Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

uteklær vinterklær votter

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• uteklær vinterklær votter

Hei
    Nå er det snart på tide med votter for barna som er ute og leker. Barnehagen til mine to jenter sier at de foretrekker strikkevotter. Noen har som har gode tips?

Sv: uteklær vinterklær votter

Tror tråden din har havnet på litt feil forum. Skulle vel kanskje vært her.

Anbefaler hjemmestrikkede votter i ubehandlet ull (ikke superwash). De tover seg litt i bruk, og blir da tettere og har bedre varmeegenskaper enn votter i superwashull. Ingen over, ingen ved siden!

Jeg er veldig glad i Heilo fra dalegarn, når det kommer til votter. Mor Aase (Rema 1000) er også bra. De blir varme og myke, ikke for tykke. Det er en fordel nå på høsten, og forsåvidt ellers også, for man får dem inni polvotter om nødvendig. Til kaldere tider kan man velge tykkere garn, og gjerne tove på forhånd. Om man trenger/vil ha skallvotter utenpå, finnes det også. Vi er fornøyde med Hestra der. De koster litt, men fungerer veldig bra. Det medfølgende foret er ikke noe særlig tess, men byttet ut med hjemmestrikk så er vottene gode som gull!

Sa jeg at jeg er strikkegal?

Man får jo kjøpt strikkevotter også, men den verdenen er ikke jeg så bevandret i. De jeg har sett er vel stort sett i Superwash og tyyynt garn. Men du kan sjekke ut f.eks. nøstebarn, Janus og Reima, temmelig sikker på at de har noen ullvotter.
    B. 12/99 C. 07/04 A. 02.03.09
    ~

Comment

uff - klarte selvfølgelig å feilplassere denne. Men pytt - det må jeg få rettet på etter hvert. Takk for svar.
      Jeg tror kansje jeg skal ta sjansen på å strikke selv. Kansje jeg kunne forsøke meg på gamle feridgheter igjen... da vet jeg hva slags garn som anbefales - tar gjerne i mot tips på mønster også. Ellers så har jeg noen bekjentskaper som strikke mye - kanskje jeg burde ta meg en tur dit med garn og pinner for å komme i gang.
      Noen som har tips på enkle modeller
      - ser nøstebarn har noen som ser enkle ut. tror jeg må bestille garn og bok...

Comment

Hvor gamle er barna dine? Her er min basisoppskrift, i alle fall.

Minst opp til et par år holder det med 32m på p.nr. 2,5, og Heilo garn (evt. opp til pinnenr.3,5 om du vil, men da blir de løsere). Eldre barn kan du ha 36m til, se det an. Med Mor Aase bør du gå opp til p.nr. 3 i alle fall, det garnet er litt tykkere.

Str. 6cm vrangbord. (Jeg strikker 2r, 2vr.)
        Resten av votten i glattstrikk, 9m på hver pinne.
        Øk 4 m jevnt fordelt i første omg. med rett, str. 4cm.
        På neste omg. str 9r, 8 m inn på en hjelpetråd (til tommel), ta en m løs av, str over de ni maskene med det vanlige garnet igjen og strikk rett videre.
        Mål på barnet hvor lang resten av votten må være. Jeg pleier å strikke til man så vidt ser tuppen av langfingeren, før jeg feller.
        Felling: *Ta første maske løs av, str 1r, dra den løse masken over. Strikk 14r, 2r sm.* Gjenta fra *-* på de to neste pinnene. Fortsett på samme måte, med 2 masker mindre mellom felling 1 og 2 og felling 3 og 4 for hver runde.

Den andre votten strikkes likt, men husk å få tommelen på motsatt side. (Str. 18r, 1 m løs av, 8 på hjelpetråd., str over de ni m på nytt med det vanlige garnet og fortsett.)

Tommel: Løsne på hjelpetråden og ta opp maskene. For å unngå hull bør du ta opp en m ekstra på hver side= 18m, og kanskje trikse litt, ellers syr du bare igjen der etterpå. Jeg pleier å gjøre begge deler. Strikk etter mål på barnets tommel. (Gjør likedan her, når tuppen på tommelen såvidt synes, feller jeg. Fell på samme måte som på selve votten.

Ble det forståelig?
        B. 12/99 C. 07/04 A. 02.03.09
        ~

Comment

Working...
        X