Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ung og gravid

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Ung og gravid

Jeg var 18 da jeg fikk småen.
    Merket en del blikk fra folk som var på min egen alder. Dei jeg gikk i klasse med var kjempe snille med meg og syntes det var kjempe koselig Mens læreren min ikke likte det i det hele tatt... Hun var av den typen lærere som ikke syntes det var noe å få unge tidlig og før en var ferdig med utdannelsen
    Familien min støtte meg 100% og jeg og mamma fikk et helt spesielt forhold mens jeg gikk graivd, noe sønnen min har til henne også nå
    Svigers var ikke helt sikker på at dette var sant og trengte en god stund på å fordøye det...

Comment

Jeg har visst lovet å skrive mer her jeg. Ikke alt som huskes for tiden.

Jeg var 16 da jeg ble gravid med eldstejenta. Gikk førsteåret på videregående, og fikk en MASSE kommentarer fra både lærere og medelever. Noe positivt, men mest negativt, i hvert fall fra lærerne sin side. Heldigvis hadde skolen da en helt fantastisk rådgiver, som riktignok ikke helt visste hva jeg hadde rett på, og hvordan ting burde gjøres for meg fremover, men som virkelig gjorde alt hun kunne for å finne ut av det!

Heldigvis hadde jeg også veldig god støtte i min mor, hun var en virkelig klippe for meg, ung og uerfaren som jeg var. Og hun forsvarte meg med nebb og klør om hun skulle komme til å overhøre noe negativt i min retning.

Jeg hadde nok også en fordel i at samboeren (vi er gift nå) min var mye eldre enn meg, og hadde et barn fra før.

Når fødselen endelig satte i gang, fikk jeg heldigvis en flott jordmor. Hun var veldig flink, og jeg følte meg godt ivaretatt, og ikke sett ned på på noen måte. På barsel derimot, vantrivdes jeg så fryktelig at jeg stort sett holdt meg på rommet, i frykt for å bryte sammen foran andre. Jeg følte meg baksnakket (noe som både min mor og samboer kunne bekrefte senere), og jeg turte ikke be om hjelp til amming osv, i frykt for at de skulle anse meg som enda mer håpløs. Den dagen jeg ville reise hjem (3 dager etter fødsel), fikk jeg beskjed om at jeg nok burde bli en stund til. Da satte mamma ned foten, og sa klart i fra om at de ikke hadde noen grunn til å holde på meg. Da hadde de plutselig det alikevel. De var redde for at hun ikke pustet godt nok under amming, siden nesen hennes var litt skjev, så hun burde bli sett på av en ØNH-lege før vi kunne dra. Legen så på henne, og kunne ikke skjønne hvorfor i alle dager vi var der.

Fikk da reise hjem.

To dager etter at vi kom hjem, kom helsesøster på uanmeldt visitt. Heldigvis var hun en flott person, som syntes det virket som om vi taklet dette fint. Etter denne visitten fikk vi ingen ekstra oppfølging.

Nummer to meldte sin ankomst når jeg var 19. Ikke like mange blikk, og ikke like mye negativitet. Følte meg fremdeles ganske uglesett på barsel dog, spesielt fra en jordmor sin side. Hun var veldig krass i tonen når hun snakket til meg, og insisterte på å vise meg bleieskift/bading osv, til tross for at jeg flere ganger sa at dette var mitt andre barn. Helsesøsteren vi fikk udelt denne gangen, behandlet meg også som en uvitende drittunge, og ble flere ganger sint når jeg til tider nektet å følge "rådene" (ordrene) hennes.

Med nummer tre, og nummer fire nå, har jeg ikke opplevd noe særlig negativt. Får en del "Oi! Nummer fire allerede" kommentarer, men ikke sånn negativt ment. Helsepersonell har vært veldig positive, og bemerket at det er flott at folk gjerne vil ha mange barn i ung alder.

02 05​​ 06 09

Comment

Jeg er ikke gravid, men rakk å bli 21 da min første kom. Jeg følte meg veldig ung sikkert mest fordi venninnegjengen min var ikke der i det hele tatt.

Kom på barselgruppe med ungemødre, men vi flytta til en annen by så kontakten forsvant.

Gikk på skole da jeg fikk begge 2 og det var babyboom da nr 2 meldte sin ankomst

verste som skjedde med første var da jeg var på samtale på kvinneklinikken om abort eller ikke. Fikk beskjed om at jeg ikke var så ung at abort ville alle forstå. så tok hun innvendig ul og sendte med meg en pille og time til abort dagen etter...

