Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ung og gravid

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ung og gravid

Hvordan er det å være ung og gravid?

Det finnes så mange historier bak en gravid kvinne. Noen ganger er det perfekt. Prinsen og prinsessen har i en lengre periode
    forsøkt å få barn, og endelig klarer de det! Alt er på plass, og lykken er total. De føler seg begge klare for foreldrerollen og
    gleder seg til den lille som kommer. Det er selvsagt mange som har det slik, men noen ganger er det IKKE perfekt.

Et uventet svangerskap kan også forekomme, og man opplever da å måtte rekonstruere en del av sine fremtidsplaner. Noen
    får uventede svangerskap innad i et forhold. Barnet er kanskje ikke planlagt, men likevel ønsket. Det kan kanskje dukke
    opp en del usikre tanker knyttet til om man faktisk er klare for foreldrerollen eller om man skal klare seg økonomisk.

Andre ganger er man alene. Det finnes også forskjellige måter å være alene på. Noen har kanskje gjort det slutt med kjæresten og blitt gravide like etterpå. Av og til er det ikke så dramatisk. Man blir enige om å samarbeide som gode foreldrekollegaer for barnets skyld. Det er barnets beste som er i fokus, og ikke nødvendigvis forholdet som ikke
    hadde livets rett.

Andre ganger er det mer alvorlig. Kanskje ikke barnefar ønsker å stille opp? Da føler man seg plutselig veldig ensom. For det var jo ikke slik det skulle bli? Jeg håper derfor Bente Nymoens artikkel kan være til trøst: http://mammanett.no/graviditet/livss...avid_og_singel

Uansett - veldig mange unge gravide sliter med de samme tankene - har jeg virkelig blitt ferdig med alt? Er jeg moden nok for morsrollen? Det er jo ikke så mange andre på min alder som er gravide? Det er i dagens
    samfunn ganske store krav før barnet blir født. Da er det viktig å huske på at barnet ikke stiller disse kravene. Barnet spør ikke hvor høy utdannelse mor har, om hun studerer eller jobber, om hun bor i en eid eller leid leilighet eller om hun er blitt ferdig med selvrealiseringsprosjektet.

Babyen ønsker først og fremst en mamma som ivaretar barnets primære behov. En trenger ikke rekkehus, to biler og karriere for å få til det.
    For de som sliter med slike tanker, håper jeg disse artiklene kan være til trøst: http://mammanett.no/barn_0_12_aar/fa..._mot_stroemmen
    http://mammanett.no/barn_0_12_aar/fa...udent_med_barn
    http://mammanett.no/barn_0_12_aar/fa...r_hvis_man_vil

I denne tråden skal vi snakke om hvordan det er å være ung og gravid. Våre tanker, refleksjoner, bekymringer, sorger, gleder, men først og fremst om livets største mirakel - det lille barnet i magen. Som enkelte kvinner går igjennom vanskelige prøverørsforsøk for å få til. Tenk så heldige vi er tross alt!

Og det å være foreldre trenger man ikke være verdensmester for å bli. Faktisk tror jeg at dagens foreldre stiller altfor høye krav til seg selv. Det finnes et mylder av råd, tips og forskning som foreldre i dagens samfunn blir prakket på, men jeg tror vi først og fremst må være trygge på oss selv. De aller fleste foreldre er jo gode nok, det må vi ikke glemme.

Gratulerer med svangerskapet - du er den beste mammaen barnet ditt har fått!
    Last edited by linepetrine; 02-05-09, 11:25.
    sigpic

Line - redaktør for "Ung Mamma" på Mammanett

Sv: Ung og gravid

Hvor går denne grensen for ung og gravid da? Når er man ikke ung lenger liksom?
    Sladrer for LillepusJeanette09Tinusen_83

Comment

Opprinnelig lagt inn av forvirretmor Se innlegg
      Hvor går denne grensen for ung og gravid da? Når er man ikke ung lenger liksom?
      Ja, dette er et ofte stilt spm

Jeg har disse definisjonene:

Tenåringsmor: mødre under 20.

Ung mamma: 20-25 år.
      sigpic

Comment

Opprinnelig lagt inn av linepetrine Se innlegg
        Ja, dette er et ofte stilt spm

Jeg har disse definisjonene:

Tenåringsmor: mødre under 20.

