Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ung og gravid

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Ung og gravid

hei hei.. hilser på her inne jeg og...
    er jo ganske ung. føle iallefall eg veldig ung når eg skal til kontroll og slikt før de fleste andre på vente værelset er mykje nrmere 30 og oppover.

Bloggen: mittegethjorne.blogg.no

Comment

Hei! Føler bare jeg må skrive noe her, siden jeg er i en utrolig vanskelig situasjon her..

Jeg er 17 år gammel, og har nettopp funnet ut at jeg er 4 uker på vei. Fortalte det til mamma og pappa ganske rask, men d reagerte bare med fortvilelse og sinne. Jeg ble veldig lei meg, og stengte meg inne på rommet mitt og gråt og gråt. Etterhvert kom mamma inn til meg og spurte meg om hvordan jeg hadde tenkt dette her. Jeg visste jo så klart ikke, men jeg har ALLTID vært en motstander av abort, og jeg tror ærlig talt ikke at jeg hadde taklet en abort. Jeg går mitt 2.år på videregående skole, og har egentlig alltid hatt store planer om å få en god utdanning og deretter en bra jobb. Barnefaren er like gammel som meg, men vi har ikke vært sammen så lenge, og vi bor ikke sammen.

Den aller første tanken som streifet meg når jeg fant det ut var at jeg aldri i verden kom til å klare å ta vare på et barn. Jeg har NULL inntekt, og det skremmer livet av meg at jeg kanskje ikke klarer å gi barnet mitt alle de materielle ting det trenger. Men når jeg har fått fordøyd tanken så tenker jeg som så; i begynnelsen vil jeg (håper jeg) få bo hjemme/evt i kjellerleilighet hos besteforeldrene mine til en billig penge. Dette tror jeg ville blitt nødvendig uansett, siden jeg vil trenge mye hjelp, råd og veiledning. Siden jeg og kjæresten min ikke har planer om å bo sammen (da det blir problematisk pga lang vei til skolen), har jeg regnet ut at jeg vil motta rundt 16.000 i mnd(?) om jeg ikke har misforstått. Jeg tenker da at jeg vil kunne legge av mye penger hver mnd, som jeg kan samle opp til å leie/kjøpe et eget sted å bo etterhvert. Skolen kan jeg også klare, selv om jeg VET at det blir vanskelig. Men jeg er så absolutt et stå-på menneske som kan klare det jeg går inn for å klare.

Men det aller verste er at jeg ikke opplever den støtten fra familien min som jeg ønsker å få oppleve. I allefall ikke enda. De er fraværende og virker bare oppsatt av tanken på at jeg skal ta abort. Jeg er forferdelig usikker... og det sliter meg ned mentalt. Jeg trenger råd og oppmuntring fra flere av dere som har klart det før!!

Comment

Hei kjære deg!!

Det virker som du allerede har tatt en beslutning....Følg hjertet ditt og det du vil, att familien din ikkje støtter deg er forferdelig trist, men de tenker nok det samme som du tenkte i begynnelsen...De venner seg nok til tanken skal du se.
        Sjøl har eg ikkje vært i samme situasjon, men min søster ble gravid når hun var 17 år også, det har gått kjempe bra, datteren hennes (altså niesen min) er nå 3 år og hun har 1 år igjen av utdannelsen...Hun har klart det kjempe fint.
        Økonomisk støtte det får du, så økonomisk klarer du deg nok helt fint
        Skjønner att dette er vanskelig for deg, men tror du klarer dette helt fint, utdannelsen kan du ta underveis, det blir nok tøft, men du virker som en stå på person Ut fra det du skriver så virker det som barnefaren vil være involvert, og der vil du jo få hjelp også, og mest sansynlig vil familien din støtte deg etterhvert

