Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Psoriasis

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Psoriasis

Noen som har Psoriasis her & event hva bruker dere for å holde hudsykdommen i sjakk ??
    ,,oooO,,,,,,,,,,,,,,,, Many people will walk
    ,,,(,,,,),,,,,Oooo,,,,, in and out of your life,
    ,,,,\,,(,,,,,,,(,,,,),,,,, but only Real True Friends,
    ,,,,,\_),,,,,,,),,/,,,,,, Will leave Footprints in your Heart ♥
    ,,,,,,,,,,,,,,,(_/,,,,,,,, Min dagbok

Sv: Psoriasis

Samboeren min og hele hans familie har det. De bruker vel titalls ulike kremer til sammen, går på tablettkurer, får "sol"-behandling osv osv... Ingen av kremene ser ut til å ha spesielt god virkning i alle fall, men "sol"-behandlinga og tablettene funker visst veldig godt. Ene svogeren min var helt flammete over hele overkroppen og utover begge armene, begynte med sol-behandling og ble bedre i løpet av veldig kort tid. Nå tar samme svoger tabletter og du kan nesten ikke se at han har psoriasis...

Har du mye? Hvor?
    - 2004, - 2010, - 2014

Comment

For meg fungerer salvene Daivobet og Betnovat veldig godt (reseptpliktige), en brukes i ansiktet og den andre på resten av kroppen. Ellers ser det ut til at mitt lavkarbokosthold gjør at jeg ikke trenger salvene utenom perioder med mye stress (les: eksamenstid). Det er jo også vanlig å sole seg til hudlege i solariumer. Kanskje du burde få henvisning til en hudlege? Jeg har veldig lite og sjelden utbrudd, men fikk henvisning likevel. Lykke til!

Comment

Jeg har psoriasis som viser seg spesielt bak ørene og i hodebunnen i perioder jeg er skikkelig stresset. Hadde et fryktelig utbrudd for ca. 3 år siden... med store væskende "sår" i hodebunnen, og ørene mine var så fulle av tykke sårskorper at de dunket og hovnet opp på det verste. Husker at øredobbene mine satt fast i sårskorper etter å ha gått med dem i en dag. Grusomt.

Legen skreiv ut salve etter salve, og virkningen uteble. Til slutt ble jeg så desperat, at jeg dro til nærmeste legevakt fordi jeg måtte ha hjelp. De ringte til hudavd. på sykehuset og ble anbefalt kortisonsalve (Ibaril) der jeg var hardt rammet rundt ørene, og steroid-oppløsning (Dermovat) til å ha i hodebunnen. På flekkene som hadde begynt å spre seg i ansiktet kunne jeg bruke Mildison (litt mildere, reseptfri kortisonsalve).

Jeg hadde aldri trodd det hvis jeg ikke så det med mine egne øyne... men bare på et par dager løsnet tykke sårskorper rett av, og under var det helt fin hud. Jeg var selvsagt litt rød, men huden ble helt glatt og fin igjen bare på timer. Det var Dermovat-salven som hadde denne umiddelbare effekten.

Dette var visst standard behandling i følge sykehuset... så jeg lurer på hvorfor i all verden fastlegen min ikke ga meg det med en gang. Jeg husker jeg prøvde en av de andre salvene i 3 uker, uten resultat. Jeg ringte og ba om at vi kunne prøve noe annet, men de mente jeg bare var utålmodig.

Idag har jeg nesten aldri utbrudd lenger... Og det er delvis fordi jeg har disse tre tingene i bakhånd med en gang jeg merker noe. Smører jeg med en gang jeg merker noe, holder det gjerne med den ene gangen for å slå det tilbake. Så kan det gå månedsvis til neste gang jeg trenger det.

Jeg vet at kortison ikke skal være bra i lengden, men de små dosene jeg tar noen få ganger i året, er av minimal betydning i følge hudlegen jeg var hos. Så er det ingenting annet som hjelper, så ikke vær redd for å prøve. Det er bedre å slå det tilbake før det får ulme over lang tid og virkelig bli vondt og ille.

En annen ting jeg har blitt veldig bevisst på, er at utbruddene mine er en direkte følge av negativt stress. Jeg merket det spesielt i eksamensperioder der jeg kunne sitte oppe hele netter med lesing og oppgaveskriving bare for å bli ferdig. Da var det nesten garantert at psoriasisen blusset opp. Og da var det bare en ting å gjøre... stresse helt ned.

Det ble langt dette her... men det er fordi jeg føler så med alle som har det. Det er så fryktelig frem til en endelig finner noe som virker og kan holde det under kontroll. Hvis du ikke har vært hos hudlege på sykehuset e.l., så anbefaler jeg deg å komme deg dit. De har gjerne bedre kompetanse innen behandlingsmetoder, enn fastlegen har. De tilpasser nok også lettere behandlingen i forhold til hvordan sykdommen viser utslag på hver enkelt. Det kan variere mellom ulike salver, lysbehandling, eller kortisonsprøyter for hardt rammede.

Håper du får god hjelp til å finne noe som virker til deg!

