Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Presentasjonstråd // Hvem er vi?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Presentasjonstråd // Hvem er vi?

Her kan man presentere seg.
    Litt om hvem man er, bakgrunn, diagnoser og det man ønsker å dele!

__________________________________________________ ___________

Tenkte jeg kunne presentere meg selv!!

Jeg heter da siv anita, er 26 år gammel å kommer ifra fluberg i oppland.

Bor her sammen med min samboer på 31 og min søte hund odin og pusene mine!!

Jeg fikk kronisk nyresvikt når jeg var 1 år gammel, ble transplantert i 01. har fortalt hele historien på hvilken funksjonshemming har du tråden!!

det var litt fra meg!!

Last edited by Callie; 06-08-11, 00:59. Årsak: brukte innlegg som invitasjon til presentasjon ;)
    Sladrer med Kristine85,Niniel, Isiflow,[email protected], ,Lilith, Lillelisa,Seyonne, og Verpesjuk

Sv: presentasjon

Oi, det er litt av noen historier dere har!

Jeg er vel ikke funksjonshemmet, men jeg er midlertidig bevegelseshemmet. Jeg har i perioder vært plaget med korsryggen etter en prolaps for 10 år siden, og har vært avhengig av å trene for å holde det i sjakk. Det har gått greit, og mesteparten av tiden har jeg vært helt fin. De siste årene har plagene kommet litt tilbake pga inaktivitet og år som student, men jeg hadde fått kontroll over det igjen med hjelp av kiropraktor og fysioterapeut. Har funnet ut at regelmessig svømming er vidunderkur og fungerer helt fint da.

Etter 7 uker på sofaen, altså stort sett liggende, pga svangerskapskvalme fikk jeg bekkenløsning i uke 12. Muligens litt før faktisk, men jeg trodde det var ryggen. Har vondt i korsrygg, halebein og venstre hofte, og fungerer begrenset for tiden. Fagfolk sier at det nok er forårsaket av mine tidligere ryggproblemer, jeg er visst ganske spesiell som får bekkenløsning så tidlig som førstegangs.

Utenfor leiligheten bruker jeg krykker, og jeg har problemer med bøye meg, feks ta på sokker eller nå ting som er under knærne. Hvis jeg skal shoppe drar jeg på kjøpesenter og låner rullestol, det er begrenset hvor mye jeg kan gå selv med krykker. Dagligvare med handlevogn er uansett utelukket, da må samboeren være med. Jeg vil jo uansett ikke få varene til bilen.

Jeg har inne en søknad om parkering for bevegelseshemmet, det blir litt lettere for meg hvis jeg kan være sikker på å finne parkering nær innganger og sånt. Merker at man fort blir mer isolert av å ikke kunne bevege seg noe særlig, eller være avhengig av type stoler å sitte på, etc. Siden det er så lenge til termin griper jeg begjærlig alle hjelpemidlene jeg kan få. Det blir spennende når jeg skal studere fulltid til høsten, jeg er litt nervøs for hvordan jeg skal klare det.

Tipper uansett at plagene forsvinner etter fødselen, i mens får jeg et ordentlig innblikk i hvordan det er å ikke fungere 100% Merker at det er en del ting som får meg eitrende forbannet, for eksempel er dør-pumper min fiende nr 1, særlig når jeg må dra døren til meg. Jeg begynner imidlertid å komme over deppe-fasen hvor jeg bare har følt meg ynkelig hver gang jeg forlater leiligheten, og jeg begynner å få litt guts tilbake.

Comment

Hei!

Jeg har lest denne tråden her mange ganger, men ikke sett at noen andre har diabetes. Det har nemlig jeg! Har hatt type 1 siden jeg var 17 år og på de siste kontrollene var langtidsblodsukkeret helt på vidda.

Jeg er nå velregulert og venter mitt første barn i desember

Comment

Vet ikke om det teller, men det kalles en funksjonshemning/sykdom/allergi

Men jeg har CØLIAKI.
        "Det som gjør at jeg ikke kan spise gluten" som jeg sier hver gang jeg sier det og de fleste ser spørrende på meg.

Jeg har også fibromyalgi...
        Noe jeg mest sannsynlig har levd med siden jeg var 14 år, men som ikke ble tatt tak i før jeg var 21 år.
        Men var godt å få en diagnose, på hvorfor jeg alltid har hatt vondt.
        Last edited by Vesla89; 06-08-11, 11:50.

Comment

Jeg er revmatiker, og har 2 diagnoser.
          Har fått to barn, og svangerskapene var flotte mtp revmatismen. Ammeperioden også, så jeg anbefaler deg, Annelita, å amme så lenge som mulig...

