Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sommerpenger

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sommerpenger

Hei!

I oktober i fjor ble jeg mamma for første gang, og utsatte derfor skolestarten et år. Nå skal jeg begynne til høsten, og lurer litt på en ting. I skoleåret får man jo inntekt i form av stipender, og noen greier seg kanskje da uten jobb ved siden av. Og da tenker jeg litt på hvordan det er i løpet av sommeren? Man får ikke noen stønader av noe slag i sommermånedene?
    Kanskje et veldig teit spørsmål, men det er jo greit å vite før jeg starter opp som student

Og ettersom jeg forstår, så får man en større sum i starten av hvert semester. Er det noen større utgifter (til bøker eller annet) som kommer på disse tidene, eller ville det vært mulig å sette av disse pengene til feriepenger? Til opstart i første semester regner jeg jo med at det går med en del penger bøker og diverse i hvertfall :P

Jeg er helt grønn på dette, så håper på noen greie svar

Sv: Sommerpenger

Det er stort sett utgifter til bøker som den litt større utbetalingen i august og januar går til. Vet ikke hva slags skole du skal ta, men på vanlige høyskoler som er statlige kan det være en liten semesteravgift i tillegg. Ved private er det vel gjerne en litt større semesteravgit. Vi hadde nye bøker til hvert semester så endel tusen gikk til det.

Var du i arbeid før du fikk baby?
    I såfall opptjener du jo feriepenger hver måned. Fra NAV er ikke det voldsomt, men blir noen tusen. Fra arbeidsgiver for du jo for det du jobbet før du gikk ut i permisjon.
    Du får kanskje også igjen på skatten, da inntekten din vil gå mye ned i forhold til det som blir trukket i skatt mens du får foreldrepenger fra NAV.

Men utover det høres det veldig lurt å sette av litt så man klarer seg gjennom sommeren uten utbetalinger. Jeg er ikke kjent med noen ordninger som gir støtte gjennom sommeren. Så sant du bor med barnefaren.
    *Trollet 2005 * Mini mai 2010 * Minsten aug 2012*

Comment

Takk for svar!

Det er snakk om vanlig høyskole

Jeg var i arbeid før jeg fikk baby ja, men siden jeg er i permisjon i hele år (fram til juni), blir det ikke mye feriepenger å snakke om neste år. Men skattepenger er det jo lov å håpe jeg får igjen på til året

Veldig greit å vite hva man kan gå ut i fra, så får vi spart opp penger deretter. Igjen, takk for svar

Comment

Man får da stipend i juni og juli når man er i fødselspermisjon...?

Comment

Det gjør man nok, men jeg tenkte på utenom permisjon, hehe

Comment

Ah, sånn ja... ja, jeg er spent på hvordan det blir neste år Har planer om å utnytte mamma og svigermor så jeg får jobba i sommerferien..

Comment

Ja, det kan høres ut som en grei plan :P
              Nå kan det hende ejg slipper å bekymre meg for det i det hele tatt - er inne på tanken om å ta et årsstudie i stedet for fire år Det skal ikke være greit med den utdanningen alltid!

Comment

Nei, det er jo ikke det... lånekassen er fantastisk når man får barn.. Men det er ikke så enkelt å få jobba ved siden av studiene... Jeg pleier å jobbe i sommerskolen i feriene og da kan man tjene mye på få, men intensive, arbeidsuker. Så jeg regner med å jobbe to uker i juni/juli neste år og så begynne i full jobb fra august. Er spent på hva jeg får i feriepenger neste år.. kan bli ganske lite :S

Comment

Håper det ordner seg for deg, og at du ikke sliter deg helt ut i sommerferien! Man trenger jo litt tid til å lade batteriene også Uff, feriepenger, ja, det blir ikke mye å skryte av her heller.. x) Jeg hater å ikke ha planen klar og å vite (temmelig) nøyaktig hva jeg kan gå ut i fra!

Comment

Ja, sant... er vel en grunn til at jeg holder på med å planlegge sommeren neste år

Comment

Haha, ikke sant

Comment

Working...
                      X