Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fibromyalgi

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Fibromyalgi

Har lagt inn linker i info-tråden
    Virvelvind født mai-11 - Spinnvill født september-12 - Allerminstelillebror født april-15

Comment

i denne tråden
      jeg kan flytte den over i andre tråden jeg altså
      Er liksom så greit at andre kan lese om sykdommen

Comment

oki den er grei

Comment

Så fib er en av lidelsene man kan opnå bedring under og etter graviditet..? Har det ikke selv, men har mye smerter i perioder, spesielt om vinteren. Derfor driver vi å isolere og får inn mer varme i huset=)

Jeg har oppnådd bedring for mye av tilstanden min nå under graviditet. Men pga slutte og trappe ned på en del medisiner er det noen symptomer som har økt på =( Håper bare at de positive endringene blir større enn de negative=)

Lykke til alle sammen

Comment

Comment

Jeg har Fibromyalgi, fikk det bekreftet i 2006. Men har nok hatt det siden jeg var 16 år. Ble sykmeldt i oktover 2005, og er fortsatt ikke tilbake.
              På undersøkelsen som gav meg diagnosen slo jeg ut på alle tenderpointene og det var ingen tvil. Det var en stooor lettelse å få vite at det faktisk var noe i veien med meg, sånn at jeg slapp å føle meg som en hypokonder hele tiden.

Hvordan opplevde dere svangerskapet?

Jeg opplevde svangerskapene som en pause fra stivhet og smerter. Jeg er såååå mye bedre i svangerskapet enn ellers. Jeg og legen min har snakket om å muligens prøve noen forskjellige hormoner som man får under graviditet for å se om det hjelper.

Tiden etterpå?

Etter første barnet gikk det lang tid før jeg begynte å få vondt. Denne gangen var det tilbake som før ganske tidlig. Med tanke på årstiden som kommer nå, så blir det nok en vond høst og vinter.

Går dere til behandling?

Jeg har gått til akupunktur og fysioterapi. Trener noen øvelser som går ut på å ikke stivne sånn ellers.

Medisiner?

Jeg har fått prøve medisiner, men det er absolutt ikke noe for meg.

Rocketrollet.2009.
              Bøllefrøet. 2011.
              Lille musen 2013.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Pegasus Se innlegg

Jeg og legen min har snakket om å muligens prøve noen forskjellige hormoner som man får under graviditet for å se om det hjelper.

Det finnes altså? Kan du få navnet og gi det til meg? Jeg har tenkt mye på det i det siste..at siden det er hormonene under svangerskapet som gjør kroppen bedre, så burde det finnes en måte å kunne få det utenom og

Jeg har aldri vært så "fin" som jeg var under svangerskapet..hadde ikke smerter i det hele tatt nesten. Etter Vesla var født gikk det en uke før første nakkeprolapsen meldte seg og smertene i resten av kroppen har bare økt og blitt verre enn før svangerskapet. Vet det høres egoistisk ut, men jeg gleder meg til neste svangerskap, å få en "pause" fra smertehelvete.. Jeg har prøvd på Sarotex, men det bare ødela psyken. Så jeg byttet til Neurontin, en epilepsi-medisin, denne har tatt smertetoppene. Men jeg tør ikke/vil ikke begynne på den igjen enda, siden vi snakker om nummer 2 allerede og man skal ikke ta den under svangerskap.. Så nå er det å ta sterke smertestillende de dagene alt streiker..*HAT*
                Jeg gikk til Psykomotorisk fysioterapi, men behandleren min pensjonerte seg på slutten av svangerskapet. Leter nå etter ny behandler. Jeg får ikke lov å trene, kun gå turer. Trening gjør meg bare verre...dessverre...

Jeg kjenner vinteren kommer til å bli en av de tøffeste, har jo ikke fått noe sommer "å lagre".. Føler du det sånn og? At med varme og en god sommer, så blir vinteren lettere?
                Virvelvind født mai-11 - Spinnvill født september-12 - Allerminstelillebror født april-15

Comment

Vi har bare snakket litt løst om det (jeg og legen altså). Fastlegen min tror egentlig ikke på FM, men han godtar at det er det jeg har. Men han mente det var mulig, gjerne analysere blodprøvene som er tatt i svangerskap opp mot normalt og se om det hjelper.

Sånn treningsmessig er jeg usikker på om det er fordi jeg er tjukk eller på grunn av FM de sier trening er bra. Mine svangerskap har vært så fotte, så lite vondter og det er helt nydelig rett og slett. Kan jo ikke være så vanskelig å eksperimentere med noen hormoner sånn sett. Angående smertestillende så har jeg også prøvd Sarotex, så og si helt uten virkning for min del. Jeg gikk på så mye rart, at jeg fant bare ut at nå slutter vi på all medisin og det har hjulpet. Har de siste 3 årene klart meg med under en eske med paracet, inkludert to fødsler.

