Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ung og gravid

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Ung og gravid

Opprinnelig lagt inn av Stine_88 Se innlegg
    Jeg gruer meg også til å fortelle det, på hva slaks reaksjoner som blir osv. Tenker kanskje det er best å fortelle det når det har gått 12 uker, for da er det mere sikkert? men jeg vet ikke..
    Hvis du har blitt uplanlagt gravid, og vet du skal beholde barnet, kan det være lurt å vente med å si dette i 12. uke når du er så ung. På denne måten kan du slippe litt "billigere" unna når det gjelder abortpress. Det er også viktig at du tenker godt igjennom hvordan du vil si det, og hvordan du skal møte motargumentene. Det kan være lurt å være åpen for at du kan risikere å få sterke reaksjoner i begynnelsen, men så vil ting bedre seg etterhvert. Mange foreldre opplever det som et sjokk når datteren blir uplanlagt gravid så tidlig, og da kan de si og gjøre ting de angrer på i ettertid. Sørg for å holde en dialog, og forsøk å komme hverandre i møte. Du vil trenge deres støtte og oppmuntring senere.

Lykke til
    sigpic

Line - redaktør for "Ung Mamma" på Mammanett

Comment

Jeg trengte ikke si noe jeg, mammaen og pappaen min forsto det før jeg fikk sagt noe.

Comment

Opprinnelig lagt inn av Eri Se innlegg
        Jeg trengte ikke si noe jeg, mammaen og pappaen min forsto det før jeg fikk sagt noe.
        Enkelt og greit
        sigpic

Comment

Ja du har nokk rett i det tror jeg venter jeg til hele "verden" rundt får vite noe. Men nærmeste familie vet det allerede å etterhvert som det fikk sunket inn hos de, gleder de seg de også
          ​​

Comment

Opprinnelig lagt inn av linepetrine Se innlegg
            Det går nok fint. Hva sa familien?
            Mamma og pappa ble veldig glade og ikke så veldig overraska. De skjønner og kjenner meg,
            så de visste det nesten litt på forhånd. Lillebror sa bare at han skulle kalle meg Trulta.
            Hele resten av familien, inkludert mormor og morfar, syntes bare det var koselig.
            Ingen på mamma sin side har sagt noe om at de synes jeg er ung eller ufornuftig med tanke på utdanning.
            På pappa sin side er det litt annerledes. Farmor syntes det var litt overraskende, men har ikke sagt noe utover det.
            Iallefall ikke til meg. Men jeg vet jo at hun snakker mye bak ryggen til folk, og det tok ikke lang tid før alle visste det.
            Den øvrige familien til pappa har jeg ikke hørt noen ting ifra. Ingen som har sagt gratulerer eller noe.
            Regner med de ennå snakker om hvor teit det er i forhold til utdanning, men jeg vet jo ikke.
            Er litt skuffet over at jeg ikke har hørt noe, men det får bare være...

Gruer meg veldig til å si det til vennene mine. Jeg vet at de ikke kommer til å forstå.
            Ei av venninnene mine mente jo at jeg burde gå til psykolog fordi jeg var babysjuk.
            Går det virkelig ikke an å ønske seg barn uten at det er noe galt med en?
            Kan man ikke få lov til å ha andre drømmer enn å feste hver helg, og å reise jorda rundt?

Blir så fortvila noen ganger...
            DES 2009 | JULI 2013

Comment

Du skal definitivt ikke gå til psykolog fordi du er frisk og normal!!!

Kanskje veninnen din bør ta seg en tur i stedet?

Lykke til!
              sigpic

Comment

Tusen takk for gode ord søta!

Idag kommer nyheten ut blant kjentfolk. Skal bli godt å få det overstått.
                DES 2009 | JULI 2013

Comment

Opprinnelig lagt inn av Lillemo Se innlegg
                  Tusen takk for gode ord søta!

