Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Studentforeldre: Hvem er vi?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Studentforeldre: Hvem er vi?

Hei alle studentforeldre.

Jeg synes vi trengte en ny presentasjonstråd siden den andre var gammel og lite oppdatert. Så heng dere på!

Skriv i et innlegg hva dere studerer og hvor lenge dere har igjen, og ellers hva dere har lyst til å fortelle, så oppdaterer jeg det andre innlegget.

Jeg fjerner etterhvert innleggene deres, så har jeg skrevet noe feil, eller dere trenger å få oppdatert noe, skriv ett nytt innlegg og jeg retter opp.
    Last edited by MiF; 22-07-08, 22:11.
    *Trollet 2005 * Mini mai 2010 * Minsten aug 2012*

Sv: Studentforeldre: Hvem er vi?

MiF: Er akkurat ferdig med en bachelor i økad, med profilering i regnskap.
    Cathrine: kommet inn på deltidsstudiet, førskolelærer, ved HiO. Deltidsstudiet går over 4 år

Bob: Permisjon fra årsenhet i psykologi ved UiO. Har søkt meg inn på profesjonsstudiet i samme fag, så studiestart våren 09 blir på en av de to.

*Cathrine* - Er begynnt på 3. året på sykepleien ved Høgskolen i Bergen.

Mira84: Går siste året i en bachelorgrad i Økonomi og Administrasjon.
    Kunne gjerne tenkt meg å ta master i Samfunnsendring, organisasjon og ledelse etter disse 3 årene, men samtidig så har enkelte begynt å lokke med fristende jobbtilbud... Så tiden vil vel vise.

SMH: Er nettopp ferdig med vg2 kjøretøy. Er ikke helt sikker på hva jeg egentlig vil ennå, så skal gå Allmenn påbygg til høsten.

Mammo: Førskolestudent fra tromsø mamma her!! Ferdig med to år og har ett igjen før jeg er ferdig.. Håper bare at jeg får gjort dette året ferdig med et nytt barn på vei!!

*Silje: Profesjonstudiet i psykologi ved Universitetet i Tromsø. Starter på 3. årsenhet høsten 2008. Ferdig våren 2011.

Xirwena: Går vg2 naturbruk på skjetlein naturbruksskole i Trondheim på klett, skal gå hundelinja (fra høsten av).

heithere: Jeg begynner på bachelor i barnevern, desentralisert gjennom Høyskola i Finnmark. Skal normalt sett være ferdig etter 4 år, men siden vi venter baby i mars så er det mulig jeg tar ett års permisjon til neste år.

HappyCat: Jeg begynner på videreutdanning til høsten jeg.

Pedagogisk veiledning, blir interessant tenker jeg. Tenkte det var greit å få tatt dette nå som jeg fortsatt har overgangsstønaden.

Emmi: Jeg tar en master of science i økonomi, innenfor ledelsesfag. I Trondheim.

Triny<3: Jeg har kommet inn på høyskolen i Østfold, studiested Halden jeg da. Førskolelærer nett og samlingsbasert. Over 4 år..

Linsen: Jeg er egentlig bare i prøvergjengen, men siden jeg håper å bli gravid i løpet av skoleåret slenger jeg meg med her allikevelbiggrin.
    På tirsdag begynner jeg på deltidsstudier i arkiv og dokumentbehandling på Høgskolen i Oslo. Det skal bli veldig spennende å bli student igjen

Maria-B: Jeg skal ta barne- og ungdomsarbeider, vk1, som privatist. Har aldri vært sikker på hva jeg vil bli, før nå, og jeg var inne på det første året på vgs da, for da gikk jeg gk helse- og sosialfag....skulle bare holdt meg til den linja altså, så hadde jeg vært ferdig for lengst...men bedre sent enn aldri Så nå skal jeg lese helsefag, sosialfag, psykologi og pedagogikk med metodelære 1 og 2. Må lese som en helt, 5 eksamener fra 26.11-16.12 Men det skal jeg klare . Gleder meg til å starte lesinga

Mirra: Jeg er ferdig med videregående, og driver nå med en bachelor i økonomi og administrasjon.

Mosao: Jeg har også begynt på NKI, generell studiekompetanse Levert inn 3 innleveringer allerede!

