siden de fortsatt velger tradisjonelt. Tenker da på kvinner som gruppe.

Comment

Det gjelder nok mye i det private, men ikke bare. Det er jo først og fremst omsorgsyrkene som er svært kvinne dominerte. Feks blandt akademikere har man en relativt lik fordeling mellom kvinner og menn, selv om fordelingen varierer noe mellom fagfelten. Men alle som jobber i offentlig forvaltning så konkurere kvinner med menn om arbeidsplassene, departementer og direktorater er jo eksempler på det. Så vi er mange kvinner som kjenner konkurransen fra våre mannlige kollegar på kroppen, uten at vi har valgt å bli ingenører....

Comment

Det gjelder nok mye i det private, men ikke bare. Det er jo først og fremst omsorgsyrkene som er svært kvinne dominerte. Feks blandt akademikere har man en relativt lik fordeling mellom kvinner og menn, selv om fordelingen varierer noe mellom fagfelten. Men alle som jobber i offentlig forvaltning så konkurere kvinner med menn om arbeidsplassene, departementer og direktorater er jo eksempler på det. Så vi er mange kvinner som kjenner konkurransen fra våre mannlige kollegar på kroppen, uten at vi har valgt å bli ingenører....
                        Det skjønner jeg jo, men man kan jo heller ikke forvente at man skal få en lettere vei mot toppen bare fordi man er kvinne. Om en mann står klar til å forsake familielivet for karrieren, vel, da må jo kvinner som kaster seg på samme karusellen også skjønne at det kan være akkurat det som skal til for å karre seg helt til topps. Eventuelt kan hun skaffe seg en mann som går hjemme og tar seg av hus og barn hvis det er det som er problemet. Men akkurat det er jo et privat anliggende, og noe enhver familie må velge ut ifra hva som gagner dem best. Dette er noe jeg mener staten ikke bør stikke nesen sin for mye borti. Jeg antar jo også at konkurransen innad blant menn også er hard når det kommer til de beste jobbene.
                        "Kvinnen i gata" virker ikke så veldig opptatt av likestilling slik jeg ser det, så det du skriver underbygger vel det jeg tenkte, nemlig at det toppskiktet som skriker høyest om diskriminering. Dette fører igjen til at politikerne kommer med forslag som til syvende og sist vil ramme nettopp "kvinnen i gata," som kanskje jobber i en liten bedrift som ikke kan ta seg råd til betalt ammefri. Jeg synes jo som alle andre at det er fint at det slås et slag for amming, bevares, men jeg synes allikevel at det er et dustete forslag i likestillingens navn. Jeg er noen ganger fristet til å tenke at kvinner i dag vil ha i både pose og sekk. De vil ikke velge hva som betyr mest for dem, de vil helst gape over alt.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Maiamor83 Se innlegg
                          Det skjønner jeg jo, men man kan jo heller ikke forvente at man skal få en lettere vei mot toppen bare fordi man er kvinne. Om en mann står klar til å forsake familielivet for karrieren, vel, da må jo kvinner som kaster seg på samme karusellen også skjønne at det kan være akkurat det som skal til for å karre seg helt til topps. Eventuelt kan hun skaffe seg en mann som går hjemme og tar seg av hus og barn hvis det er det som er problemet. Men akkurat det er jo et privat anliggende, og noe enhver familie må velge ut ifra hva som gagner dem best. Dette er noe jeg mener staten ikke bør stikke nesen sin for mye borti. Jeg antar jo også at konkurransen innad blant menn også er hard når det kommer til de beste jobbene.
                          "Kvinnen i gata" virker ikke så veldig opptatt av likestilling slik jeg ser det, så det du skriver underbygger vel det jeg tenkte, nemlig at det toppskiktet som skriker høyest om diskriminering. Dette fører igjen til at politikerne kommer med forslag som til syvende og sist vil ramme nettopp "kvinnen i gata," som kanskje jobber i en liten bedrift som ikke kan ta seg råd til betalt ammefri. Jeg synes jo som alle andre at det er fint at det slås et slag for amming, bevares, men jeg synes allikevel at det er et dustete forslag i likestillingens navn. Jeg er noen ganger fristet til å tenke at kvinner i dag vil ha i både pose og sekk. De vil ikke velge hva som betyr mest for dem, de vil helst gape over alt.
                          ​Helt enig!

