Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tips til studenter ang fødselsstipend.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tips til studenter ang fødselsstipend.

Jeg tenkte jeg skulle dele et tips som jeg fant på barnimagen.com, skrevet av Tromsøstudent. (http://www.barnimagen.com/forum/thread/137321043)

Det er aktuelt når mor og far bor sammen og en eller begge er student.

Tenkte jeg skulle lage et oppsummerende innlegg om den løsningen jeg vil anbefale for gravide studenter.

Denne løsningen fungerer der: mor er fulltisstudent, med ingen eller lav ekstra inntekt.

Far kan enten arbeide fullt eller være student med en ekstrajobb.

Forslaget går ut på:
    - Mor tar ut fødselsstipendet fra lånekassen.
    - Mor tar ut engangsstønad fra NAV.
    - Mor melder seg opp som student med minst 75% progresjon. (Stilles ikke krav at mor verken møter eller står på eksamen).

- Far tar ut de 29 ukene med foreldrepenger familien har rett på.
    - Mens far har sine uker med foreldrepenger kan han fortsette å studere, dersom han er student, eller kan bare ta helt fri og kose seg med familien.
    - For at mor skal få fødselsstipend, og ikke vanlig studielån må far ta ut foreldrepengene i gradert stilling. Det stilles ikke krav til hvor mye han må jobbe. Han kan jobbe i feks 20% eller 80%.

Virkningen av dette blir:
    - Mor får engangsstønad. (33854,-)
    - Mor får to semestre med lån gjort om til stipend.
    - Mor får også stipend i sommerferien (om de 42 ukene omfatter denne perioden).
    - Far får utbetalt lønn fra sin arbeidsgiver, etter hvor mye han arbeider.
    - Far får utbetalt fra NAV, det han ville fått utbetalt ved å ta 29 uker fri basert på sin inntekt.

Den store forskjellen på denne modellen og det som vanligvis gjøres er at far får utbetalt foreldrepenger i 29 uker. Dette er rett og slett en bonus i forhold til hva som er vanlig.

Dette opplyser selvsagt verken NAV eller Lånekassen om.

Årsaken til dette ligger i et smutthull i systemet. Det har vært slik at om en tar ut fødselsstipendet, så kan ikke den andre ta ut foreldrepengene. Dette for at begge ikke skal være hjemme samtidig.

Når NAV innførte regler om gradert uttak så måtte en arbeide i minst 50% stilling. Lånekassen åpnet da opp for at en kunne få fødselsstipend om den andre tok ut graderte foreldrepenger.

Når så NAV for et år eller to siden åpnet opp for at en kunne ta ut graderte penger i e hvilken som helst stilling, så valgte Lånekassen å ikke endre på regelverket. Derved ble dette smutthullet åpnet enda mere opp.
    Tromsøstudent
    -For at far skal kunne ta ut all permisjonen må mor ha minst 75% studiebelastning/jobb. Hvis mor studerer mindere enn 75% vil fars permisjon bli avkortet tilsvarende mors reduksjon i studiene.

-Ved utregning av fødselspengene dekker ikke NAV det som overskyter 6 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Dvs vanlige regler for å beregne fødselspenger gjelder. Noen arbeidsplasser dekker imidlertidig differansen, sjekk avtaler med fagforeningen e.l.

Sv: Tips til studenter ang fødselsstipend.

Bare en liten ting...
    Ja, jeg er student, far skulle ta ut sine uker, og vi ville ha utsettelse/ha dem gradert men fikk krav om å først ta ut minst 6 uker sammenhengenes før man kunne utsette eller fordele dem utover lengre tid. Syns det var litt kjipt

sept'05
    juli'07

Comment

Ja, uten å si noe om de 6G som er da max man får utbetalt!

sept'05
      juli'07

Comment

Opprinnelig lagt inn av Stacy Se innlegg
        Ja, uten å si noe om de 6G som er da max man får utbetalt!
        Ja, men hvis man tar delvis permisjon så merker man jo mindre til det. Man får jo vanlig lønn for det man jobber.

