Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Trekke visdomstann

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Trekke visdomstann

Før helga fikk jeg betennelse i tannkjøttet i forbindelse med en visdomstann som ikke har kommet igjennom. På lørdag var det så vondt at jeg ikke klarte å spise og selv det å snakke var vondt. Det utvikla seg til å bli en stor byll i tannkjøttet som til slutt sprakk. Jeg gikk på mye smertestillende og begynte på Pencillin.

Jeg hadde håpa at Pencillinen skulle gjøre susen og at jeg skulle slippe å trekke tanna. Men det er fortsatt nokså ømt, om enn ikke så vondt som i helgen.
    Har hørt at vidsomstenner i underkjeven som ikke er kommet igjennom tannkjøttet, må opereres vekk og at det er temmelig ubehagelig. Så nå er jeg plutselig blitt så pysete og vil nesten gråte bare ved tanken på å måtte trekke tanna... Dyrt er det også. 1700 kr bare for operasjonen. Så kommer utstyr og bedøvelse i tillegg...

Er det noen med erfaring som kan berolige meg her? Bør jeg trekke den først som sist, eller kan jeg vente og se det an, mon tro?

Sv: Trekke visdomstann

Jeg har tannlege skrekk selv
    Men jeg trekt alle mine fire visdomsjeksler,og det var ikke så ille som fryktet altså...og så er det ganske fort gjort.
    Jeg måtte foresten til tannlegen på sykehuset med de to i underkjeven,de lå litt kronglete til...og dermed fikk jeg det billig-måtte betale bare egenandel mener jeg å huske...

Be tannlegen om å henvise deg til tannlegen på sykehuset(skyld på redsel e.l) så slipper du i allfall å betale så mye for det. Jeg hadde foresten slik vondt som deg,og det ble bedre etter tanna ble borte-ømt noen dager etterpå men det er jo ikke så rart.

LYKKE TIL
    Dagboka mi
    2001 og 2008

Comment

Hei Sofie.
      Jeg har fjærnet alle 4, i to omganger.
      Det er jo ikke morsomt, men du får jo bedøvelse slik at det ikke er vondt. (bare ubehagelig) Og du får smertestillende til å ha de nærmeste dagene dersom du trenger det.
      Det høres dramatisk ut når det er operasjon, men jeg vil si at det ikke er noe å grue seg til, ikke noe mye værre enn et vanlig tannlegebesøk.

Lykke til - dette takler du så fint att!!

Comment

Selv hadde jeg ufattelig tannlege skrekk (Gråt bare ved tanken på å bore), men etter en rotfylling, så går det mye bedre. Bedøvelsene de har nå til dags er bare suveren, og jeg tror de fleste tannleger får timer i hvordan behandle pasienter. Har selv ikke trukket mine visdomsjeksler, har fått beskjed så lenge de ikke plager meg og jeg klarer å holde de rene, kan de få bli. Men, alle rundt meg som har trukket sine, sier at det slettens ikke var så gale som de var redd for. Jeg ville trukket den, og fått det utav verden. Lykke til!

Sjekk også med NAV om du kan få dekket noe der. Jeg vet de dekker enkelte ting når det kommer til tannlege besøk!

Comment

Bedre å fjerne tanna, enn å oppleve helgens ubehag igjen og igjen....
          Jeg har trukket to visdomstenner. Etter at den første var fjernet satt jeg på McDonalds og spiste BigMac og pommes frites. Og lo av de smertestillende jeg fikk med hjem....
          Etter tann nr 2 (som jeg ikke var det minste redd for å fjerne) hadde jeg noen timer jeg knasket smertestillende. Men ikke noe å bli livredd for altså...

3. tann åker ut hvis jeg får problemer med den noen gang. Inntil videre står den bra, siden det er en utgift å fjerne den.

Ikke gru deg unødig. Dette går bra!

Comment

Tusen takk for berloligende svar. Jeg har nå motet meg opp til å ringe en tannklinikk og skal bort og ta røntgen i dag eller i morgen for å finne ut om den må trekkes og om jeg i tilfelle må til oralkirurg for å få det gjort.

Er mindre engstelig nå når jeg har fått hørt deres historier. Dessutenn vil jeg bare ha den dumme, vonde tanna vekk! Jeg er lei av å ha vondt i kjeften.

Comment

Æsj, nå har jeg vært og tatt røntgen av visdomstanna. Det viste seg at den er av den sorten som det må en omfattende operasjon til for å fjerne. Tannlegen sa med en alvorlig stemme at han måtte informere meg om at det var en viss risiko ved en slik operasjon fordi roten til tanna er krokete og lang og strekker seg bort mot hovednerven. Operasjonen vil ta tid og han sa at han antakelig måtte skjære i kjeven...

Jeg begynte å gråte da jeg kom hjem. Dette var ikke noe kjekt.

I tillegg visste han ikke når han ville få tid til å ta tanna, så jeg må kanskje gå og grue meg og ha vondt i noen uker...

