Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hva er best? Skriftlig eller muntlig?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• SMR
    replied
    Sv: Hva er best? Skriftlig eller muntlig?

Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Jeg synes muntlig er SÅ mye bedre enn skriftlig. I muntlig så kan en snakke litt rundt temaet uten at en roter seg helt bort, en får hele tiden hjelp av læreren til å holde seg til saken og en kan lese av på sensor og lærer om du er helt ute på bærtur eller om det går greit.

På skriftlig synes jeg det er så lett å tulle seg utenfor emnet og da er det jo ingen som kan redde en inn igjen!

(Og så liker jeg bedre å snakke enn å skrive da )
    Signerer helhjertet

Leave a comment:

• MiF
    replied

Skriflig, får jeg noe jeg ikke husker, har jeg muligheten til å sitte å tenke litt også kommer det mest sannsynlig frem til slutt. På muntlig har man ikke samme mulighet til å hoppe til neste oppgave mens man tenker på den første.

Også liker jeg ikke situasjonen med å bli bedømmet underveis. Liker ikke at de ser meg når de bedømmer. Og ikke er jeg noen skravlehøne i ukjente situasjoner heller.

Leave a comment:

• Lorien
    replied

Jeg takler ikke muntlig i det hele tatt. Blir skikkelig nervøs og klarer ikke snakke skikkelig føler jeg. Vet at det ikke synes uten i fra, men for meg er det rett og slett helt grusomt!
    Får vondt i magen bare jeg tenker på det.

Klarer ikke få frem det jeg vil si like godt, og tar ofte tid før jeg forstår hva de er ute etter hvis de spør spørsmål, fordi jeg er sikker på at de spør fordi jeg har gjort noe dårlig..

Leave a comment:

• Mira84
    replied

Det har nok mye med hvordan man er best til å formulere seg, ja...
    Jeg er ikke fullt så flink muntlig, som jeg er skriftlig. Så derfor foretrekker jeg skriftlig. Jeg er egentlig ikke så veldig pratsom uten at jeg kjenner personene godt, og på mine muntlige eksamener gikk det ikke så bra. Følte ikke at jeg fikk noe støtte, men at jeg derimot var helt on my own...

Leave a comment:

• Martemor
    replied

Jeg liker muntlig best. Er ikke like flink til å formulere meg skriftlig.
    Under en muntlig eksamen har man mulighet til å spørre/bli spurt om ting er usikkert. Man kan utdype ting bedre, og på den måten også oppnå høyere karakter.

Leave a comment:

• Line-mor
    replied

Opprinnelig lagt inn av Eri Se innlegg
    De fleste eksamnene jeg har, er hjemmeeksamener. Jeg liker hjemmeeksamen aller best. Har aldri hatt muntlig eksamen på universitetet.
    Opprinnelig lagt inn av Bob Se innlegg
    Men jeg liker hjemmeoppgaver der man kan bruke kilder mye bedre enn skriftlige eksamener da. Synes i grunnen sånne prøver er tullete, det er jo ingen som går rundt med så mye informasjon i hodet...
    Hjemmeeksamener og hjemmeoppgaver er jo DEFINITIVT best, ja, og systemet burde virkelig vært gjort om fra eksamener til oppgaver siden det er en MYE mer reell jobbesituasjon, men sånn systemet ER nå da, så foretrekker jeg muntlig framfor skriftlig ja...

Leave a comment:

• Bob
    replied

Jeg liker best muntlig eksamen. Da kan en snakke seg ut av det meste, og få det til å virke som en vet mye mer enn en egentlig gjør. Det kan en jo forsåvidt med godt språk på skriftlig også, men det er ikke fullt så enkelt...

Men skjønner godt at det ikke er like gøy for de som sliter med å fremføre noe muntlig.

Men jeg liker hjemmeoppgaver der man kan bruke kilder mye bedre enn skriftlige eksamener da. Synes i grunnen sånne prøver er tullete, det er jo ingen som går rundt med så mye informasjon i hodet...
    Last edited by Bob; 19-05-08, 20:25. Årsak: Nyansering ja...

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied

Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Hehe, så overraska jeg er! Tenkte faktisk på deg da jeg laga tråden

Så bra.

Kan ikke si jeg gleder meg til muntlig eksamen gitt Utrolig kjedelig at eksamen skal gå på hvordan man er som person og ikke hva man faktisk kan.... For de som klarer å prate, så går det jo på hva man kan også selvfølgelig, men som for meg som selv med ett skrevet ark, så klarer jeg ikke si det jeg har på papiret engang liksom... Ikke fordi jeg ikke kan stoffet, men funker bare ikke.

Leave a comment:

• Eri
    replied

De fleste eksamnene jeg har, er hjemmeeksamener. Jeg liker hjemmeeksamen aller best. Har aldri hatt muntlig eksamen på universitetet.

Leave a comment:

• Elin
    replied

Jeg liker best skriftlige oppgaver, for da kan jeg lage tankekart og få sortert emnene før jeg begynner.

Leave a comment:

• Line-mor
    replied

Opprinnelig lagt inn av nip Se innlegg
    Skriftlig
    Hehe, så overraska jeg er! Tenkte faktisk på deg da jeg laga tråden

Leave a comment:

• My_
    replied

Jeg er enig med deg Line-mor.
    Det har gått SÅ mye bedre for meg på de muntlige enn de skriftlige.

Leave a comment:

• Guest's Avatar
    Guest replied

Skriftlig

Leave a comment:

• Tingeling
    replied

Jeg er nok egentlig enig med deg, Line-mor! Jeg har bare ikke forstått det før nå

Jeg har nok foretrukket skriftlig før, men det er mest fordi den muntlige formen liksom har vært så "skremmende" i seg selv. Vet jo aldri hvem som sitter på andre siden av døra når du går inn

Men jeg er helt enig i at det er veldig kjekt å kunne snakke rundt tema og slippe å rote seg helt bort! Dessuten er jo muntlig alltid mye kortere enn skriftlig OG så er jo jeg som kjent en stor skravlekopp...

Leave a comment:

• Line-mor
    replied

Jeg synes muntlig er SÅ mye bedre enn skriftlig. I muntlig så kan en snakke litt rundt temaet uten at en roter seg helt bort, en får hele tiden hjelp av læreren til å holde seg til saken og en kan lese av på sensor og lærer om du er helt ute på bærtur eller om det går greit.

På skriftlig synes jeg det er så lett å tulle seg utenfor emnet og da er det jo ingen som kan redde en inn igjen!

(Og så liker jeg bedre å snakke enn å skrive da )

Leave a comment:

Working...
X