Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Jeg har Tinnitus

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• siksjo97
    replied
    født med tinnitus

Hei! Jeg har vokst opp med tinnitus, men de/legene fant ikke ut at jeg hadde tinnitus før jeg ble rundt 12 år og hele tiden mens jeg har vært liten så har jeg bare trekt meg unna når vi fikk besøk å det ble mere støy. Jeg husker ikke men jeg tror ikke mamma å pappa tenkte noe over det. Så sånn har jeg hatt det hele tiden, jeg trekker meg fortsatt unna, og nå er jeg snart 18 år. Jeg var på Trondsletten når jeg var 5 år gammel fordi jeg sliter på skolen med konsentrasjon og det å få med meg alt som bli sagt og mer. Opp gjennom årene har jeg sovnet der man ikke skal sove,ved middagsbordet, på doen og på badegulvet, fordi jeg blir helt utmattet av tinnitusen. Har hatt mange besøk på St.Olav hospital for å si det sånn.

Jeg sovner fremdeles omtrent hver dag etter jeg kommer hjem fra skolen, jeg har det så utrolig vanskelig med å sove, inatt så var det nesten før jeg begynte å gråte fordi den pipelyden bare forstyrrer meg. Jeg har på svak musikk hver eneste natt, det er dum uvane jeg har fått og nå klarer jeg ikke å sove uten musikk. Jeg fikk en lydpute i september ifjor, med mange forskjellige lyder som er "terapi" for ørene. Lydputen hjelper jo på litt. Jeg merker at humøret går veldig opp og ned pga tinnitusen og jeg vet at jeg ikke kan jobbe fult å må leve litt på NAV når je blir eldre også. Jeg har jo fått beskjed om at det aldri går ann å miste tinnitisen å det skjønner jeg jo. Det som er vanskelig er at jeg må lære meg å leve med tinnitus resten av mitt liv. På skolen har jeg fått høytalerannleg, fordi jeg har music propper med 3 forskjellig lydfilter for å utestenge støy osv. Så når det er masse støy i klasserommet så setter jeg proppene i og da hører jeg ikke så mye, så derfor bruker lærerer mikrofon hele tiden og når vi elevene skal diskutere så bruker vi også mikrofoner. Jeg kjenner jeg blir irritert når jeg hører lyden av tv, radio, støvsuger, vifter og sånt. Det er kanskje grunnen til at jeg aldri har likt å se på tv. Jeg kjenner at det er tungt å ikke ha noen jeg kjenner godt som har tinnitus, det hadde vært så mye enkelere å ha noen som forstår seg på meg om akkurat det der men samtidig så er jeg glad for at vennene mine ikke har det, fordi det er et rent helvette. ( sorry ordet ) Det er så mye mer jeg også kunne fortalt men orker ikke å skrive så mye mer.

Leave a comment:

• Triurine
    replied
    Sv: Jeg har Tinnitus

Veit det blir værre av stress, men lite å gjøre med det egentlig, for jobben er allltid stress...og sjefen min er ikke så veldig forståelsesfull.... men om det ikke blir bedre så får jeg finne meg noe annet.

Leave a comment:

• Anke
    replied

Denne puta får du fra hjelpemiddelsentralen. Den lager en lyd slik at du blir avleda fra lyden inni hodet ditt. Jeg kjenner også noen som går rundt og hører på lav musikk hele tida for å glemme den andre lyden.

Tinnitus blir verre av stress, vet du det?

Leave a comment:

• Flora
    replied

Stakkars dere, dette hørtes skikkelig slitsomt ut. Så forresten en dokumentar på tv om en mann som hadde Tinnitus, og han hadde en lyd ala flydur i hjernen hele tida. Stakkars.

Håper dere begge finner noe som kan hjelpe. Har dere prøvd alternativ medisin?