Comment

Huff da!! Det var da veldig som du skulle bli plaget! Og for en lite empatisk lege du snakket med! Var dette på UNN?

Comment

Det var da voldsomt.. Huff.. Og så du som har litt skrekken..

Jeg har operert vekk en visdomstann. Min vanlige tannlege kunne ikke foreta trekkingen. Tannen satt for dumt til. Jeg hadde akkurat lik forhistorie som deg. Betennelse i tannkjøttet over en visdomstann som ikke kom helt opp. Så jeg ble henvist til en tannkirurg. Han opererte ut tannen. Om det var skjæring i kjeven inni bildet vet jeg faktisk ikke. Men det var ikke så ille. Måtte ha paralgin forte i noen dager etter operasjonen, men det gikk veldig fint!

Jeg fikk samme trøbbelet igjen i en annen visdomstann. Så jeg trekker dem en etter en når det kommer betennelse eller problemer med dem. Så jeg råder deg til å manne deg opp til å få fjernet den tannen. Du vil nok få sånne smerter igjen med jevne mellomrom hvis du ikke fjerner den, dessverre..

Tenker på deg
                  Carina 11år David 9år Milla 5år

Comment

Hei du!
                    Jeg er selv midt i fjerninga av visdomstenner..å jeg er veldig fornøyd med bahndlinga.Å ikke minst det at jeg slipper å ha vondt lenger.Venninna mi hadde det nesten helt likt det du sier om din tann.Men det gikk fint.Håper at du kan få fjerna tanna di snart.Så slipper du å grue deg.Et veldig godt tips er å være NØYE med skyllking av munnen.Jeg har brukt Fluorid fra apoteket.Obs!Ikke gjør det som normalt når man bruker munnskyllevann.Men bare sånn at det kommer rundt inne i munnen.Gror mye fortere om du bruker munnskyllevann.Lykke til

Comment

Opprinnelig lagt inn av Sommerfuglen Se innlegg
                      Det var da voldsomt.. Huff.. Og så du som har litt skrekken..

Jeg har operert vekk en visdomstann. Min vanlige tannlege kunne ikke foreta trekkingen. Tannen satt for dumt til. Jeg hadde akkurat lik forhistorie som deg. Betennelse i tannkjøttet over en visdomstann som ikke kom helt opp. Så jeg ble henvist til en tannkirurg. Han opererte ut tannen. Om det var skjæring i kjeven inni bildet vet jeg faktisk ikke. Men det var ikke så ille. Måtte ha paralgin forte i noen dager etter operasjonen, men det gikk veldig fint!

Jeg fikk samme trøbbelet igjen i en annen visdomstann. Så jeg trekker dem en etter en når det kommer betennelse eller problemer med dem. Så jeg råder deg til å manne deg opp til å få fjernet den tannen. Du vil nok få sånne smerter igjen med jevne mellomrom hvis du ikke fjerner den, dessverre..

Tenker på deg
                      Godt å høre at du har gjort det samme og at det gikk greit. Jeg har roa meg litt nå, men jeg gruer meg jo fortsatt.
                      Jeg spurte tannlegen om det ikke var sånn at en oralkirurg burde ta seg av en slik omfattende operasjon. Han sa at han som vanlig tannlege antakelig kunne gjøre det, men at om han så at han ikke greide det så kom han bare til å sy igjen. Jeg spurte om det ikke var like greit å bli henvist til kirurg med en gang (vil jo helst ha en spesialist), men han sa det var så lange ventetider på å komme til kirurg. Men nå må jeg jo antakelig uansett vente en stund...

Comment

Vil bare ønske deg masse lykke til..

Har SKIKKELIG tannlegeskrekk selv så jeg forstår vertfall hvordan du føler det, selv om jeg aldri har gjordt noe annet enn og borre hos tannlegen..
                        Alle gode ting er 3!

Comment

Jeg var så heldig at tannlegen min deler klinikk med en sånn kirurg,. Han er der 1-2 dager i uken og så resten av uken befinner han seg på sykehuset. Så tannlegen min bare henviste meg til ham hun, og så fikk jeg time uken etter, og tok en antibiotika behandling i mellomtiden mens jeg ventet på timen..

Comment

Jeg har vært igjennom en slik operasjon av en visdomstann som var grodd fast i underkjeven. Operasjonen gikk veldig greit, man merker ikke så mye for man får masse bedøvelse, men det er selvfølgelig litt ubehagelig å sitte der når de holder på. Jeg synes du skal gå og få ut tanna så fort som mulig. Tannlegene som utfører sånne operasjoner er spesialisert på nettopp det, de tar flere sånne tenner om dagen og de vet hva de gjør!

Comment

Det hørtes jo litt teit ut at han "trodde" han kunne utføre operasjonen og at han kunne bare lukke igjen hvis han ikke fikk det til? Og hva da? Skal du da gå lenge og vente på å komme til hos en kirurg?
                              Men han mente det vel kanskje? At han virkelig mener at han kan klare operasjonen.

Comment

Working...
                              X