Masse lykke til
        Storebror født 2009 og lillesøster født 2013

Comment

det høres virkelig ut som en tøff situasjon du er i. men som Kristine skriver over, det virker som du har bestemt deg. Med støtte fra familie, så vil man som altids klare seg.. jeg er jo ikke ung mamma selv, selv om jeg skulle vrt det.. (skulle fått baby nå i september, men mistet) og jeg skjønner hvordan du har det med tanke på skole.. selv er jeg ferdig utdannet nå til sommeren, men ja.. jeg lurte jo på hvordan jeg skulle klare meg ut skoleåret. og jeg lurte på jobb og økonomi.. jeg har veldig liten inntekt, ikke nok til å flytte hjemme i fra.. (eller inntekten er bedre nå enn det den var tidligere i år.)
          det å få barn er et stort ansvar, men også en stor glede! og det at dine foreldre ikke er så glad nå..vel.. mine foreldre var ikke glad på mine vegne for å si det slik, og jeg har vrt sammen med kjresten min i halvannet år.. men de vente seg til tanken.. det er jo en liten omveltning for dine foreldre, som plutselig skal bli besteforeldre.. de vil nok se på deg som deres lille jente, og blir gjerne litt overbeskyttende.. men etter som tiden går så vil det nok bli lettere, og de kommer til å elske barnet kjempe mye når det blir født!
          og uansett, så er det ditt valg! det MÅ du huske på! ikke ta abort fordi dine foreldre, kjresten din eller noen venner sier du skal gjøre det.. om du vil ta abort, adoptere vekk eller beholde, det skal være du som velger ikke andre..
          jeg tok ikke abort, men jeg hadde en spontan abort.. og jeg tok det ikke noe lett.. (det var jo ikke valgfritt da.. men ja..) jeg kjente på kroppen fra dag en at jeg var gravid, og når jeg mistet så følte jeg meg tom..jeg har vært deprimert i flere mnd, men begynner å komme meg nå.. og det var pga en spontan abort.. og jeg kjenner selv i roten av hjertet at jeg aldri kunne tatt en abort.. selv om jeg også respekterer de som klarer å ta et slikt valg.. for det er som oftest en grunn bak! man vet aldri hele historien. men så er det så veldig mange som angrer ved abort, og ønsker å få barnet tilbake.. med en gang ingrepet er gjort, så er det ingenting å gjøre for å få det tilbake. og det er iallefall veldig viktig å være klar over!
          en venninne av meg fikk barn når hun var 16år.. hun gikk da på vg1. Hun har en nydelig sønn nå på 2år, og fullfører videregående nå til sommeren.. hun har jo hatt sine opp og nedturer, men også mange gleder. med mye støtte fra familie og venner. så lenge man går inn for å klare utdannelsen, så tror jeg det er utrolig hva man klarer.. man ser jo også på unge mødre, det er så mange unge mødre som klarer seg kjempe fint!
          uansett hva du velger, det er ditt valg!
          gratulerer med graviditeten, og lykke til videre

Storebror 2011 Lillebror 2014
          Lillesøster ventes i juni 2016

Comment

Og gratulerer så masse med en liten spire

Comment

Opprinnelig lagt inn av Kristine85 Se innlegg
              Hei kjære deg!!

Det virker som du allerede har tatt en beslutning....Følg hjertet ditt og det du vil, att familien din ikkje støtter deg er forferdelig trist, men de tenker nok det samme som du tenkte i begynnelsen...De venner seg nok til tanken skal du se.
              Sjøl har eg ikkje vært i samme situasjon, men min søster ble gravid når hun var 17 år også, det har gått kjempe bra, datteren hennes (altså niesen min) er nå 3 år og hun har 1 år igjen av utdannelsen...Hun har klart det kjempe fint.
              Økonomisk støtte det får du, så økonomisk klarer du deg nok helt fint
              Skjønner att dette er vanskelig for deg, men tror du klarer dette helt fint, utdannelsen kan du ta underveis, det blir nok tøft, men du virker som en stå på person Ut fra det du skriver så virker det som barnefaren vil være involvert, og der vil du jo få hjelp også, og mest sansynlig vil familien din støtte deg etterhvert

Masse lykke til

Tusen hjertelig takk for støttende ord! Du aner virkelig ikke hvor mye jeg trengte å høre at ting går bra akkurat nå!