Hilde: Jeg tar master i spes.ped og planelggger å være ferdig til jul 2009. Har tatt fordypning både sosiale-emosjonelle vansker og språkvansker.

Lillepus: Jeg studerer sykepleier 1.året på Høgskolen i Oslo. Skal gå ferdig 1.året og ta ett år permisjon før jeg begynner på 2.åretHar termin i august

Elisemor=) : Hei! Jeg tar en bachelor i barnevern, er ferdig våren 2010. Håper på å få et barn til på slutten av siste studieår....=)

Hege82: 1 året med Bedriftsøkonomi på NKI.

mollin: Jeg studerer Administrasjon og ledelse ved Høgskolen i Oslo, men fikk bare tatt første semester før lille prinsen kom Så da får vi se hva det blir til etter permisjonen, vurderer politihøgskolen, Lektor/Adjunkt utd ved UIO, eller sykepleier ved HIO..Vanskelig valg dette!

line-lo:
    Jeg er kommet inn på HiO, sykepleien. Har vært hjemme et år nå med min lille tulle

løven87: studerer jus på UiO, begynner på 3 året i januar med termin i slutten av mars. Kommer til å ta permisjon frem til sommeren 2011, men følger det jeg orker/får til av undervisning mens jeg er hjemme og tar 3 avd eksamen våren 2011 (bruker da 1,5 år på 3 avd i stedet for 1 år og havner bare 1 semester bak de andre i stedet for 2)

Hegenen: holder på med en master i prosessteknologi ved UiB

MamiK: Jeg studerer 2.året til å bli førskolelærer ved Universitetet i Agder, Grimstad. Samboer går forkurs til ingeniør ved samme skole. Har termin 20.juli, så rekker fint å bli ferdig med 2.året før babyen kommer Jeg kommer til å ta ut permisjon 1 år. Fra før har vi en gutt på 7 år som blir storebror for første gang

Frøken Holm: Går første året på master i historie på NTNU og har termin i juli.

Lillemo: Jeg er mamma til en liten gutt, og studerer medisin i Trondheim.

Theodora: Jeg er snart ferdig med bachelor i psykologi og pedagogikk, satser på master i rådgivning etter hvert. Studerer på NTNU.

Vente i spenning: Skal starte på 3. året på sykepleier`n til høsten.

marielus: Jeg går Ernæringsfysiologi i Oslo og begynner på 3. året nå til høsten =)

Martemor88: Jeg studerer barnevern på høgskolen i Harstad. Begynner på tredje året om et par uker (spennende)... Om alt går som planlagt i mitt lille hode skal jeg fullføre året uten permisjon og ha med lillemann på skolen de dagene samboer'n må jobbe

jinta85: Tar en mastergrad i atferdsanalyse ved Høgskolen i Akershus.

Lorien: Skal studere historie ved UiS i år.

Capricorn1: Skal starte på første året på hiof.. Jeg skal gå på avdelingen for ingeniør fag og studere kjemi / biokjemi…

Rebes.: Hei, skal lese mine siste poeng på min husdyrvitenskap bachelor i Kristiansand i höst, skal bli spennande og se hvordan det skal gå

Toni: Tar Helsefagarbeider som privatist. To oppgaver igjen, så eksamen og fagprøven. Mest sannsynlig til våren-11.
    Har planer om å gå barsel- og barnepleie videre etter det.
    Og tar i tillegg små kurs. Gjennomført Helseassisten og Assistent i spesialpedagogikk. så langt.
    Og skal ta et kurs i Krisepedagogikk så fort jeg får overskudd og penger til det.

idaevita: Ida 22 år fra Oslo. 1 året på bachelor i kultur og kommunikasjon. Har termin 4. mars. Ønsker tips for å komme seg igjennom stuidet med småbarn.

wasa: Hej,
    jag följer med här också. Studerar kunstfag i oslo, har termin i början av augusti och kommer behöva massa tips och råd framöver

mamma-line: Jeg studerer sivilingeniør på NTNU. Har termin månedskifte juli/august

mona-lisa: Nå fortiden går jeg allmenn påbygging,men planen er å bli førskolærer i fremtiden Greit å kunne snakke med andre studenter her innpå forumet..

