Kunngjøring

Collapse

Takhøyde, men noen viktige kjøreregler

Vi håper med dette forumet å få litt fart på de gode diskusjonene på Mammanett.
Forumreglene gjelder like fullt i dette forumet:

- Ingen aksept for personkonflikter - hold dette utenfor forumet
- Diskuter sak og ikke person
- Vi anser det som ukultur å sakse innlegg fra andre nettforums diskusjoner.

Gruppeleder vil stenge tråder eller slette innlegg/tråder som ikke forholder seg til disse kjørereglene.
See more
See less

Ammefri for alle kvinner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Ammefri for alle kvinner

Fordelingen av permisjon er som følger 3 uker til mor før fødtsel, 14 uker i mødrekvote og 14 uker i fedrekvote. Tanken med ammefri er jo å "dytte" familier i den rettningen at man skal dele de resterende uken likt mellom seg. Men som deg så tviler jeg litt på at det kommer til å funkt...Men det har funket for meg og min mann, men det er fult mulig vi hadde delt likt også uten mulighet for ammefri.

Comment

Hvor får du de tallene fra?
      Her er det som står på nav.no:

Hvordan er fordelingen av stønadsukene mellom mor og far?

Tre uker før og seks uker etter fødselen er forbeholdt mor. 12 uker er forbeholdt far dersom fødselen skjer 1. juli 2011 og senere (fedrekvoten). Resten av stønadsukene er felles for begge foreldrene (fellesperioden).

Comment

Ny fordeling fra 1.07.2013 så strengtatt har det vell ikke trådd i kraft helt enda...

http://www.nav.no/Familie/Svangerska...far.335116.cms

Comment

Ahh, der har det kommet opp ja, har hørt rykter om det, men ikke sett det stå noe sted nemlig.. Bra at de har gjort det likt for mor og far! Tåpelig at de ikke har lagt det inn her sammen med resten av reglene..
          Anyway, det har jo ingenting å si for hvordan folk velger å ta ut fellesperioden sin, nå blir det bare færre uker å fordele. Jeg tror fortsatt at folk kommer til å velge sånn som de har gjort hittil, så lenge de kan velge. Det ER faktisk naturlig at mor er hjemme lengst og først, da det fra naturens side er hun som står for matforsyningen.
          Det får ikke blitt 100% likestilling her i verden, fordi det faktisk er forskjell på mann og kvinne uansett hvordan man vrir på det. Og takk og lov for det!

Comment

Herlighet, når jeg fikk førstemann i 09 var fedrekvoten på 6 uker.. Og han fikk vel 10 uker i 11 med nr 2.. Nå er det oppe i 14 uker faktisk! Jaggu godt kvinnen også får like mange uker da.

Jeg er for ammefri jeg, jeg fikk det med min eldste. Forøvrig vil jeg påpeke en ting; det er forskjeller med statlig og privat sektor ja, men det er også flere forskjeller enn at de ikke får ammefrien.. De har langt bedre betalt enn statlig, og jeg skulle gjerne hatt lønna fra privatsektor fremfor statlig, for å si det sånn...

sigpic

Comment

Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
              Regjeringen går nå ut og vil gi alle norske kvinner ammefri med lønn - på arbeidsgivers regning. (...) Har det noe med likestilling å gjøre? (...) Er du positiv eller negativ? Hvorfor?
              En god tanke, men tragisk korttenkt. Ammefri er flott, det, men å gjøre kvinner til en dyrere arbeidskraft enn menn virker lite gunstig i forbindelse med likestilling. Jeg lurer på hvor mange som ville misbrukt ordningen. Jeg mener, her snakker vi om 73% stilling med 100% lønn! Ha ha! Hvem ville ikke vært positiv til det? (Rent bortsett fra NHO)

Comment

Re: Ammefri for alle kvinner

http://www.skoledata.net/Kommune/Lover/Aml/aml-12.htm

"
                § 12—8. Ammefri
                Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag."

Comment

Re: Sv: Ammefri for alle kvinner

Kan menn gi pupp gjerne? Man må gjerne snakke om likestilling, men idiotisk oppi dette temaet synes jeg.

BARNET handler det om, ikke mor, ikke far men BARNET! Og det er nå bare så at det er kun mor som har melk i brystene og ikke far.

HELSEDIREKTORATET:
                  https://helsedirektoratet.no/retning...under-revisjon

HELSNORGE:
                  https://helsenorge.no/etter-fodsel/amming

Mvh Undre.

Vennligst les disse dokumentene før dere legger inn kommentarer

Mvh Undre.

Comment

Re: Sv: Ammefri for alle kvinner

Opprinnelig lagt inn av Juli2013 Se innlegg
                    Misforstå meg rett, jeg er absolutt ikke udelt positiv til ammefri. Jeg bare ser likestillingstanken bak det. Hvis vi hadde levd i en verden der kvinner og menn er like lenge borte i forbindelse med det å få barn vil det ikke være ekstra utgifter knyttet til det å ansette en kvinne fremfor en mann. Ammefri er tenkt å fjerne et hinder for å dele permisjonen likt mellom kvinner og menn, og det har en helt klar likestillingsfordel. Samtidig vil det også kunne være heldig for arbeidsgiver økonomisk sett. Dersom en kvinnen som er ansatt i en liten bedrift kommer tilbake på jobb etter 4-6 mnd istede for 8-9 mnd etter fødtsel, vil det være billigere for denne bedriften selv om det da innebærer ammefri de første mnd etter oppstart. Jeg ser imidlertid for meg et senario der kvinner er hjemme 9 mnd også benytter seg av ammefri i tillegg, da blir vi bare enda dyrere og det er ikke heldig for noen.
                    Ja når man ser slik på det så gir jo faktisk ammefri muligheten for at far kan få mer permisjon og dermed bli likestilt i rollen som foreldre, da selvfølgelig at han verken bærer barnet, føder barnet eller ammer barnet.. Hehe.. Så litt fysiske begrensninger er det jo uansett. De samme fysiske begrensningene medfører jo at mor gjerne tar en større prosent enn far i permisjon. Også av praktiske årsaker ettersom barnet nærmest er som limt fast på mor de første 3-4månedene etter fødsel. Hehe.. Så her er det vel like mye barnets behov som spiller en stor rolle i hvordan månedene fordeles. Men fellesperioden er jo fritt frem å dele som man vil. Så har jo far 10uker og mor 10uker(6 av ukene er lov pålagt å benytte direkte etter fødsel) og så er det 3 lov pålagte uker for mor i forkant av fødsel.
                    Mvh Undre.
                    Last edited by undre27; 25-06-16, 00:44.

Comment

Nå er det jo lagt inn i paragraf 12-8 i arbeidsmiljøloven slik at ALLE yrkesaktive kvinner med arbeidsdag på minst 7timer har rett på EN time ammetid per vakt. Det er veldig positivt. Jeg printa ut lovverket og informerte om klokkesletter min ammetid befinner seg på. Problemet var jo bare at det ikke ble tatt hensyn i forhold til arbeidsmengde så jeg skulle rekke det samme på 6timer som andre rakk på 7timer. Dette resulterte i stress som resulterte i problemer med å tømme brystene, som igjen resulterte i melkestopp til slutt.. Men uten ammetid kunne aldri far fått flere uker enn de 10 obligatoriske i fedrekvoten..

Mvh Undre.

Comment

Working...
                      X