Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Diastase

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Diastase

Noen her som har opplevd å få diastase etter svangerskap og/eller overvekt? Jeg tror ganske sikkert det er dette som har hendt hos meg etter forrige svangerskap, og at jeg er overvektig nå etter svangerskapet (5 år siden). Ikke tenkt over det før, ikke visst om dette med diastase. Symptomene jeg har er pyramide ved navlen når jeg strammer musklene. Mye vondt i korsryggen. Vondt øverst i magen og rundt hele veien (bak på ryggen).

Hva kan man gjøre med dette? Lest at det å sy sammen musklene er noe man gjør når man er ferdig med å få barn, og jeg ønsker fler barn fortsatt... Kan man trene opp dette på egen hånd?

Og hvordan er det å evt bli gravid når man har en diastase? Blir man mye plaget? Mer tungt for kroppen?

Alt av erfaringer og tips ønskes!
    + ()

Sv: Diastase

Ingen som har noen erfaringer?

Var hos legen min, hun sa hun ikke kunne kjenne noe utpreget "brokk-åpning". Og mente at smertene mine var mer muskulært, mest trolig. Men sende henvisning til ultralyd for å se nærmere der, og evt også se nærmere på organene. Så i henvisningen at det sto "forhold i lever?" - så kjente jeg ble litt engstelig for at det kan være noe annet galt med meg.

Når vi snakket om hva jeg kunne gjøre om det var diastase, så sa hun at det kunne sys sammen ved en operasjon, men at man da måtte gjøre en vurdering i forhold til fremtidige barn. Jeg og kjæresten ønsker barn, så da er vel sammensying uaktuelt foreløpig.

Men ville likt å høre om noen har erfaring med å bli gravid med en allerede diastase, og hvordan dette blir når man går gravid. Om det blir mer tungt for kroppen ?!
    + ()

Comment

Please? Noen?
      + ()

Comment

Hei! Jeg har diastase, men har ikke plager med dette. Kan si litt om hvordan dette utartet seg hos meg. Etter jeg hadde født nummer to fikk jeg beskjed om at jeg hadde et stort brokk ved navlen. Det var flere leger som så på dette og de var alle samstemte. Det var et stort brokk som måtte opereres. Jeg var hos fastlege noen måneder senere og han henviste meg til en klinikk. Det gikk lang tid før jeg gjorde noe med henvisningen ettersom legen min mente det ikke hastet. Kanskje nesten et år etter fødselen. Legen jeg møtte på denne gang kjente på magen min og tok ultralyd. Han sa ganske kjapt at dette ikke var brokk, men diastase. Jeg trodde han nesten ikke siden alle andre hadde påstått at det var et stort brokk jeg hadde. Beskjeden jeg fikk fra denne legen var å trene magemusklene. Da ville de med tiden trekkes sammen igjen. Han sa at det var en operasjon for dette, men da var det lurt å gjøre seg ferdig med unger først.
        Jeg er ganske sikker på at jeg pådro meg diastase under første svangerskap da jeg hadde noenlunde samme symptomer den gang. Tarmer som boblet utover og et søkk inn i magen, bare mildere enn andre gang. Veldig ubehagelig, men ikke noe som plaget meg i hverdagen. Nå er det snart 4 år siden sist jeg fødte og er gravid på nytt nå. Spent på hvordan magen min vil tåle å vokse seg stor igjen, men ganske sikker på at jeg ikke merker noe før etter fødselen.
        2010 2011 14.01.16

Comment

Opprinnelig lagt inn av Obirah Se innlegg
          Hei! Jeg har diastase, men har ikke plager med dette. Kan si litt om hvordan dette utartet seg hos meg. Etter jeg hadde født nummer to fikk jeg beskjed om at jeg hadde et stort brokk ved navlen. Det var flere leger som så på dette og de var alle samstemte. Det var et stort brokk som måtte opereres. Jeg var hos fastlege noen måneder senere og han henviste meg til en klinikk. Det gikk lang tid før jeg gjorde noe med henvisningen ettersom legen min mente det ikke hastet. Kanskje nesten et år etter fødselen. Legen jeg møtte på denne gang kjente på magen min og tok ultralyd. Han sa ganske kjapt at dette ikke var brokk, men diastase. Jeg trodde han nesten ikke siden alle andre hadde påstått at det var et stort brokk jeg hadde. Beskjeden jeg fikk fra denne legen var å trene magemusklene. Da ville de med tiden trekkes sammen igjen. Han sa at det var en operasjon for dette, men da var det lurt å gjøre seg ferdig med unger først.
          Jeg er ganske sikker på at jeg pådro meg diastase under første svangerskap da jeg hadde noenlunde samme symptomer den gang. Tarmer som boblet utover og et søkk inn i magen, bare mildere enn andre gang. Veldig ubehagelig, men ikke noe som plaget meg i hverdagen. Nå er det snart 4 år siden sist jeg fødte og er gravid på nytt nå. Spent på hvordan magen min vil tåle å vokse seg stor igjen, men ganske sikker på at jeg ikke merker noe før etter fødselen.
          Takk for svar! Skal på ultralyd i august jeg, så blir spennende å høre hva de sier. Er ganske stor fra før, så har en del plager i ryggen og øverst i magen (muskulært tror jeg). Tror det kan være fordi det blir for tungt, og at magemusklene ikke fungerer som de skal.
          + ()

Comment

Heihei!
            Jeg har det samme, skal sy de sammen og fjerne hud nå i august.
            Ikke noen andre plager enn at huden er i veien og at musklene er vanskelig å få kontakt med. Har mer ryggvondt enn før, men vet ikke om det er relatert til distasen.
            Høres veldig ut som du har det, iom v bulen når du strammer.
            Ligg på rygg, stram og kjenn om du får fingre mellom musklene.
            Veldig lurt å vere ferdig med kids før opr, ellers kan det bli tilbakefall etter svangerskap Lykke til hos legen!

Comment

Working...
            X