Leave a comment:

• Taratroll
    replied

Opprinnelig lagt inn av Triurine
    Åja, sånn har svigermor også. hun sier det er skikkelig ekkelt. stakkars deg...!

de siste dagene har min susing vært ekstrem ille. men legen sier jeg må prøve å ikke fokusere på det...joa, lett det du..
    Det fikk jeg også beskjed om.
    Men vet du hva? Tror jeg heller vil ha wise ring enn tinnutus. (Har jo på en måte vent meg til "gullfisken" min allerede!)

Leave a comment:

• Triurine
    replied

Åja, sånn har svigermor også. hun sier det er skikkelig ekkelt. stakkars deg...!

de siste dagene har min susing vært ekstrem ille. men legen sier jeg må prøve å ikke fokusere på det...joa, lett det du..

Leave a comment:

• Taratroll
    replied

Opprinnelig lagt inn av Triurine
    Tusen takk for tips!

Hva er wise ring på øyet, Taratroll?
    Tja, hva var det øyelegen sa??? Mener det var glasslegeme (?) som var i oppløsning, så synsnerven kommer til syne i synsfeltet.
    Ser hele tiden skygger som beveger seg på venstre øye. Holder på å bli tullerusk til tider! (Ser faktisk ut som skyggen av en gullfisk +++)

Leave a comment:

• Triurine
    replied

Tusen takk for tips!

Hva er wise ring på øyet, Taratroll?

Leave a comment:

• Taratroll
    replied

Stakkars triurine! Det er til å bli smågal av, er det ikke?!
    (Jeg har wise ring på øyet, kan tenke meg at det blir noe det samme....?!)
    Hva med å prøve tipset til Juneeee?

Leave a comment:

• Juneeee
    replied

Hei

Tinnitus er ett virus som kommer fra leveren. du kan få behandling for dette hos en fottsoneterapaut.
    Jeg vet dette på grunn av att jeg er fottsonetarapaut og har fått flere pasienter friskmelt for tinnitus.

Så jeg anbefaler og ta dere en tur

Leave a comment:

• Laly
    replied

Jeg har sett annonser i aviser i forhold til tinnitus, så det finnes "eksperter" på området. Tror også at det finnes forskjellige typer tiinutus iforhold til hvordan man har fått det osv...og enkelte finnes det faktisk behandling, eller at det blir likere.Håper du finner noe som kan hjelpe deg eller at du ivertfall får til å leve med tinnitusen din

Leave a comment:

• Triurine
    replied
    Sv: Endelig veit jeg hva det faktisk er!

Ja, tusen takk Ling! setter stor pris på det! Skal til legen i dag, får høre litt med henne også. Er bare så irriterende når man sitter og leser ei avis/bok ol, alt er stille forsovidt, men det bråker i ørene...

Leave a comment:

• Tingeling
    replied

Det finnes i allefall en spesiell pute som du kan få når du har tinnitus!

Olivers farmor er veldig fornøyd med den, - hun sover veldig godt på sin "pute med beroligende lyd i" _tom_

Skal spørre farmor om hun har noen flere råd og tips! _tom_

Leave a comment:

• Triurine
    replied

Få oppdatere litt her.

I de siste dagene har jeg hatt så utrolig mye vondt i huet, ikke noenting som hjelper, og susinga har blitt værre, mulig fordi jeg fokuserer på det noen ganger, mendet er litt sånn 'nå-blir-jeg-snart-gal' susing alså..

Skal til legen i dag, da tar jge det opp med henne og spør om det er noen ting man kan få for å dempe det. Åh, er så irriterende....

Leave a comment:

• Hanne76
    replied

Heisann

Så på frokosttv på tv2 for en tid tilbake. Der viste de en alternativ behandlingsmåte for de som har tinnitus. Husker ikke helt hva de sa, men det lettet i hvert fall hverdagen for dem. Dere kan jo evt. gå inn på deres sider og sende dem et spørsmål ang. det. var nemlig og så etter det, men fant ingen søkemotor på siden deres.

mange klemmer til dere fra oss.

Leave a comment:

Working...
X