Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

HJELP! Fordeling av barna ved samlivsbrudd

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• HJELP! Fordeling av barna ved samlivsbrudd

Vi skal gå fra hverandre, jeg skal flytte ut, og vi ser for oss en 60/40 hvor jeg har 60.

Situasjonen min: Jeg jobber som tilkallingsvikar, svært ustabil inntekt. svært lave summer.

Jeg studerer et deltidsstudie, og reise og opphold blir minimum 6000kr i mnd.

Far vil ikke skrive fra seg foreldreretten.

1. Hvordan praktiseres en 60/40 fordeling, hvor mange dager hos mor, og hvor mange hos far?

2. Har den med 60% krav på noe som helst? Jeg vet om utvidet barnetrygd og bidrag til barnepass, men hvordan er det med overgangstønad? Utdanningstønad?

3. Hva betyr egentlig egentlig 60/40 fordeling? og alle disse begrepene.. Daglig omsorg, fast bosted, foreldrerett, samværsavtale.. Jeg skjønner ingen ting

4. Hva er ANBEFALT fordeling av to barn på to og fem år?

Vi skal på mekling på tirsdag, men greit å sette seg litt inn i alt dette først..
    2007 2010
    Studentmamma

Sv: HJELP! Fordeling av barna ved samlivsbrudd

Foreldrerett er ikke noe en skriver fra seg uten videre, nei. Foreldreansvar derimot kan i visse situasjoner lønne seg at kun den ene har. Foreldrerett betyr at barnet har rett på samvær og omsorg fra forelderen. I de aller fleste tilfeller er altså dette noe begge foreldre har uansett tidligere eller nåværende situasjon når det kommer til boforhold ol. Hva slags stønader en får reguleres i en viss grad av hvor mye samvær en har, men dette er ikke noe du egentlig trenger vite veldig mye om selv. Du må søke om overgangsstønad, barnebidrag og økt barnetrygd + at det finnes stønader for hjelp til barnepass, utdanningshjelp (ikke mye, men...) og sikkert andre ting også.

Den vanligste samværsordningen er vel at den med 40% har barnet/barna annenhver helg + en dag (evt. med overnatting) i uka, men her må en gjøre det slik det passer best for barnet, tenker jeg. I tillegg skal ferier regnes inn også, da, men også her må en jo finne en løsning som funker for familien. Har den ene ferie og den andre ikke, er det for meg helt ulogisk at den forelderen som jobber skal ha ferieuka til barnet...

Det finnes veldig mange tråder om lignende her fra før, så kanskje en grei forberedelse til møtet tirsdag er å lese gjennom andres erfaringer og løsninger? Lykke til!
    - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Tusen takk for svar! Jeg har lest og lest og lest, og blir bare kvalm av å søke opp noe mere nå. Derfor jeg bare rabla ned disse spørsmålene i håp om å få konkrete svar i stede for å google meg ihjel

Jeg ser nå at det kan se ut som jeg kun tenker penger her, og det gjør jeg absolutt ikke. Det er så vanvittig viktig for meg at dette løser seg på best mulig måte for alle sammen, men såklart mest for barna. Men når det er sagt, så er jeg livredd for om jeg klarer meg økonomisk. og når jeg tenker på min tragiske inntekt er det vanskelig å se for seg at dette skal gå bra om jeg ikke får noe støtte..
      2007 2010
      Studentmamma

Comment

Opprinnelig lagt inn av jeanett.89 Se innlegg
        Tusen takk for svar! Jeg har lest og lest og lest, og blir bare kvalm av å søke opp noe mere nå. Derfor jeg bare rabla ned disse spørsmålene i håp om å få konkrete svar i stede for å google meg ihjel