Idag kommer nyheten ut blant kjentfolk. Skal bli godt å få det overstått.
                  Lykke til

Comment

Lykke til, går sikkert kjempe bra
                    ​​

Comment

Opprinnelig lagt inn av Lillemo Se innlegg
                      Mamma og pappa ble veldig glade og ikke så veldig overraska. De skjønner og kjenner meg,
                      så de visste det nesten litt på forhånd. Lillebror sa bare at han skulle kalle meg Trulta.
                      Hele resten av familien, inkludert mormor og morfar, syntes bare det var koselig.
                      Ingen på mamma sin side har sagt noe om at de synes jeg er ung eller ufornuftig med tanke på utdanning.
                      På pappa sin side er det litt annerledes. Farmor syntes det var litt overraskende, men har ikke sagt noe utover det.
                      Iallefall ikke til meg. Men jeg vet jo at hun snakker mye bak ryggen til folk, og det tok ikke lang tid før alle visste det.
                      Den øvrige familien til pappa har jeg ikke hørt noen ting ifra. Ingen som har sagt gratulerer eller noe.
                      Regner med de ennå snakker om hvor teit det er i forhold til utdanning, men jeg vet jo ikke.
                      Er litt skuffet over at jeg ikke har hørt noe, men det får bare være...

Gruer meg veldig til å si det til vennene mine. Jeg vet at de ikke kommer til å forstå.
                      Ei av venninnene mine mente jo at jeg burde gå til psykolog fordi jeg var babysjuk.
                      Går det virkelig ikke an å ønske seg barn uten at det er noe galt med en?
                      Kan man ikke få lov til å ha andre drømmer enn å feste hver helg, og å reise jorda rundt?

Blir så fortvila noen ganger...
                      Herre min hatt for ei teit veninne
                      Men jeg er enig med deg det virker som det er de enseste målene til folk i live å drikke hver helg det er det dde lever for

LYkke til

Comment

Ja, utrolig teit sagt etter min mening!

Tusen takk for lykkeønskning alle sammen!
                        DES 2009 | JULI 2013

Comment

Ja er sant det hu ene sier her inne, at tennårings gravide får vemmelige komentarer og stygge blikk.. ikke det at jeg har opplevd stygge blikk, for man kan ikke se at jeg er gravid en gang, ganske kjedelig, tenke ta siden jeg er gansky tynn kom magen til og synes fortere, men neei da.. men jeg får bare vente hehe..
                          Men over til komentarene, ja fra dag en da jeg gikk ut og sa at jeg var gravid så fikk jeg komentarer som,; du er for ung, du mister ungdomstiden din, hva med utanning? skal du bare gå hjemme og få penger fra sossen da eller?,du får nesten aldri feste og drikke mer eller noe, tenk det da at du må stå opp seint på natta og ungen din bare griner og griner, vill ha mat og skifte bleie..

sant noe blir jeg så sjokert over at det skulle ikke vært lov!
                          Samme det om jeg er 16 eller 30, jeg er moden i hodet, jeg ser ikke på meg selv som en 16 åring, jeg føler at i hodet er i 20 åra.. Også spiller ikke alderen noe, bare du har vett i hue, så er alderen bare et tall! Og undomstid..
                          unnskyldmeg hva er det?? er det da man skal drikke seg drita vær helg og drite seg ut for alt og alle og få kjeft av foreldrene for du kommer slengenes inn døra med øl flaske i hånda? og gå rett og slett gå og pule rundt på alt og alle du finner?
                          Nei ellers takk! Det der kan du spare meg for! Sikkert kjempe koselig for de som får rytet billig og ælkis, men de ryktene kan jeg leve uten, gett! Og så er det den komentaren ALLE de eldre kommer med, hva med utanning?.. Ja hva med den? er ikke det mulig det eller og gå på skole mens du har en unge? Det er altså noe som kalles terettelegging.. At du kan ha ca 40 % fravær på vgs vis ikke det var mer, så der ser jeg ikke problemet i det hele tatt, også går det ann og fikse barnehage plass eller vis man er riktig heldig og har en i familien som er hjemme værende og kansje spørre de om de kan være dag mamma mens du er på skolen.. så det der er virkelig ikke noe problem..!
                          Og det med drikking og festing gidder jeg virkelig ikke komme inn på en gang! for det er bare en helt usakelig komentar! jeg greier meg virkelig uten akohol altså!
                          Og samme om jeg hadde fått unge nå eller om 20 år, ungen griner ikke mer/mindre nå fordet! er bare det at vi unge mødre/ gravide her inne velger og ta det annsvaret litt tidligere, og skifter bleier a gett, hva er det for en usakelig komentar?! Nei off..

