Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fordommer fordi du er ung?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Reaksjoner?

Opprinnelig lagt inn av Tonje Marie Se innlegg

Oj ble lang dette her, hører ikke til inne på gruppa engang

Jo, i aller høyeste grad.
    sigpic

Line - redaktør for "Ung Mamma" på Mammanett

Comment

Fordommer fordi du er en ung mor?

Er det noen av dere som har opplevd at folk har fordommer mot dere fordi dere er unge mødre?

Evt. er det noen som har fordommer mot unge mødre?

Comment

Sv: Fordommer fordi du er en ung mor?

Nei jeg har ikke det faktisk! Jeg har utelukkende møtt positivitet i forbindelse med at jeg er ung jeg! Utenom fra en venninne da, men hun er litt skrudd på alle punkter :P

Comment

Har gått bare fint her også

Comment

Overraskende lite faktisk. Virker som folk endelig har åpnet øynene for at unge mødre/foreldre også kan gjøre en god jobb

Eneste jeg kan komme på er at jeg har fått høre at det nok er pga jeg er ung at jeg ikke likte ammingen
            ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 13.01.11

Comment

Jeg fikk jenta mi da jeg var 16 år, det er nå 9 år siden å har OFTE opplevd fordommer.. å det skjer enda.

Comment

Har jeg blitt møtt med fordommer har det faktisk stort sett bare vært fra mennesker på min egen alder. Er 21.

Comment

Jeg var også 16 år og 8 år siden nå og jeg har også opplevd mye fordommer.
                  Tror det er "enklere" og få barn "for tidlig" nå enn det var for noen år tilbake.

Comment

Nei faktisk ikke. Er 19 år . Familien min var glade da jeg var gravid, og har ikke møtt noen som har sakt negative ting til meg, har blitt positiv overasket faktisk. Mye i grunn sikker for jeg VET selv at jeg er den beste for barne mitt og og at INGEN selv om de så var 40 kunne ha gjort en bedre jobb, mammaen er den beste for barnet uansett om du er 17 eller 38 =P Eneste jeg kan si noe om er 1 kunde på jobben som komenterte til meg 1 gang, og tror ikke sjefene mine likte det så godt etter som jeg er lærling, og de var ganske voksne når de fikk barn selv! Men alle er forskjellige sånn er det med alt ) Har i allefall blitt positivt overakset over at folk ikke fordømmer meg som ung mor

Comment

Eneste fordommene jeg møtte på da førstemann var liten var på trygdekontoret, jeg ringte inn dit en gang, hvorpå saksbehandleren min sa: "Åhh, du er den unge moren.."

Men nå som jeg er blitt tenåringsmor, merker jeg flere fordommer fra andre tenåringsforeldre, det føles litt som at de ser på meg som om de var mine foreldres venner...

Comment

Jeg kommer fra en liten kommune der folk snakker høyt og de fleste vet alt om hverandre, jeg derimot flyttet for noen år siden så de har ikke så mye kjennskap til hvordan livet mitt har blitt til. Det har hendt jeg har hørt folk i hjemkommunen har kommentert diverse om hvem faren er, vet jeg hvem det er osv. (Jeg og kommende pappa er samboere.) Ganske provoserende faktisk, men bortsett fra det og et stygt blikk jeg fikk av en eldre dame i byen, så har jeg bare møtt glede og støtte fra folk rundt meg.
                        SA Juli 2008
                        MA Juli 2010
                        Mirakelgutten min - Juni 2012 <3
                        MA April 2013

Comment

Sv: Fordommer fordi du er ung?

Finner ingen negative sider med at jeg fikk barn som 19 år men jeg har slitt litt med å bli tatt serriøst ja! Det var værst blikk fra de som var bortimot like gammel som meg faktisk! De var jo ute hele tiden, drakk seg dritings i helgene, sjonglerte gutter/jenter som de selv ville, og jeg satt hjemme å leste bok og drakk te
                          Jeg har kanskje ikke det beste grunnlaget, siden jeg ble mobbet ut av skolen, men det er ikke noe jeg gjør bedre enn å være mor (jada, jeg vet man ikke kan si at man er en god mor, for det er ikke opp til meg å avgjøre!) men JO jeg er en god mor!
                          Jeg prøver også på nr to akkurat nå! Men det er det kun tre personer som vet, den kommende far, min beste veninne og min mor!
                          Luftet ideen for en stunn siden, og da føltes det ut som om jeg ikke hadde lov til å ha to barn! Hs kom med noe lignende som "men du har jo jenta di!" og ei annen ei som jeg er i kontakt med hun bare smilte lett og skifta tema.. Det var KUNN de tre som vet det som ikke kom med en rar reaksjon.. Mamma var faktisk ganske positiv til det!

Det er et slit å bli tatt serriøst, men det er verd det! Ville ikke bytta bort mamma rollen for noe som helst! <3
                          2Juni11 14Juli13

Comment

Eg fikk positiv ladning i fra jordmor når eg va 19 år og gravid, me trenge litt forskjellig i samfunnet å at ikke alle ventet til de er 30 år med å få barn sa hu eg blei ganske øveraska, Mn e jo sant har sine fordeler me å bli ung mor og )

Comment

Jeg anså ikke med selv som ung gravid (jeg er 20, blir 21 i år) før jeg fikk kommentarer fra mine kollegaer. Kommentarer som:
                              "Skal du beholde det da?"
                              "Skal jeg si gratulerer, eller fant du bare ut av det for sent"
                              De jeg reagerte mest på var kommentarene fra en mannlig kollega. Han lurte på hvorfor jeg hadde valgt å få barn nå, jeg var jo så ung?
                              Både jeg og min samboer er ferdig utdannet og vi har god økonomi.
                              Men han mente at jeg hadde "bare" fagbrev, jeg var ikke ferdig utdannet, jeg var jo ikke ferdig utlært.
                              Jeg mener.. Man blir ALDRI ferdig utlært, man slutter ikke å lære bare fordi man får barn..!
                              Så kom han med at jeg måtte jo reise verden rundt før jeg fikk barn.

Jeg mener ikke sånne kommentarer er akseptable å komme med til en gravid kvinne. Jeg er ikke noe spesielt ung til å bli mamma, ihvertfall ikke i min familie. Jeg har utdannelse, god økonomi og gleder meg utrolig mye til å bli forelder. Det samme med min samboer. Reising har aldri vært en av mine prioriteter, så jeg ser ikke på mindre reisemuligheter som en hindring.

Han fikk meg til å tenke:
                              Burde jeg skamme meg for å ha valgt dette? Riktignok ble jeg fortere gravid enn forventet, men barnet kunne uansett ikke vært mer ønsket.
                              Last edited by Tillemo; 16-07-12, 21:34.
                              SA 08,Jente 2013,MA 04/14,SA 07/14

Comment

Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt! utrolig hva folk får seg til å si altså.. Og man kan da vel reise selv om man har fått barn?! Vi var nettopp ti dager i Tyrkia med Linnea på 8,5 mnd, null problem!
                                Sånne kommentarer er ikke akseptable uansett de, ingen har noe med hva dere velger å gjøre!

Comment

Working...
                                X