Whiteportion: Heisann!
    Jeg studerer kunst og håndverk årsstudium i år, og jeg og min kjære planlegger å prøve å få barn rundt Mai-Juni Da vil jeg bli mamma midt inne i andre semester av mitt neste planlagte studie; bachelor sosionom.
    Jeg ønsker å prate med mennesker som ikke bare forteller meg hvor ansvarløst og dumt det er å være student og mamma, men som har vært der/er der/skal være det selv og som kan gi gode tips og råd!

sorbet: Jeg går på allmennlærer i Bergen. Begynner igjen til høsten etter permisjon i år, og har 3 år igjen

mbrak130140: Førskolelærer student på hsh ved stord, selv om jeg hører til i haugesund, og fullfører 2 år i år, skal egentlig stare på 3. året til høsten, men er litt usikker på hva jeg skal gjøre Har termin 4. september 2011, og er vår første lille

Sinobell: Jeg studerer master i digital kultur v universitetet i Bergen. Skal være ferdig mai 2012. Håper på jobb etterpå Skriver om nettsamnfunn, og Open source (ikke mn )

Zomg.. : Jeg går 3.året førskolelærer på Høyskolen i Østfold.

Luthien91: Jeg skal begynne på bachelor i førskole fra høsten av.
    Jeg kom inn i fjor, men gikk da gravid og fikk et år med perm
    Jeg gru gleder meg veldig til å begynne =)

Mamalicius: Jeg skal starte på førskolelærer, estetisk linje på dronning mauds minne nå gleder meg til å bli student.

Jeanett.89: Jeg begynner på barnevernspedagog i Harstad på deltid nå til høsten!

Styx: Jeg går femte året på Lektorprogrammet ved UiO. Har tatt dette året og det forrige på deltid og jobbet som lærer, så jeg er ikke ferdig før våren 2013. Jobber som norsklærer på vgs og skriver bachelor i historie akkurat nå.

Henniie: Studerte ved Sogndal FHS, fotokunst før sommeren, rakk akkurat å fullføre før gullet kom. Kom inn på Høgskulen i Volda, men har permisjon.

tigerliljen: Er 12 + 2 uker på vei og går 2. året på førskolelærerutdanningen. Studere på deltid og jobber i barnehage ved siden av! Har siste eksamen noen uker før termin, så håper jeg klarer alle eksamen dette året så jeg kan begynne rett på 3. året etter permisjonen

Lovely90: Går 1. avdeling jus. Har ei tulle på 13 måneder

Mircea: Linn, 28 år, studerer til å bli sykepleier og er litt over halvveis i skrivende stund. I tillegg tar jeg noen ekstravakter på sykehuset når jeg rekker det. Har en sønn på straks 3 år som synes mamma er kjempetøff som går på skole for å bli sykepleier.
    Han er fast bestemt på at han skal bli sykepleier selv når han blir stor, for det er best i hele verden.:flirte:

Hanne4: Jeg er 19, og studerer geologi på UiB, 2. semesteret. Har tenkt å ta mastergrad, og har en liten plan om å kanskje gravid rundt 5. semester slik at jeg forhåpentligvis får tatt eksamen før termin.
    Last edited by MiF; 15-02-12, 19:00. Årsak: Oppdatert

Comment

Opprinnelig lagt inn av idaevita
      Ida 22 år fra Oslo. 1 året på bachelor i kultur og kommunikasjon. Har termin 4. mars. Ønsker tips for å komme seg igjennom stuidet med småbarn.
      Hei og velkommen hit!
      Gratulerer så mye med den lille i magen.

Tenker du å fortsette på 2.året også? Eller "bare" fullføre 1.året?

Jeg hadde termin 28. april og hadde første eksamen 30. april. Mini kom noen dager over termin, dagen før 2.eksamen. Den mistet jeg.. Men fikk tatt den som var 3 dager etter og en til etter det. Så det meste går!

Mitt råd er å være så ajour du bare kan til fødsel, helst ligge litt før om du kan. Det er tungt å studere som høygravid, men ennå værre som nybakt mor. Det er så mye annet som frister utrolig mye mer.. Dessuen så er det jo faren ved å bli rammet av ammetåka. Jeg ble skikkelig rammet denne gangen her.. Huff!