Jeg ser nå at det kan se ut som jeg kun tenker penger her, og det gjør jeg absolutt ikke. Det er så vanvittig viktig for meg at dette løser seg på best mulig måte for alle sammen, men såklart mest for barna. Men når det er sagt, så er jeg livredd for om jeg klarer meg økonomisk. og når jeg tenker på min tragiske inntekt er det vanskelig å se for seg at dette skal gå bra om jeg ikke får noe støtte..
        Tolket det ikke som at det var det eneste du tenkte på altså, men det er klart at det er der de fleste spørsmålene ligger. Alt annet kommer jo så an på menneskene en er, barnet, situasjonen rundt og alt, men stønadene har mer faste regler. Både overgangsstønad og bidrag fastsettes utifra samvær og inntekt (bidrag fastsettes etter både mors og fars inntekt, overgangsstønad etter bidragsmottakers inntekt), så det er vanskelig å si for andre hvor mye du vil ha krav på her, men som sagt - det du trenger ha oversikt over er mer HVA du kan søke på, ikke hvor mye du kommer til å få. Jeg må si at den gangen jeg var alene, fikk jeg all hjelp fra NAV. Jeg kjente godt de som jobbet der og de var veldig snille og hjelpsomme og ringte til og med for å fortelle at jeg ikke hadde søkt på alt jeg kunne... Jeg forstår at ikke alle møter den samme behjelpeligheten hos NAV, så derfor kan det være greit å vite hva en kan søke på før en søker...

Nå i første omgang er det jo samvær som er viktigst å få fastsatt rammene for. Forhåpentligvis møter dere flinke folk på mekling. Gjør dere det, så kan de bistå med masse i den sammenhengen. Hvordan er kommunikasjonen mellom dere to nå da?
        - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Opprinnelig lagt inn av jeanett.89 Se innlegg
          Vi skal gå fra hverandre, jeg skal flytte ut, og vi ser for oss en 60/40 hvor jeg har 60.

Situasjonen min: Jeg jobber som tilkallingsvikar, svært ustabil inntekt. svært lave summer.

Jeg studerer et deltidsstudie, og reise og opphold blir minimum 6000kr i mnd.

Far vil ikke skrive fra seg foreldreretten.

1. Hvordan praktiseres en 60/40 fordeling, hvor mange dager hos mor, og hvor mange hos far?

2. Har den med 60% krav på noe som helst? Jeg vet om utvidet barnetrygd og bidrag til barnepass, men hvordan er det med overgangstønad? Utdanningstønad?

3. Hva betyr egentlig egentlig 60/40 fordeling? og alle disse begrepene.. Daglig omsorg, fast bosted, foreldrerett, samværsavtale.. Jeg skjønner ingen ting

4. Hva er ANBEFALT fordeling av to barn på to og fem år?

Vi skal på mekling på tirsdag, men greit å sette seg litt inn i alt dette først..
          Jeg og min x-mann har 60/40 deling, så jeg kan i allefall svare deg på noe her.

1. Det vanligste er som Line-mor sier, annenhver helg, pluss en natt hver uke. Jeg og min x-mann har det slik at jeg har barnet i 9 døgn, så har han barnet i 5 døgn, og så jeg i 9 døgn igjen osv.
          Hvordan denne ordningen skal være for deres barn må dere nesten bruke litt tid på å bestemme selv , det kommer jo helt an på hvor gammelt barnet er, og hvor godt barnet takler å være "på flyttefot" mellom mor å far!

2. Den som har 60% og HOVEDOMSORG, for barnet (foreldrerett kan dere ha begge to). Den kan ha krav på utvidet barnetrygd , overgangsstønad, tilskudd til barnetilsyn (barnehage, sfo), og utdanningsstønad. Slike ting må du søke om.. skal du få denne støtten MÅ barnet/barna ha adresse hos deg!
          Hva du får og om du får støtte, blir regnet ut ifra hva du har i inntekt.
          En annen ting du kan søke om med en gang du og mannen din flytter fra hverandre er BOSTØTTE!