Ung mamma: 20-25 år.
        Hehe jeg er gammel/moden gravid jeg da

Jaja var jo 16 sist gang så da får jeg testet flere områder

Comment

Opprinnelig lagt inn av forvirretmor Se innlegg
          Hehe jeg er gammel/moden gravid jeg da

Jaja var jo 16 sist gang så da får jeg testet flere områder
          Du er så ung som du føler deg. Du er vel egentlig mer en midt i mellom mamma

Del gjerne dine erfaringer fra første gang - noen trenger å høre din historie

sigpic

Comment

Opprinnelig lagt inn av linepetrine Se innlegg
            Du er så ung som du føler deg. Du er vel egentlig mer en midt i mellom mamma

Del gjerne dine erfaringer fra første gang - noen trenger å høre din historie

Det vet du jeg kan gjøre Får vel tenke litt tilbake en liten stund så skal jeg nok komme med et aldri så lite innlegg

Comment

Hmm jeg får vel melde meg på da.

Litt info om meg...

* Mellom 20-25 år, første barn vi venter
              * Bergenser, men kjenner fremdeles ikke byen ut å inn etter og
              levd hele livet mitt her.
              * Har en super sambo/forlovede som tross noen ganger kan
              oppføre seg som 3 år!

Ja hei da!

Jeg vil bare fortelle at dette høres ut som en super idè og at jeg gjerne kommer til og følge med i denne tråden da det er en del unge mødre her inne ( under 20) og en del over. Men jeg synes man er ung så lenge man føler seg ung.. Her venter samboeren min og jeg vårt første barn og vi gleder oss utrolig mye, men i begynnelsen var det en del bekymringer.
              For vår lille gullklump kommer ikke til å ha den fysiske bevegeligheten som alle andre barn, dvs at han får en klo lignende hånd ( h) å venstre hånd kan de ikke se om alle fingrene er som de skal da venstre hånd ligger vendt oppover å inn mot øret. Så i begynnelsen var vi stuss på om vi skulle beholde eller ta abort, vi diskuterte med vordende besteforeldre og venner generelt sett og meningene var så mange... Også var vi en stund i stuss om vi skulle godta å ta en fostervannsprøve for å utelukke evt.downsyndrom, andre misdannelser å om dette var spontant skjedd eller arvelig.
              I flere uker gikk vi og stusset, var deprimerte osv og hver gang vi kom til en "løsning" murret det i bakhodet om dette var det riktige av oss. Men nå som vi nærmer oss termin gleder vi oss over at vår SØNN blir spesiel og kommer til å bli like mye elsket som vårt neste barn uansett feil eller sykdommer. Så klart er vi litt bekymret ennå for fremtiden og det som fremtiden må føre med seg av operasjoner, utgifter å diverse, men valget er tatt å deretter må vi "lite" oss. Dagens situasjon for oss gjør det ikke enklere å få en liten en til sommeren, jeg for eksempel har slitt med psykisk sykdom og deretter hatt problemer med å beholde jobber, finne meg til rette i jobben og beholde interesse i jobbyrket. Samboeren min har 1 år erfaring fra servitør bransjen tross han ikke ville bli servitør, men ikke hadde noe andre valg den gang, midlertidlig er han vikar hos Nxgtel å var kun HELDIG og få fortsette vikariatet pga en kollega ikke ville fortsette i vikariatet. Jeg pr i dag er uten jobb, kun hatt 1 mnd stilling som SFO assistent og skole assistent og 1 mnd vikariat i en kjedelig stilling innenfor arkivering med eldre dokumenter ( fks. fra 1981). Engang stønaden min er nesten brukt opp og det meste er gått til regninger, ubetalte husleier å nok mat i huset. De pengene jeg har igjen må jeg HOLDE på til evt samboer for fast jobb der han allerede jobber eller annen fast jobb før sommeren. Også må jeg søke om sosialstønad tross jeg har fått avslag før pga i følge NAV har samboer hatt nok penger til å forsørge 2 stk. Nå blir jo vi snart 3 så da BØR de helst bare godta søknaden min... Vi både gleder å gruer oss til fremtiden, men sånn er livene våres og det må vi godta, såklart kan vi gjøre vårt beste for og forbedre livene våres..problemet er hvordan. Det finnes sikkert en løsning, men enn så lenge tar vi 1 dag av gangen.
              ------------------------------------------------------------------

Jeg tar igjerne mot råd eller annen form for veiledning, eller jeg kan selv gi støtte eller råd til noen som føler de har det vanskelig. Jeg er flinkest til og støtte å veilede andre enn meg selv. Jeg håper mange vil melde seg på denne tråden for dette kan bli skikkelig BRA!