Jeg har fortsatt på studiet nå, men ser at jeg ikke har sjans til å få lest alt jeg skal, så må melde meg av en eksamen. Jeg prioriterer heller å klare å holde meg ajour i det ene faget jeg tar. Ikke at jeg helt klarer det, men henger ikke altfor langt bak. Skal snart begynne å skrive på en bachelor også, så prøver å ikke gape over altfor mye.
      Det er viktigere å bruke tid sammen med mini når han er våken. Vil ikke bortprioritere tiden med han, så lesing foregår kun når han sover. Det er 2-3 timer om dagen og de timene går altfor fort! Man skal jo rekke å spise, kanskje sette på en klesvask og vips så var den timen han sov over..

Jeg skal ta en eksamen til jul, så må snart begynne å forberede meg til den også (var den som var 1 dag etter fødsel). Tiden strekker ikke helt til, men det er ingen umulighet å studere med så små barn. Man må bare bortprioritere alt annet.

Når man har barn i bhg synes jeg det var helt topp å studere med barn.

Comment

deilig å høre at det er mulig! jeg ligger litt etter med pensum, fordi jeg har vært så mye dårlig + på leilighetjakt mm. men satser på at jeg hvertfall består dette semesteret.

Hva slags tilrettelegging har man muligheter til å få? Skal i et møte med skolen på fredag.

Takk for svar! setter stor pris på det!

Comment

Hva mener du med tilrettelegging? Om du har studie med mye praktisk arbeid, så kan du vel få det, men det har jeg ingen erfaring med.

Om du må ta pauser under eksamen, så kan du søke om å få utvidet tid. Begrunnet med at du blir sliten av å sitte, må ofte på do ol.
          Jeg fikk utvidet tid pga amming.
          Ellers kan du søke permisjon fra studiet.

Ja, det er fullt mulig å studere med sånne små, men det var mye lettere uten.
          Tror ikke jeg ville satset på å studere fullt med baby ved siden av. Bortsett fra å fullføre vårsemesteret. Lettere å starte på igjen da.

Comment

Opprinnelig lagt inn av MiF
            Det er også mange tråder om det å studere med barn. Bare å spørre der også! Jeg kan si at det å studere med barn forsåvidt er greit, det å få barn i studietiden synes jeg var værre.
            Hei
            Hva var det som var så ille med å få barn i studietiden?

Jeg har jo planer om å få ungen siste semester på masteroppgaven og så få utsatt det semesteret slik at jeg skriver den ferdig høsten etter, eller våren etter. Kan ikke regne med å avslutte på normert tid.. det er jo strengt tatt ganske uvanlig

Comment

Har visst glemt å presentere meg jeg.

Linn, 28 år, studerer til å bli sykepleier og er litt over halvveis i skrivende stund. I tillegg tar jeg noen ekstravakter på sykehuset når jeg rekker det. Har en sønn på straks 3 år som synes mamma er kjempetøff som går på skole for å bli sykepleier.
              Han er fast bestemt på at han skal bli sykepleier selv når han blir stor, for det er best i hele verden.:flirte:
              The crazy woman formerly known as MammaLinn

M-07~~S-09

Comment

Hei
                Jeg er 19, og studerer geologi på UiB, 2. semesteret. Har tenkt å ta mastergrad, og har en liten plan om å kanskje gravid rundt 5. semester slik at jeg forhåpentligvis får tatt eksamen før termin. Har noen her inne litt erfaring med mastergrad? Og om det foregår på samme måte som en bachelorgrad, med mye forelesninger og obligatorisk oppmøte?

Comment

Heisann!
                  For tiden går jeg hjemme i mammapermisjon, men har søkt meg inn på vg3 realfag til høsten. Klusset det til litt med å begynne på tip i fjor (har nå igjen et halvår på industriteknologi før lærlingetida), så jeg kunne vært ferdig på allmen i fjor. Men man lærer vel av sine feil, så så fremt Christian får barnehageplass fra August havner jeg på skolebenken igjen. I tillegg leser jeg nå r1 matte for å gå opp til privatisteksamen til høsten. Kjenner det blir et tungt år, men det skal nok gå bra

Etter videregående er jeg enda litt usikker på hva jeg vil, så jeg satser på å ta et år fri og jobbe til C blir ett år eldre og kan være mer hos besteforeldre og sånt mens mamsen studerer. Heller mot førskolelærer eller noe innen sykepleien, men ender nok med å gå i min mors fotspor og bli førskolelærer