3. Disse spørsmålene vil du få et kjempegodt og fint svar på når dere går til mekling

4. Dette vil du også få hjelp til å finne ut av når du går til mekling,
          det er i allefall veldig viktig at du og far til barnet er enig i mest mulig! Husk å tenk BARNAS BESTE hele tiden!!!!!
          Gutt '08
          Gutt '14

Comment

Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
            Tolket det ikke som at det var det eneste du tenkte på altså, men det er klart at det er der de fleste spørsmålene ligger. Alt annet kommer jo så an på menneskene en er, barnet, situasjonen rundt og alt, men stønadene har mer faste regler. Både overgangsstønad og bidrag fastsettes utifra samvær og inntekt (bidrag fastsettes etter både mors og fars inntekt, overgangsstønad etter bidragsmottakers inntekt), så det er vanskelig å si for andre hvor mye du vil ha krav på her, men som sagt - det du trenger ha oversikt over er mer HVA du kan søke på, ikke hvor mye du kommer til å få. Jeg må si at den gangen jeg var alene, fikk jeg all hjelp fra NAV. Jeg kjente godt de som jobbet der og de var veldig snille og hjelpsomme og ringte til og med for å fortelle at jeg ikke hadde søkt på alt jeg kunne... Jeg forstår at ikke alle møter den samme behjelpeligheten hos NAV, så derfor kan det være greit å vite hva en kan søke på før en søker...

Nå i første omgang er det jo samvær som er viktigst å få fastsatt rammene for. Forhåpentligvis møter dere flinke folk på mekling. Gjør dere det, så kan de bistå med masse i den sammenhengen. Hvordan er kommunikasjonen mellom dere to nå da?
            Godt å høre at noen også faktisk har GODE erfaringer med nav.. Jeg var på møte med nav for et par dager siden, hvor jeg fikk et søknadskjema og info om alt jeg kunne søke på. Men det kommer stadig nye spørsmål..

Heldigvis er det ikke noe krøll mellom meg og bf, vi bor sammen enda pga manglende bolig. Dette går kjempe fint, han var til og med med meg på visning på et hus igår. Vi snakker om- og er enig om det meste og har en veldig fin tone

Opprinnelig lagt inn av Blomsterbie Se innlegg
            Jeg og min x-mann har 60/40 deling, så jeg kan i allefall svare deg på noe her.

1. Det vanligste er som Line-mor sier, annenhver helg, pluss en natt hver uke. Jeg og min x-mann har det slik at jeg har barnet i 9 døgn, så har han barnet i 5 døgn, og så jeg i 9 døgn igjen osv.
            Hvordan denne ordningen skal være for deres barn må dere nesten bruke litt tid på å bestemme selv , det kommer jo helt an på hvor gammelt barnet er, og hvor godt barnet takler å være "på flyttefot" mellom mor å far!

2. Den som har 60% og HOVEDOMSORG, for barnet (foreldrerett kan dere ha begge to). Den kan ha krav på utvidet barnetrygd , overgangsstønad, tilskudd til barnetilsyn (barnehage, sfo), og utdanningsstønad. Slike ting må du søke om.. skal du få denne støtten MÅ barnet/barna ha adresse hos deg!
            Hva du får og om du får støtte, blir regnet ut ifra hva du har i inntekt.
            En annen ting du kan søke om med en gang du og mannen din flytter fra hverandre er BOSTØTTE!

3. Disse spørsmålene vil du få et kjempegodt og fint svar på når dere går til mekling

4. Dette vil du også få hjelp til å finne ut av når du går til mekling,
            det er i allefall veldig viktig at du og far til barnet er enig i mest mulig! Husk å tenk BARNAS BESTE hele tiden!!!!!
            Dette var virkelig til stor hjelp Vi har snakket endel om samvær og har snakket litt om at han kan ha de fra onsdag til mandag, så har jeg de til neste onsdag. Jeg får hoverdomsorg og de skal ha adresse hos meg.

Jeg og barnefar har som sagt en veldig god tone, og vi er begge enige om at de avgjørelsene som blir tatt er de som vil være det beste for ungene. Vi er til og med enige om å ha minimum en dag i uka hvor vi treffes alle fire og spiser middag, går på tur, etc. bare finner på noe hyggelig Forhåpentligvis så vil det med tid og stunder bli bra mellom oss igjen, men sånn som situasjonen er nå så er det rett og slett det beste for alle. Så får vi se hvordan det blir om noen år kanskje Jeg studerer barnevernspedagogikk, så BARNETS BESTE er i fokus hele vegen her

Tusen takk for svarene, jeg ble faktisk endel klokere her nå
            2007 2010
            Studentmamma

Comment

Working...
            X