Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Etter du har tatt SI-vaksinen, skriv her!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Etter du har tatt SI-vaksinen, skriv her!

Tok vaksinen i går klokken 17.30 og sitter ikke igjen med verre bivirkning enn en litt øm arm som ikke har lyst til å bli brukt så mye Alt i alt kjempefornøyd!

Fikk kølapper på legekontoret og beskjed om å komme tilbake klokken 17.15, fungerte kjempefint og vi fikk spist og handlet litt mens vi ventet. Selve sprøyta kjente jeg ikke i det hele tatt, måtte faktisk spørre mannen min om han virkelig hadde sett vaksinen bli sprøytet inn

Comment

Jeg har bare øm arm i dag, etter at jeg tok vaksina i går. Men tenker at det ikke er så veldig rart, hun har jo stukket en nål inn i muskelen min, Så er ved stikk stedet det føles som et blåmerke. Thats it, så skakke klage jeg
      Desember 09 September 12 Mai 16
      Sladrer med Nanette og Lillemoren

Comment

Jeg tok vaksinen for ca 22 timer siden.

1. Du kjenner ikke stikket
        2. ikke fått noen bivirkninger utenom litt svimmel og litt prikking i armen
        3. Kjempe øm i armen i dag men det går bort etter et par dager.

Comment

No har det gått 30 timar. Er fortsatt ganske låk i arma. Det rosa har blitt mykje sterkare i farge, og er no ca. 3 cm i dm.
          Vår etterlengtede prins kom til verden 28.05.12, og ble storebror 12.10.14. Sladrer med Lilla87.

Comment

Jeg tok den på onsdag. Kjente ingenting, og har bare kjent ømhet i armen i etterkant.

Jeg tok den på legekontoret på laben der, og da jeg satt på venterommet hørte jeg flere si at de ikke hadde fått den fordi det var så lite vaksiner igjen. Selv om de er i risikogruppene. Jeg har fått inntrykk av at de prioriterer gravide ja.

Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg

Ingenting av "bivirkningene", hvis en kan kalle det det, har gjort at jeg har angret eller lar være å ta neste dose i alle fall. Det er verdt det!
            Skal du ta en dose til? På ett skriv jeg fikk når jeg hadde tatt vaksina stod det at barn og ungdom opp til 17 år burde ta to doser, mens voksne som regel klarte seg med en. Ble litt usikker nå...

I hver fall, jeg er veldig glad jeg har tatt den!

Comment

Fra FHI sine sider, om dosering:
              Dosering
              • Personer under 10 år anbefales å ta to doser vaksine (halv voksendose dvs. 0,25 ml) med minst tre ukers mellomrom.
              • Immunsupprimerte personer over 10 år anbefales å ta to doser vaksine med minst tre ukers mellomrom.
              • Friske personer over 10 år anbefales først én dose. Det vil senere vurderes om en dose kan gi tilstrekkelig beskyttelse for disse.

Alle i risikogruppene og i den generelle befolkningen bør få tilbud om én vaksinedose etter rekkefølgen beskrevet over. Når disse har fått tilbud om én vaksinedose og det ikke lenger er venteliste på den første dosen, kan man starte med vaksinasjon med andre dose til de som foreløpig anbefales to doser, det vil si barn <10 år (både i risikogrupper og andre) og immunsupprimerte. Det skal gå minst tre uker mellom de to vaksinedosene.
              Personer som har hatt laboratoriebekreftet ny influensa A (H1N1) trenger ikke vaksine. Nærkontakter til et bekreftet tilfelle og som har hatt typiske symptomer på influensa, har også mest sannsynlig hatt ny influensa A(H1N1) og kan avvente vaksinering. Det er imidlertid ikke farlig å ta vaksinen selv om man allerede har hatt ny influensa A(H1N1).
              Er vi gravide immunsupprimerte? (hva nå enn det betyr...)
              Mamma til 2 Snupper
              2007 og 2009
              ~Min Blogg~

Comment

Opprinnelig lagt inn av Kamigakk Se innlegg
                Skal du ta en dose til? På ett skriv jeg fikk når jeg hadde tatt vaksina stod det at barn og ungdom opp til 17 år burde ta to doser, mens voksne som regel klarte seg med en. Ble litt usikker nå...

