Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fordommer fordi du er ung?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fordommer fordi du er ung?

jeg har i hvertfall følt det sånn mange ganger. folk som ser stygt påmeg når jeg triller vogna på kjøpesenter osv.
    mange ganger jeg har følt det sånn at noen har hatt lyst til å komme bort å si: å stakkars deg.. så dum du er, fått barn så tidlig, du har ødelagt livet ditt du. du har jo ikke noe å tilby dette barnet.
    fått MANGE sånne "jeg-måler-deg-opp-og-ned-blikk". akkurat som om folk forventer at jeg er ung alenemamma (jeg er jo det da, men det kan de jo ikke vite) som har ødelagt livet sitt...

hvordan er det? føler dere det sånn? ønsker veldig gjerne svar fra både unge og modne mammaer!

(må bare få legge til at jeg ser utrolig mange nydelige barn her )

Sv: dømmer dere modne mammaer oss unge?

Hei Carolina!
    vet ikke om jeg er en moden mor (30) men jeg dømmer så visst ikke de som har fått barn tidlig. Har selv ikke biologiske barn, men et fosterbarn. Det jeg tenker når jeg ser en ung mor er at hun er heldig. Heldig fordi hun får oppleve mye med sitt barn, hun får sannsynligvis oppleve å bli bestemor og kanskje oldemor... Synes det er flott at man kan være der for barnet sitt i mange mange år. Dessuten er det når man er ung at kroppen er best rustet til å få barn. Man vet jo aldri om man kan få barn, og jeg må innrømme at jeg noen ganger lurer på om jeg hadde fått det til om vi startet tidligere...

Flott med unge mammaer, om de har et godt liv å tilby sine små

Comment

Jeg tenker definitivt ikke sånn, og jeg kan vel trygt si at jeg er moden så det holder- fikk sistemann etter fylte 38 år - og den eneste grunnen til at unge mødre evt. får rare blikk fra meg måtte nok være fordi jeg er misunnelig heheh
      Skulle ønske jeg hadde hatt overskuddet til en ung mor - det er jo en kjennsgjerning at man blir fortere sliten med årene.
      Så når jeg triller bortover i rullatoren min, mens sønnen min bære veska mi, kan du ta med ditt barn og gå på byen
      Sånne ting som du beskriver, må du heve deg over, og tenke som så at det sier mer om dem enn om deg :=)
      :trott: Student,mamma,vaskedame, elskerinne,kokk,sjåfør,psykolog,mekler,datanaut osv for Krølle 2003 og Olings 2005, og han mørke mannen vi ser av og til :trott:

Comment

Får en del blikk nå for tiden, siden jeg har fått ganske stor mage Men jeg har bitt meg merke i at det noe jeg gjør tilbake, jeg måler litt de jeg ser som er litt eldre (ikke dømmende, men kanskje mer nyskjerrig). For jeg synes det går litt opp i opp, vi unge har kanskje mer energi og slikt, men vi har (snakker for meg selv og kanskje noen andre, ikke alle) mindre grunnlag; utdannelse, arbeidserfaring osv. Synes alder spiller liten rolle i det å være gode foreldre
        Storebror født -05
        Lillebror født -06
        Bittelillebror født -09

Comment

Dere kan jo tro hvordan det var å være høygravid og betale barnebillett på bussen :daane: Ikke alltid like hyggelig.

Men til tross for noen blikk og småkommentarer, føler jeg at jeg har fått masse respekt for valget mitt om å bære frem barnet mitt til tross for alderen. Jeg føler selv at jeg har klart oppgaven veldig bra, og har aldri brydd meg om blikk. De får se til øynene faller ut, det gjør jo ikke dem bedre enn meg.

Kan hende de som ser, titter litt ekstra for å prøve å anslå alderen vår?

Uansett, ikke bry dere. De færrste mener det vondt uansett!
          Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Comment

Vanligvis driter jeg om folk stirrer eller ikke. Jeg kan stirre likemye jeg også på andre, unge som gamle, som den nysgjerrigperen jeg er.

Men engang jeg virkelig merka at så på meg m skikkleig ovenpå-og-ned-blikk var på babysvømming. Dette var en dame i slutten av 30-årene med sitt 3 barn. Ikke snakka hun til meg, ikke snakka hun til Adrian. I det hele tatt så hun bare surt på meg. Når hun ikke var tilstede på babysvømminga, så snakka alle de andre mødrene med meg, men når hun var der...snakka ingen til meg.
            Mamma til 2005, 2008 og 2011

Comment

Jeg skjønner ikke helt dette... at noen ser stygt på unge mødre. Jeg har aldri gjort det. Selv om jeg, i min verste deppe-periode pga barnløshet gikk i stor bue utenom alle gravide og de med babyer. Det var ikke fordømmelse i øynene mine, men kanskje en liten tåre.

Comment

Jeg syns Martine sa masse bra jeg, dette med at det har sine fordeler og ulemper ved å være ung eller moden mor.