Comment

Opprinnelig lagt inn av Hanne4 Se innlegg
                    Hei
                    Jeg er 19, og studerer geologi på UiB, 2. semesteret. Har tenkt å ta mastergrad, og har en liten plan om å kanskje gravid rundt 5. semester slik at jeg forhåpentligvis får tatt eksamen før termin. Har noen her inne litt erfaring med mastergrad? Og om det foregår på samme måte som en bachelorgrad, med mye forelesninger og obligatorisk oppmøte?
                    Jeg tar master i Bergen. Men jeg tar ikke master i geologi, og det er veldig forskjellig hvordan master legges opp avhengig av emne. Det enkleste du gjør er å stikke innom studiekonsulenten for emnet og spør hvoran emnet er lagt opp. Jeg vil foreslå at du ikke nevner at det er fordi du planlegger familie. delvis fordi det er unødvendig, og delvis fordi du vil ikke få noe bedre svar, bare mer forvirrede svar. Studiekonsulenten kan ikke ta ansvar for, eller anbefale når det passer med svangerskap.

Det du bør ta innover deg at du kan finne på å føle deg uvell, eller mye trett i perioder av svangerskapet. Så om det er viktig for deg å fullføre i hht den ordinære tidsplanen, så er det mulig du bør utsette. Samtidig, om det ikke gjør noe at du bruker litt lengre tid, at dere har råd til at du er student i 0,5-1-1,5 år ekstra, så er det ingenting i veien for å være gravid som student. Rent økonomsik sett er det heller ikke så veldig vanskelig, fordi barna koster ikke allverdens i begynnelsen. Det blir litt dyrere når barnehage tiden begynner. Så om dere begge er studenter, er det greit å spare litt penger, så dere har noe å ta av på slutten av studiene. Jeg anbefaler SIB sine studentbarnehager. De er dyktige.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Styx Se innlegg
                      Hei
                      Hva var det som var så ille med å få barn i studietiden?

Jeg har jo planer om å få ungen siste semester på masteroppgaven og så få utsatt det semesteret slik at jeg skriver den ferdig høsten etter, eller våren etter. Kan ikke regne med å avslutte på normert tid.. det er jo strengt tatt ganske uvanlig
                      Beklager Styx, jeg hadde helt oversett innlegget ditt!!

Jeg synes det var slitsomt å gå gravid samtidig som jeg tok 80stp på ett semester.
                      Så fikk jeg gullet midt i eksamenstiden og hadde eksamen 3 dager på overtid med masse kynnere, 3 dager etter lillegull kom og måtte så lære meg mikroøkonomi på 14 dager med nyfødt i hus. Den eksamen ble tatt da han var 17 dager gammel.

Jeg mista to eksamner som jeg tok opp til jul. Det var overraskende hvor mye som var glemt og hvor mye jobb det var å lese seg opp igjen.
                      I tillegg tok jeg ett nytt fag og skreiv bacheloroppgave, mens mannen også studerte og var to uker vekk når jeg skulle ha eksamen. Trenger jeg å si at barna også ble syke rett før eksamen?

All sovetiden til gutten min gikk med til å lese. Alle helger gikk med til studier mens samboeren min tok seg av barna. Jeg og mini kosa oss selvsagt når han var våken, men jeg følte jeg hverken fikk studert så mye som jeg ønsket eller hatt permisjon. Det ble ikke tid til barseltreff og møte med venninner som også var hjemme. Det var ikke tid igjen.
                      På kveldene fungerer jeg dårlig til studering. Dessuten hadde jeg også ett barn til som trengte oppmerksomhet frem til leggetid klokka åtte.

Jeg angrer ikke. Absolutt ikke, jeg er nå ferdig utdannet (bachelor) etter et halvt år ekstra på skole (for selvsagt endra skolen noen fag slik at jeg ikke klarte å bli ferdig til sommeren alikevel), men jeg synes det var en tøff og lite sosial tid.

Jeg har også barn som blir mye syke, så det var lite nattesøvn i tillegg.

Det er ikke umulig og jeg tror kanskje noen studier passer bedre sammen med baby i hus enn andre.

