Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fødselsstipend?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fødselsstipend?

Hei.
    Jeg var ferdig som hjelpepleier nå i våres, besto eksamen og fikk en sønn i juni... For å få fødsesstipend må jeg søke skole igjen. Jeg har søkt skole, kom inn på vernepleier i Lillehammer. (men bor langt ifra der) Hvordan er det, om jeg betaler smester avgift, må jeg dukke opp på skolen? Når skal jeg søke permisjon fra skolen? Skal jeg gjøre det før jeg har fått svar fra lånekassa eller hva?Selvom jeg ikke har gått på studie å søker permisjon eller reservasjon, kan jeg få penger fra lånekassa. Fikk penger fra lånekassa mens jeg gikk på skolen. Jeg håper noen kan svare meg... Kan jeg få penger fra lånekassa selvom jeg ikke har begynt det nye stude, men søker permisjon. Har jo vært student i to år, og fått penger fra lånekassa.
    Hilsen en frustert med lite penger.

Sv: Fødselsstipend?

Opprinnelig lagt inn av Lene G Se innlegg
    Hei.
    Jeg var ferdig som hjelpepleier nå i våres, besto eksamen og fikk en sønn i juni... For å få fødsesstipend må jeg søke skole igjen. Jeg har søkt skole, kom inn på vernepleier i Lillehammer. (men bor langt ifra der) Hvordan er det, om jeg betaler smester avgift, må jeg dukke opp på skolen? Når skal jeg søke permisjon fra skolen? Skal jeg gjøre det før jeg har fått svar fra lånekassa eller hva?Selvom jeg ikke har gått på studie å søker permisjon eller reservasjon, kan jeg få penger fra lånekassa. Fikk penger fra lånekassa mens jeg gikk på skolen. Jeg håper noen kan svare meg... Kan jeg få penger fra lånekassa selvom jeg ikke har begynt det nye stude, men søker permisjon. Har jo vært student i to år, og fått penger fra lånekassa.
    Hilsen en frustert med lite penger.
    Hvis du kommer inn på en skole så kreves det ofte oppmøte på første dagen. Hvis du ikke kommer den dagen må du ringe og snakke med skolen slik at du ikke mister plassen. Du bør forholde deg til skolens reglement slik at du er sikker på at du ikke mister studieplassen din. Hvis du mister plassen kan du også miste fødselsstipendet. Se quote nederst.

Du bør nok søke til både skolen og lånekassen på samme tid. Jo raskere du søker lånekassen, jo raskere får du fødselsstipendet på plass. Om du ikke skulle få permisjon fra utdanningen melder du deg bare opp til eksamener som vanlig. Hvis du ikke har tenkt å fullføre utdanningen har det ikke noe å si om du består eksamene eller ikke. Det vil ikke påvirke fødselsstipendet.

-Lånekassen sier:
    Vi stiller ikke krav til faglige resultater i perioden du mottar fødselsstipend.

Hvis du blir forsinket i utdanningen (stryker, utsetter eksamen eller avbryter) kan vi normalt gi støtte til forsinkelse i inntil ett år utover normert tid. Er du mer enn ett år forsinket fordi du har vært syk eller har fått barn, kan vi vurdere å gi støtte ut over ett års forsinkelse.

Comment

Working...
    X