Comment

Takk for din sterke historie. Jeg håper og tror at dere vil klare dette! Det er viktig at dere forsøker etter beste evne å lære av situasjonen og komme styrket ut av det! Masse klemmer
                sigpic

Comment

Jeg er 22 år og venter min ande i desember. føler meg egentlig ikke som en så veldig ung mor. Men det er jeg jo!Og det er det jeg syns er best også! I første svangerskap gled jeg litt bort fra mine beste veninner men fikk et sterkere vennskap til to av mine veninner som fikk baby nesten likt.
                  19/07-08

Comment

linepet. kan jeg svare her selvom jeg har født 2 barn?
                    Mamma til 2 gutter.
                    Vinterprinsen f. 03.12.04
                    Vårprinsen f. 21.04.07

Comment

Ja
                      sigpic

Comment

Jeg er 23 år, samboeren min er 25, og vi venter vårt første barn i desember.

Kommer tilbake med mer senere!
                        DES 2009 | JULI 2013

Comment

Så koselig det skal bli å følge denne tråden fremover!! Jeg selv er visst blitt en voksen dame ser jeg, siden jeg har passert 25 alt.....men det gjør ingenting det da!! ;-D
                          Sladrer med Kristine85,Niniel, Isiflow,[email protected], ,Lilith, Lillelisa,Seyonne, og Verpesjuk

Comment

Hvordan er det å være ung og gravid?

Først må jeg bare si at jeg var så fornøyd med å være gravid.
                            Følte meg UTROLIG lekker og flott. Stolt var jeg, veldig veldig stolt.

Første svangerskap var jo, ehm....
                            litt kort?
                            Fant ut at jeg var gravid når jeg var nesten halvveis i svangerskapet.
                            Fikk verdens flotteste jordmor som jeg hadde ofte samtaler med.

Foreldrene mine støttet meg fra dag en, det gjorde vel egentlig svigers også, når de først skjønte at det var sant, at de skulle bli besteforeldre (Og det VELDIG unge, da )

Men i svangerskap nr 1, merket jeg FLERE blikk, FLERE kommentarer, hvisking, peking og ikke minst himling med øynene.
                            Det var gjerne de eldre, som var positive og koselige.
                            Hørte en del historier om dem selv, hvordan de hadde det når de var så ung som meg..

Jeg lærte meg at er det noe som er viktig, så er det å lukke ørene..

Svangerskap nr 2, frykelig stolt, men dog alene om den lille i magen som vokste + storebroren utafor magen.
                            Men med en god posjon ben i nesa, så gikk jeg 24/7 med hevet hodet, smil rundt munnen og 2 øyner som STRÅLTE.
                            Jeg var glad, lykkelig og fornøyd.

For det å bli gravid, få barn er slettes ingen selvfølge.

Jeg er så heldig at jeg har to nydelige,friske og sunne barn...
                            DET er lykke, det

Eneste kjipe, er lite hjelp fra NAV under svangerskap.
                            Så de hadde jeg lyst til å virkelig gjøre noe med.

Snartmamma.com fant jeg under første svangerskap når jeg søkte på baby og sånne ting, hva jeg hadde gjort uten den sia, vet jeg ærlig talt ikke.
                            Samme gjelder søstra til sm, nybaktmamma.com....

Hadde virkelig ikke klart meg tror jeg, uten de to forumene.
                            Fått hjelp uansett tid på døgnet, fått venninner og fått delt tanker og erfaring... Veldig viktig...

Det triste på barseltreff var at alle var 30 +
                            Samme på sykehusbarsel med førstemann, alle 30+.
                            Men minstemann,var det heldigvis noen yngre nybakte mammaer der, men fikk aldri kontakt med noen a dem.

Veldig rotete, men det jeg rakk å skrive før dataen blir lånt bort
                            Mamma til 2 gutter.
                            Vinterprinsen f. 03.12.04
                            Vårprinsen f. 21.04.07

Comment

Velkommen alle sammen

:grukle:

For dere som ønsker å være en del av forumet ung mamma:

Det finnes en presentasjonstråd som heter unge mammaer møtes på nettet:

http://mammanett.no/forum/showthread.php?t=56207
                              Last edited by linepetrine; 07-04-09, 20:51.
                              sigpic

Comment

Working...
                              X