Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tips til studenter ang fødselsstipend.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Tips til studenter ang fødselsstipend.

Kanskje noen av dere kloke hoder kan hjelpe meg litt?

Jeg er gravid for første gang med termin ca 10.april og det blir rett før jeg skal levere bacheloroppgaven på Høgskolen. Håpet er at jeg klarer å levere den før fødsel (ordinær innlevering 1.juni) så jeg er ferdig med alt til lille kommer.
    Lønner det seg for meg og bare motta lån som vanlig i april og mai og ikke endre noe i lånekassen og heller leve på pengene fra NAV det neste året. Eller bør jeg utsette bacheloroppgaven til året etter for det økonomiske?
    Barnefaren er selvstendig næringsdrivende og styrer dagene selv. Han ønsker permisjon mot vinteren 2014 så jeg kan begynne å jobbe hvis jeg har fått levert bechelor og det er noen på jobbmarkedet som vil ha meg... Jeg har jobbet nok under studiene til å ha rett til penger fra NAV.
    Håper noen kan hjelpe litt

Comment

Hei, dette er vansklig informasjon å få tak i fra lånekassa og/eller nav.

Jeg fikk sønnen min 9. mai, altså mitt i skole året. Når jeg ringte inn til lånekassa, sa veilederen at jeg ikke skulle endre på noe på søknaden min om lån og støtte - men!! du skal sende inn et skjema så fort som mulig etter fødselen!
      Gjør du dette får du penger i fra Lånekassa!!
      Og jeg hadde flere år igjen, og fikk beskjed om å søke skole etter sommeren, for da hadde jeg rett på å få penger fra dem som heter "fødselstipend" Jeg fikk penger gjennom hele året tiltross for at jeg tok permisjon fra skolen
      Her finner du skjemaet - http://www.lanekassen.no/Global/Skje...l/G-skjema.pdf

Foreldrestipend tilsvarer det du maksimalt kan få i stipend og lån med utgangspunkt i om du var fulltids- eller deltidsstudent før fødselen. Det er studiebelastningen i opptjeningsperioden som legges til grunn i beregningen.Det du kan få ekstra fordi du har barn å forsørge (forsørgerstipend), er også inkludert. Forskjellen fra vanlig støtte er at du i perioden med foreldrestipend får hele summen som stipend. Dersom du har fått utbetalt lån for perioden, blir dette gjort om til stipend når barnet er født.
      Eksempel på hvor mye du kan få i foreldrestipend med ett barn

Vanlig videregående opplæring - fulltidsutdanning* Per måned - ett barn
      Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt under kr 27.540 kr 8.770
      Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt høyere enn kr 27.540 kr 7.280 - kr 8.770
      Enslig forsørger med overgangsstønad og minstebidrag kr 1.380
      * Utstyrsstipendet kommer i tillegg. Hvor mye utstyrsstipend du får, avhenger av hvilket utdanningsprogram du går på. Les mer om utstyrsstipend her.
      Høyere og annen utdanning - fulltidsutdanning** Per måned - ett barn
      Ektefelle/samboer har person- og kapitalinntekt i 2012 under kr 328.087 per år*** kr 10.740
      Ektefelle/samboer har person- og kapitalinntekt høyere enn kr 328.087 kr 9.250 - kr 10.740
      Enslig forsørger m/overgangsstønad kr 10.740
      ** Er du i deltidsutdanning, vil du få stipend i forhold til studiebelastningen din.
      *** Grensen for person- og kapitalinntekt i 2013 er kr 341.210
      Foreldrepenger fra Nav

Får du engangsstønad fra Nav, vil ikke dette påvirke støtten fra Lånekassen. Egneforeldrepenger fra Nav påvirker ikke retten til foreldrestipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger fra Nav, har dette betydning for foreldrestipendet fra Lånekassen.
      Last edited by Henniie; 09-08-12, 21:14.

Comment

Jeg får ta kontakt med skolen og lånekassen når jeg begynner igjen så får jeg se om jeg blir klokere! Tusen takk for hjelpa!

Comment

Ikke noe problem

Comment

Re: Sv: Tips til studenter ang fødselsstipend.

HJELP
            Testet nettop positiv på graviditetstest og bekymrer meg veldig over manglende økonomi.
            Starter siste året mitt av en bachelorgrad og vil ikke klare å gjennomføre da jeg vil ha termin i april.
            Er det noen som vet om det stilles krav til hvor mye studiepoeng man kan mangle for å få foreldrestipend?
            Synes det høres litt merkelig ut å få foreldrestipend men feks kun mangle å gjennomføre 1 eller 2 eksamener som havnet etter permisjonstiden.

Comment

Re: Tips til studenter ang fødselsstipend.

Hei!

Jeg hadde det på samme måte som deg med termin i april siste året på bachelorutdanningen. Ettersom jeg ikke rakk å levere bacheloroppgaven før fødsel søkte jeg 1 års permisjon fra skolen, fikk penger fra NAV og lånekassa mens jeg var hjemme og ble student igjen i april året etter. Jeg hadde da kun igjen 15 studiepoeng som var oppgaven,men det var det aldri noen som spurte etter.

Comment

Det går kjempefint. Du trenger ikke ta noen poeng mens du er i permisjon og du får fullt stipend (alt blir stipend) og foreldrestipend.
                Mamma til Rampen (født mai 2013)

Comment

Re: Tips til studenter ang fødselsstipend.

åh, så bra! så det jeg mottar i dag, 7080,- vil jeg fremdeles få mens jeg er i permisjon også?

Comment

Working...
                  X