Det har også sine fordeler. Morgenen var mye roligere ettersom vi begge var der. Sykebarn dager løste seg lettere ettersom jeg faktisk var hjemme. Man har fleksible dager og de kan legges opp som man ønsker. Dessuten er det da det passer å få barn, så er det jo det. Hadde jeg skulle gjort det igjen, hadde jeg nok i hvertfall tatt ett halvt års pause fra studiet.

Men nå som jeg jobber 80% med fleksitid, synes jeg ikke hverdagen er så værst som arbeidene heller.

Comment

Opprinnelig lagt inn av MiF Se innlegg
                        Beklager Styx, jeg hadde helt oversett innlegget ditt!!

Jeg synes det var slitsomt å gå gravid samtidig som jeg tok 80stp på ett semester.
                        Så fikk jeg gullet midt i eksamenstiden og hadde eksamen 3 dager på overtid med masse kynnere, 3 dager etter lillegull kom og måtte så lære meg mikroøkonomi på 14 dager med nyfødt i hus. Den eksamen ble tatt da han var 17 dager gammel.

Jeg mista to eksamner som jeg tok opp til jul. Det var overraskende hvor mye som var glemt og hvor mye jobb det var å lese seg opp igjen.
                        I tillegg tok jeg ett nytt fag og skreiv bacheloroppgave, mens mannen også studerte og var to uker vekk når jeg skulle ha eksamen. Trenger jeg å si at barna også ble syke rett før eksamen?

All sovetiden til gutten min gikk med til å lese. Alle helger gikk med til studier mens samboeren min tok seg av barna. Jeg og mini kosa oss selvsagt når han var våken, men jeg følte jeg hverken fikk studert så mye som jeg ønsket eller hatt permisjon. Det ble ikke tid til barseltreff og møte med venninner som også var hjemme. Det var ikke tid igjen.
                        På kveldene fungerer jeg dårlig til studering. Dessuten hadde jeg også ett barn til som trengte oppmerksomhet frem til leggetid klokka åtte.

Jeg angrer ikke. Absolutt ikke, jeg er nå ferdig utdannet (bachelor) etter et halvt år ekstra på skole (for selvsagt endra skolen noen fag slik at jeg ikke klarte å bli ferdig til sommeren alikevel), men jeg synes det var en tøff og lite sosial tid.

Jeg har også barn som blir mye syke, så det var lite nattesøvn i tillegg.

Det er ikke umulig og jeg tror kanskje noen studier passer bedre sammen med baby i hus enn andre.

Det har også sine fordeler. Morgenen var mye roligere ettersom vi begge var der. Sykebarn dager løste seg lettere ettersom jeg faktisk var hjemme. Man har fleksible dager og de kan legges opp som man ønsker. Dessuten er det da det passer å få barn, så er det jo det. Hadde jeg skulle gjort det igjen, hadde jeg nok i hvertfall tatt ett halvt års pause fra studiet.

Men nå som jeg jobber 80% med fleksitid, synes jeg ikke hverdagen er så værst som arbeidene heller.
                        Det MIF sa. sykdom og tenner og lite nattesøvn tar på studenter. Og det tar på forholdet mellom foreldrene å ikke ha tid til hverandre pga studier. I vårt tilfelle jobber far, men likevel betyr det at all min fri tid gikk til studier, og han var 'alenepappa' store deler av semesteret da ungen var noen måneder gammel.

Det er mange ulemper med å få barn under studiene, du får tenke ut fordelene selv, for det varierer fra person til person.

Comment

Fra og med august begynner jeg på studier. Litt skummelt, etter å ha vært i full jobb i mange år.

Men bedre sent enn aldri - jeg kaster meg ut i det.

Comment

Hei! Jeg fullfører mastergraden denne våren (14). Skal bli lektor i norsk og historie. Har en sønn som snart er ett år
                            Mamma til Rampen (født mai 2013)

Comment

Re: Studentforeldre: Hvem er vi?

Hei, jeg er 20 år og bor i lier sammen med min forlovede og vår datter på 2 år vi gifter oss i august, prøver og få ordna oss bedre boplass, og jeg er student på vg1, har ett år til på skole før jeg skal ut i to års lære

Vi ønsker begge to en liten en til
                              http://

Comment

Working...
                              X