Når det gjelder barnefaren så vil han nok være involvert ja. Men han er heller ikke videre begeistret for det valget jeg har tatt.. Men han sier at han støtter meg uansett hvilket valg jeg tar, og det tror jeg at han gjør

Comment

Opprinnelig lagt inn av bejbi Se innlegg
                det høres virkelig ut som en tøff situasjon du er i. men som Kristine skriver over, det virker som du har bestemt deg. Med støtte fra familie, så vil man som altids klare seg.. jeg er jo ikke ung mamma selv, selv om jeg skulle vrt det.. (skulle fått baby nå i september, men mistet) og jeg skjønner hvordan du har det med tanke på skole.. selv er jeg ferdig utdannet nå til sommeren, men ja.. jeg lurte jo på hvordan jeg skulle klare meg ut skoleåret. og jeg lurte på jobb og økonomi.. jeg har veldig liten inntekt, ikke nok til å flytte hjemme i fra.. (eller inntekten er bedre nå enn det den var tidligere i år.)
                det å få barn er et stort ansvar, men også en stor glede! og det at dine foreldre ikke er så glad nå..vel.. mine foreldre var ikke glad på mine vegne for å si det slik, og jeg har vrt sammen med kjresten min i halvannet år.. men de vente seg til tanken.. det er jo en liten omveltning for dine foreldre, som plutselig skal bli besteforeldre.. de vil nok se på deg som deres lille jente, og blir gjerne litt overbeskyttende.. men etter som tiden går så vil det nok bli lettere, og de kommer til å elske barnet kjempe mye når det blir født!
                og uansett, så er det ditt valg! det MÅ du huske på! ikke ta abort fordi dine foreldre, kjresten din eller noen venner sier du skal gjøre det.. om du vil ta abort, adoptere vekk eller beholde, det skal være du som velger ikke andre..
                jeg tok ikke abort, men jeg hadde en spontan abort.. og jeg tok det ikke noe lett.. (det var jo ikke valgfritt da.. men ja..) jeg kjente på kroppen fra dag en at jeg var gravid, og når jeg mistet så følte jeg meg tom..jeg har vært deprimert i flere mnd, men begynner å komme meg nå.. og det var pga en spontan abort.. og jeg kjenner selv i roten av hjertet at jeg aldri kunne tatt en abort.. selv om jeg også respekterer de som klarer å ta et slikt valg.. for det er som oftest en grunn bak! man vet aldri hele historien. men så er det så veldig mange som angrer ved abort, og ønsker å få barnet tilbake.. med en gang ingrepet er gjort, så er det ingenting å gjøre for å få det tilbake. og det er iallefall veldig viktig å være klar over!
                en venninne av meg fikk barn når hun var 16år.. hun gikk da på vg1. Hun har en nydelig sønn nå på 2år, og fullfører videregående nå til sommeren.. hun har jo hatt sine opp og nedturer, men også mange gleder. med mye støtte fra familie og venner. så lenge man går inn for å klare utdannelsen, så tror jeg det er utrolig hva man klarer.. man ser jo også på unge mødre, det er så mange unge mødre som klarer seg kjempe fint!
                uansett hva du velger, det er ditt valg!
                gratulerer med graviditeten, og lykke til videre
                Åh, så leit å høre at du mistet den lille spiren din Håper du det klaffer for deg snart!

Tusen takk, jeg setter pris på svaret ditt. Det er slike mennesker som dere som gjør dagen litt lettere veitu

Comment

Opprinnelig lagt inn av susannbr Se innlegg
                  Åh, så leit å høre at du mistet den lille spiren din Håper du det klaffer for deg snart!

Tusen takk, jeg setter pris på svaret ditt. Det er slike mennesker som dere som gjør dagen litt lettere veitu
                  takk for det håper jeg også

det er jo bra jeg tror du kommer til å bli en flott mor, men du vil nok møte noen hindringer.. men det gjør man nok om man er 16 eller 30.. masse lykke til!