Comment

Misforstå meg rett, jeg er absolutt ikke udelt positiv til ammefri. Jeg bare ser likestillingstanken bak det. Hvis vi hadde levd i en verden der kvinner og menn er like lenge borte i forbindelse med det å få barn vil det ikke være ekstra utgifter knyttet til det å ansette en kvinne fremfor en mann. Ammefri er tenkt å fjerne et hinder for å dele permisjonen likt mellom kvinner og menn, og det har en helt klar likestillingsfordel. Samtidig vil det også kunne være heldig for arbeidsgiver økonomisk sett. Dersom en kvinnen som er ansatt i en liten bedrift kommer tilbake på jobb etter 4-6 mnd istede for 8-9 mnd etter fødtsel, vil det være billigere for denne bedriften selv om det da innebærer ammefri de første mnd etter oppstart. Jeg ser imidlertid for meg et senario der kvinner er hjemme 9 mnd også benytter seg av ammefri i tillegg, da blir vi bare enda dyrere og det er ikke heldig for noen.

Comment

Misforstå meg rett, jeg er absolutt ikke udelt positiv til ammefri. Jeg bare ser likestillingstanken bak det. Hvis vi hadde levd i en verden der kvinner og menn er like lenge borte i forbindelse med det å få barn vil det ikke være ekstra utgifter knyttet til det å ansette en kvinne fremfor en mann. Ammefri er tenkt å fjerne et hinder for å dele permisjonen likt mellom kvinner og menn, og det har en helt klar likestillingsfordel. Samtidig vil det også kunne være heldig for arbeidsgiver økonomisk sett. Dersom en kvinnen som er ansatt i en liten bedrift kommer tilbake på jobb etter 4-6 mnd istede for 8-9 mnd etter fødtsel, vil det være billigere for denne bedriften selv om det da innebærer ammefri de første mnd etter oppstart. Jeg ser imidlertid for meg et senario der kvinner er hjemme 9 mnd også benytter seg av ammefri i tillegg, da blir vi bare enda dyrere og det er ikke heldig for noen.

Men du; sånn som permisjonen er inndelt nå så har jo faktisk far flere fastsatte uker enn mor. Han MÅ jo ta 12 uker av permisjonen, mens mor bare har 9 - der 3 av dem tilogmed er før termin og altså ofte uten barn.. Resten av ukene disponerer de jo fritt, så med mindre man skal gå inn og styre hvordan de disponerer resten av permisjonen sin, vil jo de aller fleste synes det mye mer lettvint å bare være hjemme så lenge de ammer, istedenfor å gå tilbake på jobb etter 4-5 mnd og ta en time ammefri hver dag. Da blir det jo nettopp sånn som du nevner til slutt her; mor er hjemme i hele fellesperioden, for så å ta ut ammefri i tillegg etterpå. Da har det null å si likestillingsmessig, og blir bare en ekstra økonomisk byrde for bedriften.
                              Hvis man skal få den idéen gjennomført, må man altså gå inn og fastsette at mor og far skal ha hver sin halvdel av permisjonen, og da skal jeg love deg at man får mange forbanna småbarnsforeldre på nakken..
                              I vårt tilfelle var jeg ikke klar for å jobbe igjen etter de første 4-5 månedene, og samboeren hadde flydd på veggen hvis han skulle gått hjemme enda lenger enn han gjorde!

Nei, jeg er helt for mer tid med barnet mitt jeg altså, men synes ikke det her er helt gjennomtenkt..
                              Last edited by ennail; 10-03-13, 21:24.

Comment

Working...
                              X