Vi fikk beskjed om å følge med på videre oppslag i aviser/kommunens hjemmeside for det skulle annonseres der når neste dose skulle settes...
                - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Opprinnelig lagt inn av Kamigakk Se innlegg

Det nye er vel at alle skal ta 2 doser med ca 3 ukers ventetid mellom hver for at vaksinen skal ha best mulig effekt.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Cortez87 Se innlegg
                    Det nye er vel at alle skal ta 2 doser med ca 3 ukers ventetid mellom hver for at vaksinen skal ha best mulig effekt.
                    Det står det ingenting om hverken på fhi sine sider, eller pandemi.no. Har heller ikke lest det noen andre steder at alle skal få 2 doser.
                    Mamma til 2 Snupper
                    2007 og 2009
                    ~Min Blogg~

Comment

• Sv: Etter du har tatt SI-vaksinen, skriv her!

Opprinnelig lagt inn av Maria-B Se innlegg
                      Det står det ingenting om hverken på fhi sine sider, eller pandemi.no. Har heller ikke lest det noen andre steder at alle skal få 2 doser.
                      Først skal risikogruppene ha sine doser, så vurderer de fortløpende behovet for mer enn 1 dose hos de friske > 10 år.
                      Det skal komme nok vaksine til at alle kan få to doser ihvertfall.

Det er det JEG har fått opplyst nå, men her er det mye forskjellig info ute og går.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Taratroll Se innlegg
                        Først skal risikogruppene ha sine doser, så vurderer de fortløpende behovet for mer enn 1 dose hos de friske > 10 år.
                        Det skal komme nok vaksine til at alle kan få to doser ihvertfall.

Det er det JEG har fått opplyst nå, men her er det mye forskjellig info ute og går.
                        Neivel, syns all info er lik jeg altså

Men jeg har lest at friske personer nok ikke trenger mer enn en dose. Men de har jo bestilt 2 til alle, så en får vel sikkert velge selv
                        Mamma til 2 Snupper
                        2007 og 2009
                        ~Min Blogg~

Comment

Disse skal ha to doser ifølge lappen jeg fikk med meg hjem:
                          - Barn under 10 år
                          - De som bruker kortison, cellegift, TNF-blokkere
                          - Kreftsyke
                          - Alkohol- og stoffavhenigig
                          - Transplanterte

Jeg har vondt i armen, eller ingen andre bivirkninger. Tok vaksina i går.

Comment

Jeg er ikke helt i form, om det er vaksina eller bare litt vanlig forkjølelse som har gjort det vet jeg ikke. Er bare rett og slett forkjøla. Var litt på vei til å bli det før jeg fikk vaksina, så kan jo være den som har gjort utslaget til at jeg ble syk. Jeg fryser ihvertfall fælt, er trøtt, litt svimmel, vondt i halsen og litt hoste.. Så her er det å holde senga.. Armen er ikke så vond lengre da, og vesla mi styrer og sparker på så hun har det bra.. Men uff, håper jeg slipper ei dose til egentlig..

Comment

jeg spurte helsesøster om man skulle ta en dose til om 3uker. da sa hun at de skulle forske på om vi fikk nok antistoffer av bare en dose eller om vi trengte en til. så hun sa at det ville stå i avisene etterhvert..

litt forskjellig beskjed vi får. så vi må nok bare vente og se. er uansett noen uker igjen til eventuelt neste dose.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Mirakeline Se innlegg
                                Tok vaksina i går. Rett etter jeg hadde tatt den holdt jeg på å begynne å gråte. Har vært usikker heletiden, vinglet frem og tilbake. Noen timer senere ble jeg roligere og føler jeg har fjort det retteDet føler jeg enda
                                Har ingen bivirkninger, bare øm i armen. Nurket gir meg stadig beskjed om at h*n er i live og har det bra
                                vinglet masse frem og tilbake jeg å... å det var det som var grunnen til at jeg svima av etter å tatt den vaksina.. satt i 5 min på venterommet føre alt ble stille å tilslutt svart..

Er ikke godt å måtte ta et sånt valg, skulle ønske hele svineinfluensaen bare aldri sku eksistert..

Men har ikke hatt noen bivirkmninger av den vaksina ennå, og alt står bra til med LilleGull.. Legen sjekket hjertelyd og alt etter 40 minutter (etter jeg fikk vaksina) da var hjertelyden perfekt.. å jeg kjenner lille er aktiv å har det bra

Armen min gjør ikke noe spesielt vondt ennå heller.. bare om noen dulter borti armen min kjenner jeg litt bare.. og det er nå 3,5 døgn siden jeg tok den...

Comment

Working...
                                X