Comment

Det med stress er jammen sant. Både samboeren min og svigermor begynner å blø fra psoriasisen hvis de er stressa. De har alltid utslett altså, men det blir MYE verre i perioder med mye stress...
          - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Faren min har kraftig psoriasis, som nå endelig har blitt bedre etter at han begynte å spise lavkarbo.
            Hos meg ligger det latent, har virkelig ikke lyst til å utvikle det. Høres ikke godt ut!
            Etter fire år og to IVF fkk vi verdens fineste frøken! Poden kom på eget initiativ!

Comment

Opprinnelig lagt inn av *Klara* Se innlegg
              Faren min har kraftig psoriasis, som nå endelig har blitt bedre etter at han begynte å spise lavkarbo.
              Hos meg ligger det latent, har virkelig ikke lyst til å utvikle det. Høres ikke godt ut!
              Har lest veldig mye om lavkarbo og psoriasis og prøver å overtalte K. til at vi skal prøve lavkarbo en periode for å se om det hjelper for han, men han nekter PLENT å være med på det... Prøver likevel å snikinnføre litt da!
              - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
                Har lest veldig mye om lavkarbo og psoriasis og prøver å overtalte K. til at vi skal prøve lavkarbo en periode for å se om det hjelper for han, men han nekter PLENT å være med på det... Prøver likevel å snikinnføre litt da!
                Faren min sier i hvert fall at det når det blusser opp, så er det ikke så voldsomt som før, og så skal det hjelpe for de som har leddplager ifb med psoriasis også.
                He he, rart hvordan lavkarbo høres skummelt ut. Jeg har spist sånn en stund nå, og det tok lang tid før samboer syntes det var greit med middag uten poteter
                Etter fire år og to IVF fkk vi verdens fineste frøken! Poden kom på eget initiativ!

Comment

Opprinnelig lagt inn av *Klara* Se innlegg
                  Faren min sier i hvert fall at det når det blusser opp, så er det ikke så voldsomt som før, og så skal det hjelpe for de som har leddplager ifb med psoriasis også.
                  He he, rart hvordan lavkarbo høres skummelt ut. Jeg har spist sånn en stund nå, og det tok lang tid før samboer syntes det var greit med middag uten poteter
                  Vi bruker så og si ALDRI poteter vi da, men bruker ris et par ganger i uka - er nok det han ikke vil gi slipp på + potetgull da... Hehe! Jeg kan på en måte styre middagen til en viss grad, men hva han spiser utenom middag kan jo ikke jeg bestemme! Jeg kan ikke si til en voksen mann at han ikke får lov til å spise potetgull!
                  - 2004, - 2010, - 2014

Comment

Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
                    Samboeren min og hele hans familie har det. De bruker vel titalls ulike kremer til sammen, går på tablettkurer, får "sol"-behandling osv osv... Ingen av kremene ser ut til å ha spesielt god virkning i alle fall, men "sol"-behandlinga og tablettene funker visst veldig godt. Ene svogeren min var helt flammete over hele overkroppen og utover begge armene, begynte med sol-behandling og ble bedre i løpet av veldig kort tid. Nå tar samme svoger tabletter og du kan nesten ikke se at han har psoriasis...

Har du mye? Hvor?
                    Jeg har psoriasis i hodebunnen (lite) & på begge armeme ( en del). Hadde oxo Psoriasis i "grotten" (), men der forsvant alt vekk da jeg barberer
                    vekk alt håret ofte.
                    Jeg har en fast hud-spesialist jeg går til, & har tatt lysbehandling.
                    I hodebunnen bruker jeg noe som heter Betnovat liniment, som er kjempe god mot psoriasisen der.
                    På armene bruker jeg ( i "harde" psoriasis-utbrudd) Dermovat - Ekstra sterk steroid. Men jeg kan ikke bruke den hele tiden da jeg føler at den "sliter ned huden" hvis jeg bruker den i lengre perioder.
                    Har en venninne som er sterk angrepet av psoriasis, så jeg har fått prøve hennes salver : Betnovat krem - sterk steorid (for dag-bruk) & Betnovat salve - Sterk steorid (for natt-bruk). Disse salvene ser ut som å fungere på meg, så jeg skal prøve dem litt til før jeg går til hud-spesialisten & spørre om å få resept på dem.
                    ,,oooO,,,,,,,,,,,,,,,, Many people will walk
                    ,,,(,,,,),,,,,Oooo,,,,, in and out of your life,
                    ,,,,\,,(,,,,,,,(,,,,),,,,, but only Real True Friends,
                    ,,,,,\_),,,,,,,),,/,,,,,, Will leave Footprints in your Heart ♥
                    ,,,,,,,,,,,,,,,(_/,,,,,,,, Min dagbok

Comment

Jeg fikk resept på Elocon salve og liniment av hudlege, virket fra første gang!

Comment

jeg bruker locoid 2%, jenta bruker apolar 1%, gubben bruker en jeg ikke husker navne på. Så bruker vi en del fuktighetskremer
                        gutt 2005
                        jente 2006(følger 2007 barn)

Comment

Working...
                        X