Sykdommen begrenser meg såpass i hverdagen, at vi har bestemt at vi ikke skal få flere barn. Jeg trenger overskuddet mitt til de jeg har.

Jeg er i full jobb, heldigvis.
          Mamma.

Comment

Slenger meg med her. Mine plager er:
            Bipolar, personlighets forstyrrelse, PTSD, depresjon, hypoterose(lavt stoffskifte) laktose inntolerans
            Sliter en del med smerter i ledd/muskler som ikke har noe sammenheng med noe, er mye annspent og sliter der etter med endel hodepine. Het var vel det meste, gidder ikke å gå mer inn på det

Noen flere med psykiske lidelser her? Føler meg litt alene
            Stor klem fra Katja og gull ungene

Comment

Opprinnelig lagt inn av katja Se innlegg
              Bipolar, personlighets forstyrrelse, PTSD, depresjon, hypoterose(lavt stoffskifte) laktose inntolerans
              Sliter en del med smerter i ledd/muskler som ikke har noe sammenheng med noe, er mye annspent og sliter der etter med endel hodepine. Het var vel det meste, gidder ikke å gå mer inn på det

du er ikke alene, jeg er og bipolar.
              Pappa'n til Elisabeth og Christina
              Martemor
              pappaprat Slutt å vær så seriøs hele tiden..

Comment

Hei!

Jeg heter Therese, er ifra Nordland, men har bott i Stavanger nå i 2 år, men så flytter jeg tilbake til hjembyen neste måned pga leiekontrakten har gått ut, og for å være nærmere sønnen min.
                Og så flytter vi til England snart håper jeg, det går tregt med denne husjakten, men slik er det dessverre der. Er ganske annerledes enn i Norge.

Jeg har PTSD, Depresjon og Angst. Men jeg har hatt nesten 2 år uten mange problemer nå, så håper det går seg til. Dette året så langt har jeg kun hatt 5 anfall, og det er ganske forbedrende fra i fjor ja!....
                Og så har jeg skjevt bekken fra forrige svangerskap/fødsel, hvor bekkenet mitt ikke har gått tilbake til normalen, men gnager på nerver, noe som til tider gjør meg immobil.
                Jeg skulle egentlig til rønken 2 ganger på rad her, men har ikke klart å komme meg dit ennå, og nå må jeg vel nesten høre med legen om jeg overhode kan pga graviditeten.
                Så jeg grurer meg pitte litt til fødsel med det bekkenet jeg har...
                Last edited by PreggoInnie; 11-06-10, 22:09.

Comment

Opprinnelig lagt inn av katja Se innlegg

Du er ikke alene.
                  Jeg har fått diagnosen PTSD og Anoreksia.
                  Sendte deg en PM i sted, bare skriv tilbake hvis du ønsker.
                  Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

.......
                    Last edited by Maddison; 01-10-11, 18:35.

Comment

Re: presentasjon

Ser det er lenge siden noen nye presentasjoner, men som ny "prøver" (ikke begynt heeeelt ennå) slenger jeg meg på her!

Fikk diagnosen barneleddgikt da jeg var 9 år etter at jeg ble stivere og vondere i knærne så jeg ikke kunne gå vanlig i trapper og gikk med knekk i knærne. Gikk mange år på diverse medisiner og ble nesten "friskmeldt" da jeg var i tenårene. Sluttet på medisiner og gikk maaaaange år så og si "frisk". Det eneste som aldri ble bra var nakken, som jeg hadde en periode som var veldig vond. Den er ikke vond lenger, men nesten helg stiv. Altså, jeg har veldig liten bevegelihet i nakkevirvlene.

For 2 år siden ble jeg gradvis dårligere i de fleste store ledd. Begynte på methotrexate og dette medikamentet var VELDIG effektivt for leddene mine, aldri vært så myk i knærne som jeg kan huske. Baksiden var at om jeg skulle planlegge graviditet må jeg slutte på medisinen tre månder før prøvingen.

SÅ, jeg valgte å slutte for å begynne på Salazopyrin istedenfor, og har tatt prednisolon ved siden av som jeg nå driver å trapper ned på (kun et par uker igjen med en halv tablett:P). Salazopyrin kan jeg gå på frem til jeg blir gravid, og muligens under graviditeten dersom behovet er der (har jeg lest ihvertfall...)

Jeg er veldig spent på hvor lang tid vi bruker på å bli gravide, og enda mer spent på hvordan gikta vil oppføre seg under graviditeten (de fleste opplever bedringer), og hvor lang tid etter fødsel jeg evt. klarer meg uten medikamenter).