(jeg er forresten sjeleglad at far skal være hjemme i 6 uker. Jeg vet jo ikke opp ned på en baby, så får vi finne ut disse tingene sammen )

Comment

Ja, jo mer far hjemme jo bedre det er! Det skal jeg love deg
          Og så er det jo ganske koselig
          Ja, det er sant (ang delvis permisjon), + skatt som er da mindre, blir mye bedre. Men ikke sånn at vi ikke har lagt merke til det...Men man overlever det som regel, man er jo mindre ute å spise, kino, fester, drosje om natta osv osv Masse å spare på med andre ord!

sept'05
          juli'07

Comment

Jeg har tenkt å gjøre som det står her å melde meg opp som 75% student men hvordan gjør man dette??

Comment

Opprinnelig lagt inn av Ung-og-redd Se innlegg
              Jeg har tenkt å gjøre som det står her å melde meg opp som 75% student men hvordan gjør man dette??
              Du må velge ut fag ut i fra hvor mange studiepoeng du vil ta. Jeg husker det var litt usikkerhet om det holdt å være 75% eller om man måtte være 100%, så jeg har meldt meg opp til 100% bare for å være på den sikre siden. Men det kan du jo sjekke ut

Feks, hos meg er de fleste fagene 7,5 studiepoeng, og full studiebelastning er 30 poeng. For å få 75% studiebelastning melder jeg meg da opp til 3 fag.

Comment

tenkte meg det var noe sånn men da må man vel ta eksamen i de fagene?? og hva da alle fagene er 10p og et fult semester er 30p?? Mange spørsmål, men skjønner meg ikke på dette.. redd for å gjøre noe galt:S

Comment

Som motager av fødselsstipend stilles det ikke krav til at man må stå på eksamener. Jeg har sykemelding på flere av mine. Lånekassen stiller ikke krav til om man tar fag eller om man står på ekamener. NAV stiller ikke krav til om man står på fag, men man må være fulltidsstudent. Ifht skolen må du høre med rådgivere hvordan det blir hvis du ikke får til å ta eksamener i fag du er oppmelt til. Men det har de sikkert ordning for, du vil neppe være den første studenten de har som stryker på eksamen

Comment

Er det noen som vet hvordan dette fungerer når man er midt i masterstudiene? Jeg har termin til sommeren og vil da ha et år igjen. Kan jeg f.eks søke et årstudium i noe helt annet? Vil ikke at det skal påvirke mastergraden på noen måte... Hvordan vil det se ut på papirene når jeg er ferdig? Vil det bare stå at jeg har tatt et års permisjon i mastergraden, eller står det at jeg har tatt et årstudium og strøket? Er ikke så lett å forstå det her Vil jo så gjerne ha pappaen hjemme en god stund.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Frøken Holm Se innlegg
                      Er det noen som vet hvordan dette fungerer når man er midt i masterstudiene? Jeg har termin til sommeren og vil da ha et år igjen. Kan jeg f.eks søke et årstudium i noe helt annet? Vil ikke at det skal påvirke mastergraden på noen måte... Hvordan vil det se ut på papirene når jeg er ferdig? Vil det bare stå at jeg har tatt et års permisjon i mastergraden, eller står det at jeg har tatt et årstudium og strøket? Er ikke så lett å forstå det her Vil jo så gjerne ha pappaen hjemme en god stund.
                      Jeg tror ikke du trenger å bekymre det for detaljene på vitnemålet. Arbeidsgivere vil gjøre forskjell på om du har brukt lenger tid pga barn eller om du ikke har noen spesiell grunn og bare har festet litt for mye. Du vil uansett måtte forklare hva du har gjort det året, så lenge du har gjort noe fornuftig er det bare å kjøre på.

Du kan jo evt ta noen fag? Jeg har kjørt på og forsøkt å ta alle fagene jeg er oppmelt i, det har vært ganske tøft. Jeg tror nok det hadde vært lettere på bachelor, men det er langt fra umulig på masternivå, selv om det krever mye. Jeg burde nok nøyd meg med færre eksamener om gangen, selv om jeg har sagt at jeg skal ta det jeg klarer, så har jeg presset meg til å forsøke å ta alle eksamene likevel.

Det spørs også hvordan ungen er. Om h*n sover mye, er syk, gråter mye etc. Hvis du har mulighet til å ta noen fag ville jeg anbefale å ta det på det studiet du ønsker å fullføre, det er ikke garantert at det er lett å ta det på normert tid med en unge, selv etter første året. Hvis ungen blir syk akkurat den uka eksamen er så hjelper det lite at du har vært flink resten av semesteret.