Sambo og jeg måtte ta avgjørelsen helt på egenhånd og litt på trass fordi jeg ble så skremt av hun dama på klinikken...

angrer ikke et sekund på barna mine, men ser yngre ut enn jeg er så har fått en del rare blikk, men det hever man seg over. Jeg vet hvor jeg står.
        Oda Emilie 12.08.04
        Thea Martine 16.06.06

Comment

Mange flotte historier her! Utrolig kjipt å lese at det er flere som har fått endel negavite kommentarer!
          Jeg ble gravid som 14åring noe som sikkert alle forstår var det ikke lett! Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var over 8-9 uker på vei, jeg brukte lang tid på å klare å fortelle det til de andre. Innerst inne trur jeg at jeg venta så lenge med å fortelle det til folk rundt meg fordi jeg ikke ville ha presset på meg til å ta abort! Abort var liksom ikke et valg jeg ville ta, ihvertfall ikke at andre skulle prøve å snakke meg til å ta abort. Å i ettertid er jeg utrolig glad for at jeg valgte å vente med å si at jeg var gravid.
          Jeg gikk på uskolen å der er det såklart mange som skal tøffe seg med å slenge dritt og rykter, men jeg kom godt ut av det! Skifta skole etter ei stund ikke fordi jeg ble mobba, men fordi jeg var endel dårlig, å ville gå på en mindre skole med mindre klasser. Fikk faktisk ikke en eneste negativ kommentar på den skolen, men fikk heller ikke så mye posetivt.
          Jordmora og legen var helt super, men følte jeg fikk alt inn to ganger, der og da synst jeg det var utrolig irriterendes, men nå er jeg bare glad for det!
          Når jeg fødte var det endel ting som gikk galt, men fikk verdens fineste jordmor ho støtta meg gjennom hele fødselen. Fikk masse hjelp og råd på sykhuset.
          I ettertid har det meste gått fint, jeg har hørt mye posetivt og negativt, men jeg har nå verdens fineste 7åring så noe må jeg ha gjort rett!))

Nr2 kom når jeg nesten var 19år og nr.3 når jeg var 21 Så har tre flotte barn på 7, 3 og 2,5mnd:o)

(mi farmor var den eneste i familien min som ikke støtta meg 100%)
          mamma87

Comment

:grukle:

Mange takk for deres historie! Dere er tøffe, jenter!
            sigpic

Line - redaktør for "Ung Mamma" på Mammanett

Comment

Hei jeg kommer også til å følge med på denne tråden. Er 20 (21 i sept.). Har akkurat funnet ut at jeg er gravid, noe som ikke var planlagt, men jeg å barnefaren har bestemt oss for å beholde det er vell ca 5 uker på vei nå. Har fortalt det til nermeste familie men gruer me egentli litt til "resten" får vite det, hvordan de kommer til å reagere eller si ossv. Jeg er jo 20, men ser egentli et par år yngre ut....blit ofte tatt for å være under 18:P
              ​​

Comment

Opprinnelig lagt inn av Stine_88 Se innlegg
                Hei jeg kommer også til å følge med på denne tråden. Er 20 (21 i sept.). Har akkurat funnet ut at jeg er gravid, noe som ikke var planlagt, men jeg å barnefaren har bestemt oss for å beholde det er vell ca 5 uker på vei nå. Har fortalt det til nermeste familie men gruer me egentli litt til "resten" får vite det, hvordan de kommer til å reagere eller si ossv. Jeg er jo 20, men ser egentli et par år yngre ut....blit ofte tatt for å være under 18:P
                Velkommen hit til oss!
                Dette kommer sikkert til å gå veldig bra

Lykke til!
                sigpic

Comment

Tusen takk
                  ​​

Comment

Opprinnelig lagt inn av Stine_88 Se innlegg
                    litt til "resten" får vite det, hvordan de kommer til å reagere eller si ossv. Jeg er jo 20, men ser egentli et par år yngre ut....blit ofte tatt for å være under 18:P
                    Kjenner til det der ja.
                    Er like gammel som deg, og det er ikke lenge siden jeg ble tatt for å være 12....
                    Det gjør det jo ikke akkurat noe bedre når man skal få barn i ung alder nei. Fordelen er at tilfeldige folk kanskje vil tenke at det er småsøsken man passer, og ikke eget barn, så slipper man unnav kjipe kommentarer Funker jo ikke når man er gravid da.
                    Ikke bare på besøk lenger
                    Blogg Datascrapping

Bakovervendt er best - til barnet er minst 5 år
                    Se her. Les her.
                    MNs bakovervendtgalleri
                    MNs beltestolgalleri

Comment

går det ikke ann å slette sine egne innlegg her? fryktelig frustrerende
                      Last edited by mamma1988men; 19-10-09, 19:08.

Comment

Når kom dere ut offentlig med den store nyheten?
                        ​​

Comment

Jeg sa det til alle med en gang!
                          Tusen klemmer i fra Linda og Prinsen min-Marius...

Marius født. Søndag 27 august 2006

Comment

Har ennå ikke fortalt det til noen andre enn familie...
                            Gruer meg..
                            DES 2009 | JULI 2013

Comment

Opprinnelig lagt inn av Lillemo Se innlegg
                              Har ennå ikke fortalt det til noen andre enn familie...
                              Gruer meg..
                              Det går nok fint. Hva sa familien?
                              sigpic

Comment

Jeg gruer meg også til å fortelle det, på hva slaks reaksjoner som blir osv. Tenker kanskje det er best å fortelle det når det har gått 12 uker, for da er det mere sikkert? men jeg vet ikke..
                                ​​

Comment

Working...
                                X