Jeg vil vel klassifiseres under sistnevnte, men det er jo tilfeldigheter som gjør at jeg har blitt så "gammel" før jeg ble mor.

Da jeg var 20 år hadde jeg helt andre prioriteringer enn jeg har nå, derfor passer det perfekt for meg å bli mamma rundt disse tider.

Men om noen velger å bli mor i ung alder må da vitterlig være denne personens eget valg, og skjønner ikke helt hvorfor noen skulle "fordømme" dette.

Nei jenter, vær stolt av dere selv og IKKE bry dere om folk ser ut for å dømme dere fordi dere er unge mødre!!

Lykke til alle sammen!!
                Storebror Aleksander født 04.05.06
                Lillebror Simen født 25.02.08

Comment

Opprinnelig lagt inn av Maika
                  Vanligvis driter jeg om folk stirrer eller ikke. Jeg kan stirre likemye jeg også på andre, unge som gamle, som den nysgjerrigperen jeg er.

Men engang jeg virkelig merka at så på meg m skikkleig ovenpå-og-ned-blikk var på babysvømming. Dette var en dame i slutten av 30-årene med sitt 3 barn. Ikke snakka hun til meg, ikke snakka hun til Adrian. I det hele tatt så hun bare surt på meg. Når hun ikke var tilstede på babysvømminga, så snakka alle de andre mødrene med meg, men når hun var der...snakka ingen til meg.
                  Det sier jo litt om de damene da. Går ikke an å oppføre seg sånn.

Comment

hmm.. ja det er mange som ser stygt da de ser meg gå med vogna også.. men det er mest fjortisjenter, for å si det sånn.... men det er bare å heve hodet høyt og ta opp nurket.. da blir det en annen låt
                    sigpicer samboer med kjekkere enn kjekkest og er mamma til nydeligere enn nydeligst :flirte:

Comment

Nei, jeg ser ikke ned på unge mødre.
                      Jeg var selv ralativt ung mor på 19 første gang.
                      Men på en annen side vet jeg nok om det til å ikke anbefale det !
                      For det ER ulemper ved å få barn før man har etablert livet sitt skikkelig .
                      Men, jeg ser ikke ned på unge foreldre som mennesker av den grunn,
                      for omstendighetene kan være så mangt jeg ikke vet om...
                      :smiley229-94........ :smiley229 -96........:smiley229 -01........:smiley229 -o4

Comment

Jeg fikk sånn SKIKKELIG stykt blikk når jeg var høygravid! Jeg var på et kjøpesenter, og så å si ALLE klerna var for små, og vi hadde lite penger til mammakler (+ at jeg fant ingen )
                        Så jeg gikk med en genser som viste magen litt (jeg var jo INNE og frøys ikke) og da var det en vennine gjeng der 2-3 var gravide og et par med vogn, de så så sinnsykt stykt på meg, at jeg skamma meg enormt! Jeg som egentlig var såå stolt av magen min. Men heldigvis klarte jeg å heve meg over det!

Ellers har jeg hatt ganske positive opplevelser! Når vi passa søskenbarnet til Mikael som er 3 år, så var det en dame som sa : Heldige du er som har en lillebror! Så sa jeg: nei, nei, han er ikke vår han og, er søskenbarnet det..Hehe..

Har jo hatt gutter på min alder som har sakt at jeg ødelegger livet! Men det kan ikke de dømme!

MEN, jeg vil ikke annbefale å få barn før en er ferdig med utdannelsen.. Men, velger noen å gjøre det så er det deres problem. Jeg syns ikke det er så mange ulemper med å få barn tidligt, kommer ann på personligheten til personene! Jeg gikk sjeldent ut, så det er ikke no problem. Ikke har vi råd til å reise mye, så er ingen hinder det heller. Syns bare det er KANON kjekt Og nyter hvert sekund, enten han skriker, eller smiler
                        Mamma til 3 skatter

Comment

Nei jeg ser ikke ned på unge mødre.

Jeg ser vel egentlig ikke på mødre i begynnelsen av 20-årene som unge mødre heller, men det er en annen sak...
                          Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
                          Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Comment

Opprinnelig lagt inn av Måne
                            Nei, jeg ser ikke ned på unge mødre.
                            Jeg var selv ralativt ung mor på 19 første gang.
                            Men på en annen side vet jeg nok om det til å ikke anbefale det !
                            For det ER ulemper ved å få barn før man har etablert livet sitt skikkelig .
                            Men, jeg ser ikke ned på unge foreldre som mennesker av den grunn,
                            for omstendighetene kan være så mangt jeg ikke vet om...
                            Det er vel opp til hver enkelt å avgjøre,eller hva?

Selv ser jeg ikke så mange ulemper med å få barn tidlig, dersom man tar ansvaret alvorlig, noe de aller fleste gjør.

Comment

Jeg dømmer ikke unge som velger å få barn. Synes dette er en sak de må få avgjøre selv. Er vel ikke alltid alder er så viktig. Dessuten har jeg opplevd mange modne mødre som ikke burde hatt barn.....

Comment

Working...
                              X