Comment

Hei
                    Melder meg inn her eg også før det blir forseint
                    Selv er eg 24 år, min mann er 26. Sammen har vi lille A født 10 april 2009 er ggravid igjen no i uke 16 i dag . Venter nr2 i November og gleder oss masse

Selv synest eg starten på den nye familien var tøff overgang, men gjekk over de første 6 ukene No er hele familien bare perfekt og vi koser oss Men til tider da trøttheten melder seg og mye i huset som skulle vert gjørdt men ikke noe skjer, blir livet fort tøft igjen :P Men går over igjen da alt blir gjordt samt en god natte søvn
                    ~Camilla 31.10.10~
                    ~Angelica 10.04.09~ Livet med trollungene

Comment

• Sv: Ung og gravid

takk for det håper jeg også

det er jo bra jeg tror du kommer til å bli en flott mor, men du vil nok møte noen hindringer.. men det gjør man nok om man er 16 eller 30.. masse lykke til!

Ja, det er altså bare den økonomien som bekymrer meg mest. Klarer ikke å slutte å tenke på det heller..

Comment

Ja, det er altså bare den økonomien som bekymrer meg mest. Klarer ikke å slutte å tenke på det heller..
                        det bekymret meg også.. og jeg HAR jo ekstrajobb..men i å med at den bare er ekstra, så tror jeg ikke jeg har noen særlige rettigheter.. pluss sjefen ville bevisst gi meg mindre vakter...
                        men det du må gjøre er å bestille en time hos nav og få mer info om alle rettigheter du har og stønader osv
                        det ordner seg som altids, men det blir nok ikke så veldig mye til overs at man kan kjøpe det siste nye på moten eller den dyreste sminken osv.. og man har nok ikke SÅ mye råd til å kjøpe sg nye filmer og klær osv.. så det er viktig å holde styr på alle inntekter og utgifter
                        men jeg skjønner deg VELDIG godt! det skal nok ikke være lett..staten mener at vi blir for gamle før vi får barn, og det er ikke rart med alle de dårlige ordningene.. men som sagt, snakk med nav

Comment

det bekymret meg også.. og jeg HAR jo ekstrajobb..men i å med at den bare er ekstra, så tror jeg ikke jeg har noen særlige rettigheter.. pluss sjefen ville bevisst gi meg mindre vakter...
                          men det du må gjøre er å bestille en time hos nav og få mer info om alle rettigheter du har og stønader osv
                          det ordner seg som altids, men det blir nok ikke så veldig mye til overs at man kan kjøpe det siste nye på moten eller den dyreste sminken osv.. og man har nok ikke SÅ mye råd til å kjøpe sg nye filmer og klær osv.. så det er viktig å holde styr på alle inntekter og utgifter
                          men jeg skjønner deg VELDIG godt! det skal nok ikke være lett..staten mener at vi blir for gamle før vi får barn, og det er ikke rart med alle de dårlige ordningene.. men som sagt, snakk med nav
                          Jeg har ingen inntekt.. Det har ikke barnefar heller.. Så vi e liksom VELDIG avhengig av støtten vi får fra staten :/ det er litt kjipt å ikke kunne være selvstendig, men sånn er det nå bare. Jeg skal snakke med nav så fort som ting har roet seg her i heimen. (Foreldrene er fortsatt rabiate og nærmest trygler om en abort....)

Comment

Min mamma begynte også å grine og kjefte hysterisk, men nå har hun begynt å glede seg og syns det er kjempe kjekt

Comment

Jeg har ingen inntekt.. Det har ikke barnefar heller.. Så vi e liksom VELDIG avhengig av støtten vi får fra staten :/ det er litt kjipt å ikke kunne være selvstendig, men sånn er det nå bare. Jeg skal snakke med nav så fort som ting har roet seg her i heimen. (Foreldrene er fortsatt rabiate og nærmest trygler om en abort....)
                              Det er jo faktisk ditt valg!!! Så utrolig dumt att hun oppfører seg på den måten! Skjønner jo att hun vil ditt beste og nok helt sikkert gjør dette for å tenke på utdannelsen din...Men hun har jo barn sjøl og vet kor fantastisk det er å få barn...Man kan klare det meste om man går inn for det

Stå på du

Comment

Jeg er ung mamma fra Fredrikstad og vil gjerne komme i kontakt meed andre unge mødre. Som kanskje kan komme med noen tips og dele tips.. send meg melding^^

Termin i noveember

Comment

Working...
                                X