Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

HJELP! Fordeling av barna ved samlivsbrudd

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• HJELP! Fordeling av barna ved samlivsbrudd

Vi skal gå fra hverandre, jeg skal flytte ut, og vi ser for oss en 60/40 hvor jeg har 60.

Situasjonen min: Jeg jobber som tilkallingsvikar, svært ustabil inntekt. svært lave summer.

Jeg studerer et deltidsstudie, og reise og opphold blir minimum 6000kr i mnd.

Far vil ikke skrive fra seg foreldreretten.

1. Hvordan praktiseres en 60/40 fordeling, hvor mange dager hos mor, og hvor mange hos far?

2. Har den med 60% krav på noe som helst? Jeg vet om utvidet barnetrygd og bidrag til barnepass, men hvordan er det med overgangstønad? Utdanningstønad?

3. Hva betyr egentlig egentlig 60/40 fordeling? og alle disse begrepene.. Daglig omsorg, fast bosted, foreldrerett, samværsavtale.. Jeg skjønner ingen ting

4. Hva er ANBEFALT fordeling av to barn på to og fem år?

Vi skal på mekling på tirsdag, men greit å sette seg litt inn i alt dette først..
    2007 2010
    Studentmamma

Sv: HJELP! Fordeling av barna ved samlivsbrudd

Foreldrerett er ikke noe en skriver fra seg uten videre, nei. Foreldreansvar derimot kan i visse situasjoner lønne seg at kun den ene har. Foreldrerett betyr at barnet har rett på samvær og omsorg fra forelderen. I de aller fleste tilfeller er altså dette noe begge foreldre har uansett tidligere eller nåværende situasjon når det kommer til boforhold ol. Hva slags stønader en får reguleres i en viss grad av hvor mye samvær en har, men dette er ikke noe du egentlig trenger vite veldig mye om selv. Du må søke om overgangsstønad, barnebidrag og økt barnetrygd + at det finnes stønader for hjelp til barnepass, utdanningshjelp (ikke mye, men...) og sikkert andre ting også.