Enig med du om at denne vinteren kommer til å bli tung, på flere plan er jeg redd. Jeg tar solarium nå i forbindelse med bryllupet, det kan jeg anbefale, det hjelper faktisk litt, spesielt på litt kalde dager. Da sover jeg bedre. Ellers så er badstue og varmt basseng noe som virker positivt på meg. Så innimellom så tar vi en tur på vannkanten.

Rocketrollet.2009.
                  Bøllefrøet. 2011.
                  Lille musen 2013.

Comment

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Hjel...s-2585625.html

Comment

Åhh, idag gjør det vondt i kroppen. Kommer nok til å bli litt kaldere vær noen dager ja. Hater væromslag.
                      Rocketrollet.2009.
                      Bøllefrøet. 2011.
                      Lille musen 2013.

Comment

Uff jeg får så vondt av dere! Kan ikke være lett å lide av noe som dominerer såpass masse, og i tillegg ikke er så mye kunnskap om!
                        :grukle: styrkeklemmer herfra!

Comment

Jeg hadde sofadag i går, etter en aktiv lørdag med mye ståing og gåing
                          Kjennes enda. Enda jeg har mye på planen i dag også.
                          1 IVF: Tidlig abort ca 4+6
                          1 IVF: 1 frys: 2 egg inn. SA 5+0
                          2 IVF: Negativt, Bare ett modent egg.
                          3IVF: To egg inn. Lillejenta kommer rundt 21.08.20

Comment

Dear Miserable Human Being,

Hi, my name is Fibromyalgia, and I‘m an invisible chronic illness. I am now 'velcroed' to you for life. Others around you can‘t see me or hear me, but YOUR body feels me. I can attack you anywhere and anyway I please. I can cause severe pain, or if I am in a good mood, I can just cause you to ache all over.
                            Remember when you and Energy ran around together and had fun? I took Energy from you and gave you Exhaustion. Just try to have fun now! I also took Good Sleep from you and in its place gave you Fibro Fog (a.k.a.) Brain Fog. I can make you tremble internally or make you feel cold or hot when everyone else feels normal. Oh yeah, I can make you feel anxious or depressed, too. If you have something planned, or are looking forward to a great day, I can take that away too. You didn‘t ask for me. I chose you for various reasons: that virus you had that you never quite recovered from, or that car accident, or childbirth, the death of a loved one, or maybe it was those years of abuse and trauma. Well, anyway, I‘m here to stay! I hear you‘re going to see a doctor who can get rid of me. I‘m ‗ROFL‘ (rolling on the floor laughing)! Just try! You will have to go to many, many doctors until you find one who can help you effectively. In fact, you‘ll see many doctors who tell you 'it‘s all in your head' (or some version of that). If you do find a doctor willing to treat this ‗non-disease‘, you will be put on pain pills, sleeping pills, and energy pills. You will be told you are suffering from anxiety or depression, given a TENS unit, told if you just sleep and exercise properly, I will go away. You‘ll be told to think posi-tively, poked, prodded, and most of all, you will not be taken seriously when you cry to the doctor how debilitating life is for you every single day!
                            Your family, friends, and coworkers will all listen to you until they just get tired of hearing about how I make you feel, and that I‘m a debilitating dis-ease. Some of them will say things like ―Oh, you‘re just having a bad day‖, or ―Well, remember, you can‘t expect to do the things you used to do 20 years ago,‖ not hearing that you said ―20 DAYS ago‖! Some will just start talking behind your back, while you slowly feel that you are losing your dig-nity, trying to make them understand, especially when you are in the mid-dle of a conversation with a 'normal' person, and can‘t remember what you were going to say next!
                            In closing, you‘ve probably figured out that the ONLY place you will get any real support and understanding in dealing with me is with Other People with Fibromyalgia! They are the only ones that will understand your com-plaints of unrelenting pain, insomnia, fibro fog, the inability to perform the everyday tasks that 'normal people' take for granted.
                            Remember, I‘m stuck to you like Velcro – and I expect we‘ll be together for the rest of your life.

Have a nice day!! (ROFL),

Fibro
                            Fant dette på nettet, en ok forklaring til dem rundt oss

Comment

Nailed it er alt jeg har å si.
                              Rocketrollet.2009.
                              Bøllefrøet. 2011.
                              Lille musen 2013.

Comment

HATER det nå, når det er blitt ned mot null. Har så vondt i beina at jeg får ikke sove om natta.
                                Rocketrollet.2009.
                                Bøllefrøet. 2011.
                                Lille musen 2013.

Comment

Working...
                                X