Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fibromyalgi

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• lillemånestråle
    replied
    Sv: Fibromyalgi

HermineL har nettopp fått fibrodiagnose, og stiller noen spørsmål inne i denne tråden her: http://www.mammanett.no/forum/showth...85#post3291585

Leave a comment:

• Pegasus
    replied

Hei og hopp.

Tenker er dere på tredje mann, eller er den på vei?!?

Både ja og nei. Overgangen fra 2 til 3 var egentlig helt grei. Det blir jo ikke mindre stressfult med tre enn to da.

Det 3 svangerskapet for min del var faktisk helg grusomt fra begynnelse til slutt dessverre. Jeg var jo ikke dårlig med de to første, tredje derimot var jeg grusom kvalm i 9 mnd. Sykmeldt hele svangerskapet.
    Samt sykmeldt nå etter permisjon slutt.
    Fibromyalgien i seg selv er vel noenlunde det samme som etter to barn, verre en etter første barn.
    Selv om jeg var kvalm hele svangerskapet så hadde jeg ikke de typiske muskelvondten i løpet av svangerskapet.

Nå har jo jeg slitt litt med angst og depresjon i ettertid, men det kommer ikke utelukkende fra svangerskapet og sånn. Mannen har reist mye, så har blitt mye på meg så det har jo vært litt krevende.

Men sånn til syvende og sist er det jo så verdt det da.
    Last edited by Pegasus; 25-08-14, 22:07.

Leave a comment:

• LilleMoren
    replied
    Re: Fibromyalgi

Pegasus: Hvordan var overgangen fra 2 til 3 barn? Påvirker det sykdommen mye?

Leave a comment:

• Pegasus
    replied
    Sv: Re: Fibromyalgi

1. hvordan klarer dere med så mye smerter og holde ut våkennetter? jeg er livredd for at jeg bare blacker ut av smerte og ikke klarer å gjøre noe som helst,
    slik som jeg føler meg mange dager undrer jeg bare på hvordan i alle dager jeg skal klare dette

Du tilpasser deg situasjonen, og har sikkert en behjelpelig mann.
    Vi har vært heldig og hatt veldig lite våken netter.

2. er det noen her som har vært gjennom IVF og kan forklare litt? gjør det vondt og blir dere dårlige etterpå ?

Vi slapp IVF, trengte pergotime for å få eggløsning.

3. hva slags hjelpemidler kan man få ? jeg er svært rammet i skuldre og nakke av fibromyalgi og får betennelser bare jeg ser tunge ting..

Har ingen ide om man kan få hjelpemidler, har så og si konstant betennelser i nakke og rygg selv.

4. hvordan var graviditeten deres ? ærlige svar settes pris på så jeg vet hva jeg evt kan forvente meg

Jeg har fått tre barn på fire år.
    Første svangerskap (gutt) var helt supert, det meste av smertene mine forsvant for å komme igjen en stund etter fødsel.
    Andre svangerskap (jente)var veldig likt det første, det meste av smerten forsvant for så å komme igjen etter fødsel. Gikk ikke like lang tid før de kom tilbake nå som med første barnet.
    Tredje svangerskap (jente) var jeg så grisedårlig fra dag en til babyen var født at det var helt grusomt (kvalme stort sett). Som med de andre så var jeg ikke særlig plaget av fibro smerter i svangerskapet, de kom tilbake etter fødsel sånn som de andre gangene.

​Det var litt av det jeg kunne svare på.

Leave a comment:

• imortalia
    replied
    Re: Fibromyalgi

Heihå, jeg har fibromyalgi og dyp infiltrerende endometriose og har nettopp funnet ut at jeg kan ikke bli gravid på vanlig måte så jeg og mannen må gjennom IVF ( kunstig befruktning )
    jeg føler jeg trenger denne tråden akkurat nå, jeg har så mye spørsmål som surrer rundt i hodet, jeg er snart 33 år så det er på høy tid for jeg ser ikke for meg et liv uten å kunne få barn hadde lenge vurdert å ikke få barn pga smertene men så fikk min søster barn og da kjente jeg gleden og så begynte prosessen i hodet... så her kommer noen spørsmål

1. hvordan klarer dere med så mye smerter og holde ut våkennetter? jeg er livredd for at jeg bare blacker ut av smerte og ikke klarer å gjøre noe som helst,
    slik som jeg føler meg mange dager undrer jeg bare på hvordan i alle dager jeg skal klare dette

2. er det noen her som har vært gjennom IVF og kan forklare litt? gjør det vondt og blir dere dårlige etterpå ?

3. hva slags hjelpemidler kan man få ? jeg er svært rammet i skuldre og nakke av fibromyalgi og får betennelser bare jeg ser tunge ting..

4. hvordan var graviditeten deres ? ærlige svar settes pris på så jeg vet hva jeg evt kan forvente meg

Leave a comment:

• LilleMoren
    replied

http://www.tv2.no/nyheter/vartlillel...r-3996970.html

http://tidsskriftet.no/article/2099398

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23359310/

www.ldn.no

Leave a comment:

• LilleMoren
    replied

Velkommen skal du være!

Leave a comment:

• Lillestråle
    replied

Dette var en bra tråd, som jeg sikkert kommer innpå innimellom. Godt å ha likesinnede som man kan snakke med, og dele erfaringer man har.