Comment

Tusen takk for svar
                        Jeg tror kanskje jeg har funnet ut en plan, og det hadde vært fint om noen kunne godkjenne eller finne eventuelle feil ved den...
                        Jeg har altså et år igjen av masterstudiene etter fødsel. I høstsemesteret må jeg ta et valgfag på 7,5 studiepoeng og bruke 22,5 poeng på oppgava. I vårsemesteret skal alle 30 studiepoenga brukes til oppgava. I tillegg regner de med at mange kommer til å bruke mer tid enn 2 år på masteren, og det skal ikke være noe problem, er bare til å melde fra.
                        Hvis jeg da melder meg opp til fag det året som vanlig (muligens uten valgfaget ettersom det er det eneste som krever eksamen, jeg får se). Så skriver jeg på masteroppgaven når jeg har tid og møter veileder, dette hadde jeg tenkt til uansett. Her kreves ingen resultater annet at man har jevnlige møter med veileder. Når et år er over melder jeg bare fra at jeg trenger mer tid og får et år ekstra til å jobbe med oppgaven. Da kan det til og med hende at jeg blir tidligere ferdig enn dette hele året.
                        Høres dette bra ut?

Veilederen min har sagt at det er bedre å fullføre på normert tid med en B, enn å bruke lenger tid for å få en A, men dette gjelder jo ikke hvis man har fått et barn. Det vil jeg si er en god grunn til å bruke litt lenger tid, og det må jo være et pluss for en eventuell arbeidsgiver at jeg har jobbet litt i "permisjonstida" også... Håper dette ordner seg

Comment

Du får høre med skolen din, vi har bare 30 poeng på oppgaven, så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer hos dere. Det viktigste er at du er fulltidsstudent slik at samboeren din ikke mister permisjonen.

Det kan godt hende at det blir lettere for deg å jobbe med oppgaven, da kan du styre tiden mer selv enn hvis du følger flere fag og har innleveringer. Uten valgfaget har du bare 75% studiebelastning, jeg er litt usikker på hvordan det blir ifht mannens permisjon. Reglene er litt utydelige på om det holder med 75% studiebelastning, selv om det er ok ifht hvis du hadde jobbet. Jeg har opplevd at Nav har vært veldig ustødige på reglene, så jeg har bare kjørt 100% for å gardere meg.

Lånekassen bryr seg heller ikke om du stryker på eksamener, og hvis du ønsker et annet fag kan du jo bare ta det senere. I hvertfall kan vi velge hvilke fag vi vil ha på vitnemålet hvis vi har flere fag enn kravet tilsier.

Comment

Fant denne tråden nå og lurer på en ting...

Har lest meg til at far kan få foreldrepenger fra NAV hvis han jobber 100% og mor studerer 75-100%.
                            Jeg studerer 50% nå og skal søke meg inn som 100% student fra høsten (aug/sept). Jeg har termin i midten av oktober, har jeg da fortsatt rett på fullt fødselsstipend? Leste noe om at man må ha vært student i 6 mnd for å få dette. Teller da det 50% studiet jeg nå går på for å få 100% fødselsstipend fra oktober? Jeg skal fortsette å studere etter babyen kommer :o)

Håper noen kan svare meg!! :o)

Z

Comment

Hentet fra; http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...ere-utdanning/
                              "Deltidsutdanning Tar du deltidsutdanning i Norge, kan du få stipend og lån dersom utdanningen utgjør minst 50 prosent av fulltidsutdanningen. Går du på universitet eller høyskole må du ta minimum 15 studiepoeng per semester."

Hentet fra; http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...Fodsel/#vilkar

"Vilkårene for å få foreldrestipend ved fødsel og adopsjon er at du har opptak i en utdanning og:
                              • at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen"

og;
                              "Deltidsutdanning

Er du i deltidsutdanning eller får permisjon fra deltidsutdanning, vil du få foreldrestipend i forhold til studiebelastningen din."

Slik jeg tolker dette har du hatt krav på lån/stipend selvom du bare har studert 50% og har dermed krav på foreldrepenger.
                              Jeg er litt usikker på om du vil få utbetalt 100% siden det blir din nye studiebelastning, men logisk sett burde du jo få det. Uansett burde du ha oppfyllt kravene om 6mnd med utdanning der du har hatt krav på stipend/lån.

Lykke til og gratulerer med den lille i magen!!
                              *Trollet 2005 * Mini mai 2010 * Minsten aug 2012*

Comment

Working...
                              X