Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Plutselig angst

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Plutselig angst

    Hei! Jeg tenkte jeg vil forsøke å skrive ett innlegg her inne for å høre om det er noen som har noen tips. Jeg våknet plutselig en dag i slutten av november med hjertebank, skjelvinger og uro i kroppen. Dette gikk aldri bort men forværret seg heller ila 2-3 dager. Jeg dro til legen for å få tatt EKG fordi jeg var livredd for at det var noe med hjerte. Men det var helt ok. Jeg tok masse blodprøver som også var ok. Jeg har nå gått i over 1 mnd med samme følelse. Jeg kjenner det vrenger seg i magen hver morgen, jeg har mindre hjertebank og mindre skjelvinger men litt er fortsatt tilstede. Jeg har begynt å gå til psykolog som mener det er angst. Jeg har alltid vært frisk hele mitt liv, aldri hatt noe i nærheten av angst. Nå har jeg det helt grusomt og kjenner jeg blir så lei meg av at dette skal preg meg så innmari mye. Jeg er student og skal ut i 10 ukers praksis på mandag, på sykehus. Jeg håper og krysser fingrene for at jeg skal komme meg igjennom de 10 ukene. Er det noen som har noe tips til hvordan man kan tenke annerledes for å glemme den vonde følelsen? Eller andre tips? Jeg føler jeg er helt desperat etter å bli "vanlige" meg igjen. Takk for svar

  • #2
    Sv: Plutselig angst

    Jeg føler med deg. Jeg har selv vært der, man er redd for å være alvorlig syk. Og klarer ikke helt å slå seg til ro med at det ikke er noe som er feil.
    jeg har nå slått meg til ro med at jeg er en generelt engstlig person, som reagerer med angst om jeg ikke tar hensyn til meg selv.
    kanskje det er slik for deg å?

    Om du er som meg er du nå midt i et "anfall" som jeg kaller det. En dårlig periode der de engstlige følelsene tar overhånd.
    Trikset er å roe ned og ikke tenke på og kjenne på angsten.. Enklere sagt enn gjort. Kjøp valeriana forte, et urtelegemiddel fra apoteket. Det kan hjelpe deg til å samle deg litt. Det er dog ikke en medisin så ikke forvent virkning som en medisin. Det er mer ment som en hjelp til å ta "toppene" slik at du kan klare resten selv.

    Sett av tid på dagen til avslapping. Ingen tv, spill, bok osv. Sett deg ned med rolig musikk, type klassisk eller ren instrumentell musikk. Sett deg godt til rette med bena på gulvet og lukk øynene. Konsentrer deg om å puste og kjenn etter at du slapper av i musklene. Det høres kanskje rart ut med meditasjon, men så enkelt kan en meditasjon være. Meditasjon er vertfall gull for meg.

    Et annet tips er å være aktiv. Ikke la angstsymptomene, som kvalme eller skjelvinger, hjertebank osv. Hindre deg fra å være aktiv. Forskning viser tydlig (!) bedring av angst når man er fysisk aktiv. Tilpass det etter ditt nivå.

    phu det her ble langt, men jeg har erfaring med engstlighet/angst . Begynner med disse tipsene, er litt dumt å pøse på med hundre forslag når det kanskje holder med tre

    Comment

    Working...
    X