Leave a comment:

• Envoy
    replied

Og her har madammen lagt ut del 2 av bloggen kalt: Fortsatt bare hjemme - er det egentlig noen god grunn for at enkelte bare er hjemme
    http://www.smuleskogen.com/blogg/2013_02_10.htm

Leave a comment:

• Pegasus
    replied

Velkommen hit!

Leave a comment:

• Envoy
    replied

Kjempeflott!
    (og takk for velkomst ;-)

Leave a comment:

• LilleMoren
    replied

Opprinnelig lagt inn av Envoy Se innlegg
    Registrere meg i dag, så en ganske så ny debattant her. Flott at du setter fokus på dette temaet. I det hele så har man også hvordan det er for oss andre i familien å leve med personer som har muskel/smerter/fm osv (og da er jeg IKKE ute etter sympati og: "å,så synd det er på ham som lever sammen med...osv". Hjemme hos oss så får vi hverdagen til å gå opp, og vi støtter hverandre 100%. Min kjære sliter med akkurat de samme symptomer og er "Bare hjemme" (som alle andre sier): "Å, hun er bare hjemme hun ja"... Jeg ser ved selvsyn hvordan hun ikke greier å stå opp/komme seg ut av sengen, hvordan hun av og til trenger hjelp for å komme seg opp av sofaen, hvordan beina og hendene hovner opp. For de som er interessert, så kan dere lese et av hennes blogg-innlegg her: http://www.smuleskogen.com/blogg/2013_02_05.htm Hint: Jeg vet at hun hadde blitt svært glad for noen kommentarer fra dere som besøker siden.
    Hei og velkommen!

Sniker meg inn og titter i bloggen

Leave a comment:

• Envoy
    replied

Registrere meg i dag, så en ganske så ny debattant her. Flott at du setter fokus på dette temaet. I det hele så har man også hvordan det er for oss andre i familien å leve med personer som har muskel/smerter/fm osv (og da er jeg IKKE ute etter sympati og: "å,så synd det er på ham som lever sammen med...osv". Hjemme hos oss så får vi hverdagen til å gå opp, og vi støtter hverandre 100%. Min kjære sliter med akkurat de samme symptomer og er "Bare hjemme" (som alle andre sier): "Å, hun er bare hjemme hun ja"... Jeg ser ved selvsyn hvordan hun ikke greier å stå opp/komme seg ut av sengen, hvordan hun av og til trenger hjelp for å komme seg opp av sofaen, hvordan beina og hendene hovner opp. For de som er interessert, så kan dere lese et av hennes blogg-innlegg her: http://www.smuleskogen.com/blogg/2013_02_05.htm Hint: Jeg vet at hun hadde blitt svært glad for noen kommentarer fra dere som besøker siden.

Leave a comment:

• Pegasus
    replied

Jeg vil fyre liv i denne tråden igjen, kjenner jeg "trenger" den.

Håper dere har en god sommer jenter, selv om været er så som så.
    Jeg er tilbake i full jobb, altså 100% stilling. Har hatt diagnosen fibromyalgi i 7 år nå, men plagene har jeg hatt i 15 år.
    Etter to uker i arbeid kjenner jeg at kroppen oppfører seg "normalt". Det er en kontorstilling, så jeg kan bevege meg litt som jeg selv vil og sånn.
    Kjenner at jeg tåler nok ikke en så stor stilling på vinteren, sommeren er min ultimate tid.

Noen flere som jobber 100%?

Ellers så har jeg holdt meg unna alt med svinekjøtt i seg en stund, og spiste spareribs igår. Det er bare så godt, men jeg har lidd i hele dag. Har så grusomt vondt i beina at jeg tror jeg kreperer. Merker at viss det går lang tid mellom jeg spiser det, så blir symptomene veldig mye verre.
    Ellers, så holder jeg meg unna en del light produkter, spesielt det med aspartam i. Det funker også.

Sånn ellers så har jeg de enkle triksene mange andre bruker, varm dusj om morningen, strekke litt på her og der.

Ha en videre god uke jenter!

Leave a comment:

• LilleMoren
    replied

Opprinnelig lagt inn av Ninny Se innlegg
    Hva vil det si?
    Autoimmune sykdommer er en gruppe sykdommer hvor immunforsvaret til en organisme antas å oppfatte komponenter i egen organisme som fremmede, og dermed forårsake en immunreaksjon overfor organismens egne celler og vev. Autoimmune sykdommer antas å oppstå som følge av at kroppen starter å produsere antistoff mot bestemte deler av kroppens eget vev. Når kroppen utsettes for fremmede stoffer kan antigenene som kroppen produserer mot disse også angripe kroppens egne strukturer fordi de egne strukturene ligner på det fremmede stoffet. Eksempel på dette er streptokokk type A som forårsaker produksjon av et antistoff som også angriper en hinne i Bowmans kapsel i nyrene og forårsaker glomerulonefritt. Det finnes en rekke sykdommer som er av autoimmun karakter. Klassiske eksempler på autoimmune sykdommer er multippel sklerose (MS), systemisk lupus erytematosus (SLE), Sjögrens syndrom og revmatoid artritt (RA).

Nevroimmun er sykdom i nervene.

Leave a comment:

Working...
X