Oi, dette ble et langt innlegg!! Ellers så klager jeg ikke, veit folk har det MYE værre enn meg, både når det gjelder denne sykdommen og andre sykdommer. Jeg er heldig, kan jobbe i barnehage uten at det går så mye utover gikta, utdanner meg faktisk innen faget nå. Om jeg kan jobbe med barn til jeg blir pensjonist er jeg veldig usikker på, men man må ikke nødvendigvis jobbe som førskolelærer/pedagog resten av livet

Comment

alenemor til snart to, og har en kraftig type adhd.. men fungerer godt på ritalin
                        Storebror (3.4.09) og Lissja (6.1.12)

Comment

Jeg er lykkelig mamma til min første som kom i mai 2011 Jeg fikk diagnosen Fibromyalgi for ca 5 år siden, men i følge leger og spesialister har jeg hatt det siden jeg var liten, men "før i tiden" var det jo ingenting som het FM. I tillegg har jeg hypermobile ledd og jeg kalt et "prolaps-syndrom", jeg får prolapser i nakke og korsrygg med jevne mellomrom. Men de trekker seg heldigvis tilbake etter en tid Jeg fikk mitt første barn i mai 2011, og kan vel si at svangerskapet er den beste tiden jeg noensinne i livet har hatt, det ble 9 måneder uten en eneste dag med smerter, for en lykke! Men noen dager etter fødselen kom første prolapsen igjen og deretter har det ballet på seg. Ingen dag er uten smerter, men den lille jenten min gjør virkelig dagene gode likevel Jeg må innrømme at jeg til tider tenker den egoistiske tanken at jeg skulle-burde-vil bli gravid igjen med en gang, for å kunne slippe å leve med smertene enda en periode. Og så blir det jo sagt at mange med FM kan bli "frisk" etter et svangerskap, så kanskje jeg kommer innunder den gruppen ved neste lille spire? hehe.. Meeen, vi får vel vente til vesla er litt større

Dette var litt om meg, kjekt at det finnes en slik gruppe her på MN og
                          Last edited by LilleMoren; 08-12-11, 22:40.
                          Virvelvind født mai-11 - Spinnvill født september-12 - Allerminstelillebror født april-15

Comment

Jeg har også fibromyalgi.
                            Kunne gjerne ha gitt den bort

Comment

Sv: Prensentasjons-tråden

Da er det kanskje på tide å presentere seg

Jeg er ei jente som for 5 mnd siden fikk en gutt ved hjelp av icsi... mannen min og jeg har prøvd på barn siden jeg var 19 uten hell.
                              Da vi endelig ble gravide med hjelp så var jeg overlykkelig i hele 2 uker før kvalmen tok overhånd.
                              Det var et forferdelig svangerskap med oppkast fra start til slutt...

Jeg måtte sykemeldes fra jobben, og kan vel telle på 2 hender
                              hvor mange ganger jeg var utenfor hjemmet (unntatt lokalbutikken)... ble ganske langt nede psykisk, men så veldig imot å bare bli ferdig med svangerskapet.
                              Det skjedde også endel annet som at de oppdaget avvik på fosteret og en genfeil så det ble masse styr med fostervannsprøver og dette tok også veldig på psyken.

Dagen etter fødsel våknet jeg opp kvalmefri og det lykkelige livet skulle begynne... helt til amming startet
                              Jeg fikk ikke til og siden psyken var så langt nede fra før så knakk jeg ganske greit sammen igjen, og det endte i at gutten min ble flaskebaby.
                              MED MASSE STØTTE

Men så helt ut av det blå våknet jeg en morgen og begynte bare å gråte... klarte ikke slutte og falt helt sammen i en slags bunnløs sorg!
                              Heldigvis fikk jeg fort hjelp for jeg valgte å være veldig åpen om det og familien slo ring rundt meg... stemor kom rett fra jobb og ringte lege, laget mat og alt som var

Dette ble litt langt, men det jeg ville fram til var historien bak diagnosen min: postpartum depresjon (fødselsdepresjon)
                              For meg har det hjulpet med medisinering i en periode sammen med terapi og masse masse støtte fra alle (ink mammanett gjengen)
                              Og for meg har denne diagnosen innebært bl.annet plutselige panikkanfall, vonde tanker rundt meg som mamma, gråteanfall, liten lyst til sosial omgang o.l

Heldigvis er jeg på bedringens vei! Sluttet med medisiner og skal nå gå fra terapi hver uke til annenhver uke.

Dette er noe mange sliter med og få snakker om! Men man har alt å vinne på å snakke om det HØYT for jeg skal love at det er ingen som snur ryggen, men mange mange som bryr seg!

Comment

Working...
                              X