Ups ble et ganske langt innlegg dette, men ville bare få frem åssen komentarer jeg har fått, men har fått snakket de ned i støvlene, så nå gjør de ikke annet enn og gratulere meg hihi så fikk satt de på plass gitt.. Så alle andre Tenåring/unge gravide/mødre.. STÅ PÅ! Og Gratulerer og lykke til!!!
                          Mamma til glad gutten Daniel Leander
                          f- 04.11.09 Uke 31+3
                          Mamma elsker deg over alt på denne ord!

Comment

Lykke til! Håper det går bra med dere!
                            sigpic

Comment

tusen takk alt er bra med den lille nå iallefall og det går nok fint med hu/han helt ut også hihi
                              han/hu er i allefall veldig aktiv drev og sklei frem og tilbake og opp og ned på utralyden
                              Mamma til glad gutten Daniel Leander
                              f- 04.11.09 Uke 31+3
                              Mamma elsker deg over alt på denne ord!

Comment

Oj, her var det mye bra å lese! Veldig bra at det er sånne steder som dette, slik at det går ann å fortelle sin histore, samt å lese andres!

Fant ut at jeg var gravid for noen uker siden selv. Går nå snart inn i min 10. uke. Jeg er 17 år, blir 18 i slutten av mnd. Det var helt uventet, og ikke minst så lite planlagt som det går ann, men det tok ikke lang tid før jeg fant ut at abort ikke var noe for meg. Kjæresten er mye eldre enn meg (verdens BESTE kjæreste!!!) og helt i begynnelsen var det jo så klart snakk om abort. Vi bestilte time for ultralyd osv, og for å bestemme abort time. Jeg bare knakk sammen helt der jeg satt. Dette ville jeg ikke!

Det jeg var veldig uheldig med var at søsteren min også ble gravid SAMTIDIG som meg! (Hun er 20). Men siden hun ikke var i et fast forhold, bare "dater" faren til barnet bestemte de sammen at de skulle ta abort, og jeg tror hun tat det tungt at jeg skal beholde. Pappa støtter meg ikke i det hele tatt! Det er helt forferdelig. Min søster, mamma, pappa og meg har alltid vært en god, varm og åpen familie, og jeg får skyldfølelse av at familien nå er blitt til et galehus. (Overdrivelse så klart) Mamma sier hun ikke er enig i valget jeg nå har tatt, men har hun selvfølgelig støtter meg 100 %.

Vennene mine sier også det samme. Noen er enig, andre ikke, men de støtter meg. Det er vel egentlig bare én ting jeg gruer meg forferdelig til: nemlig skolen! Jeg går på en skole der det er MYE fordommer osv, og jeg vet veldig godt hva jeg går inn til. Alle vennnene mine går der, så jeg vil ikke bytte skole, men FY så mye jeg kommer til å bli baksnakket, og hvor mange kommentarer osv jeg har i vente. Vet at det kanskje er litt for tidlig å si slikt, men jeg kjenner denne skolen, jeg vet hvordan menneskene som går på den er, og det kommer (VELDIG MILDT SAGT) til å bli TØFT!

Jeg føler liksom at jeg allerde har fått mye motgang fra familien osv, og håper på å høre fra andre tenåringsmødre (eller snart mammaer). Jeg vil gjerne høre hvordan de har det/hadde det da de gikk gravide. Det siste jeg vil er å skuffe familien, men jeg føler at det blir feil å ta abort på grunnlag av hva ANDRE vil, og ikke meg selv. Jeg er bestemt i valget, jeg skal beholde! Kjæresten støtter meg også 100%, han vil dette han også.

Noe som også vil bli litt vanskelig er at han er australsk, men bosatt i England. Jeg vil da etter fødselen flytte over dit til han, men vil jeg virkelig takle å være borte fra familie og venner??

Som mye annet tenker jeg at jeg må ta tiden til hjelp, og at det mest sannsynlig ordner seg uansett!

Comment

Working...
                                X