Kunngjøring

Collapse

Takhøyde, men noen viktige kjøreregler

Vi håper med dette forumet å få litt fart på de gode diskusjonene på Mammanett.
Forumreglene gjelder like fullt i dette forumet:

- Ingen aksept for personkonflikter - hold dette utenfor forumet
- Diskuter sak og ikke person
- Vi anser det som ukultur å sakse innlegg fra andre nettforums diskusjoner.

Gruppeleder vil stenge tråder eller slette innlegg/tråder som ikke forholder seg til disse kjørereglene.
See more
See less

Økonomi til framtiden man ønsker

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Økonomi til framtiden man ønsker

Håper flere kan komme med gode råd, da jeg sitter midt i oppstarten på familielivet..

Jeg og samboer har bodd sammen i tre år til våren, han har ei datter fra før som er her annenhver helg.
    Bor på småbruk med hest, hunder, høner og katter.

Vi snakker nå om å starte livet sammen. Det vil si: pusse opp hus,barn (har begynt å prøve),mer utdanning.
    Vi snakker om til sammen tre, fire barn utenom den vi har annenhver helg.

Men så har det seg jo sånn at vi som mange andre alt har lån; to billån (det ene er ferdig til sommeren),huslån og forsikringer.
    Vi har felles konto så begge betaler med det de har av lønn.
    Når alt er betalt i mnd klarer vi oss greit, men så tenker jeg; hvordan klare både oppussing og barn? Det koster jo masse begge deler. Har tenkt å ta opp lån på huset for å pusse opp, men det skal og betales, pluss at hvis det blir barn koster jo det en del i mnd også.. Vil ikke sette meg i den situasjonen at vi små snu på hver krone fordi vi ikke har nok å betale med..

Hvordan ordner andre dette her? Ha dere noen tips til hva man kan gjøre? Det er snakk om bygge på huset og gjøre o det meste for at det skal bli ok til mer enn meg o samboer å bo her..
    Vi bruker veldig sjelden penger på ting utenom mat, regninger, mat til dyra og det vi MÅ.
    Budsjett har vi, og de faste utgiftene tar jo det meste. Det vi sitter igjen med til nå har vi brukt på å forbedre småting hjemme her, men såklart kommer man ikke langt med noen kroner her og noen der når det gjelder oppussing, da trenger man mange tusen..

Flere i samme situasjon? Hvordan klarer dere dette?

Jeg tenker såklart at man ikke kan få i pose og sekk det sier seg selv.
    Men jeg vil gjerne ha huset klart til første baby kommer når jeg blir gravid, slik at man slipper å drive dag og natt med små barn osv. Det unødvendige stresset kan vi jo unngå nå, så sant vi finner en måte og begynne på sånn at vi har råd til begge deler.

Håper noen tar seg tid til å gi meg råd, føler jeg bare går rundt og rundt i tanker jeg ikke kommer noen vei med

Sv: Økonomi til framtiden man ønsker

Hei!

Har ikke helt lik erfaring som du snakker om her, men min situasjon var å flytte fra liten leilighet til stort hus. Vi får det også til å gå rundt, men med ekstra utgifter, ett barn i skolealder og en til på vei merker vi jo at det strammer her og der.

Det beste dere kan gjøre er å ikke ta dere vann over hodet. Både oppussing, svangerskap og baby krever sitt, og jeg vil anbefale og legge en bra plan. Begynn med det som er viktigst i huset og som haster mest. Hva kan dere ta dere råd til nå? Hvilke rom haster det mest med? Hva kan dere gjøre etter hvert? Det dummeste er å starte med hele huset på èn gang. Alt med hus tar tre ganger så lang tid som planlagt, og ender som regel opp med å koste mer enn man tror, selv med en bra plan. Mange har gått på kjempesmeller der ved å undervurdere hvor mye tid ting tar.

Om dere er prøvere i tillegg ville jeg som sagt fokusert på det aller viktigste, gjerne barnerom og lignende. Hva haster mest av bad og kjøkken? Hva haster mest av gang og stue? Som sagt: Prioriteringer er viktige. Og om du plutselig blir gravid, sørg for at det ikke står mange halvferdige rom i hele huset. Fullfør ett rom før dere starter på neste, og jobb dere utover. Om dere har småbruk i tillegg kan jeg bare si at dere har nok å henge fingrene i.

Ønsker dere masse lykke til med både hus og baby, og krysser fingrene for at både økonomi og alt annet går rundt som det skal.

Comment

Working...
    X