Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Barnevernet? Gravid, 16 år og redd

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Barnevernet? Gravid, 16 år og redd

Hei!
    Jeg er 16 år, gravid. Føder som 17 åring.
    Ca. 14 uker på vei, men har ikke turt å dra til legen..
    Jeg er arbeidsledig og går ikke vgs 2 året, fordi jeg ikke fikk plass pga fraværet mitt 1 året.. Fant ut at jeg kunne få skoleplass forde, litt for sent..
    Men barnefaren, og kjæresten min er 20, og han jobber og går på skole. Jeg har ca. termin i juni/juli tider, så er da han går inn som lærling.
    Jeg er ikke under barnevernet fra før, aldri hatt kontakt med de på noen måter! Men er veldig redd, og har mange spørsmål ang. barnevernet og ungemødre?
    Er det slik at barnevernet automatisk kobles inn?
    Har det noe å si at jeg ikke har jobb? (jeg har søkt flere steder, venter på svar)
    Familien min setter stort press på nettopp dette med jobb.. Og det skremmer meg veldig at det skal ha så mye og si, når barnefaren jobber, og jeg søker?
    Eller er det helt feil?
    For jeg har jo lest flere steder om unge mødre, uten jobb, uten barnefar, og klarer seg fint!!
    Og hvis barnevernet kobles inn, ser de kun på meg? Eller ser de på barnefaren og?
    Akkuratt nå, bor jeg hjemme, og planer om å gjøre det den første tiden og pga kostnader Barnefaren kommer til å flytte inn til meg, hvor jeg, min mor og mine to lillebrødre bor. 1 etg, 3 soverom, god plass!

Så nå venter jeg kun på svar.. Veldig usikker og redd..
    17 år, mamma, uten jobb, bor hjemme, ugyldig 1 år vgs. Men kunne vært verre? Og har vært verre hvor de har beholdt ungen sin, og oftebarnevernet ikke ... er der(?) lenger?

Tror ikke selv at det er et problem, for jeg klarer meg nok fint! Og alle i familien til både meg og barnefaren støtter oss
    Så er bare de få som ikke tror det, og maser om barnevernet som kommer til å ta barnet mitt hele tiden ... Det skremmer meg jo!?

Sv: Barnevernet? Gravid, 16 år og redd

Jeg har selv vært alenemor, med en far som da var lite med i bildet. Og jeg gikk selv til barnevernet, og som de sa, så er det bedre at de bil kontaktet av meg, og ikke omvendt! Jeg ba da om avlastning til min sønn, fordi han krever veldig mye. Og nå har jeg nettopp flyttet sammen med kjæresten min, men gjennom helsesøster her på den nye plassen har jeg når søkt om hjelp til avlastning nok en gang hos barnevernet her. For da barnevernet i den forrige kommunen jeg bodde i fikk vite at jeg skulle flytte, så henla de saken. For de skal fokusere på hva som er barnets beste! Om du er 14, 16 eller 23 som meg, så er det fortsatt barnet og dets helse og omsorg som skal settes i fokus, ikke noe annet. Jeg hadde vært alene med min sønn i 2,5 år når jeg søkte dem første gang! Og de var kjempe greie

Nå har jeg foreløbig ikke fått svar på den siste henvisningen her i fra, men satser på dem er like greie! De var til og med på hjemme besøk i den første kommunen, og selvfølgelig er man jo veldig nervøs ovenfor BV, men det gikk over. Tror det har mye med at alt det som ikke går andres vei innenfor etaten blir så opplyst om i media, og så negativt for alle andre, mens de positive sakene blir satt i bakgrunn! Tror du trygt kan besøke dem, og forklare hva du føler, for jeg satt i en ekstrem dårlig økonomisk situasjon når jeg ba dem om hjelp, og jeg var på vei å få et psykisk sammenbrudd. Men de fokuserte kun på at mitt barn hadde det bra

Comment

Sv: Barnevernet? Gravid, 16 år og redd

Barnevernet kobles ikke automatisk inn selv om du er ung nei, så det kan du ta med ro. Skulle de bli koblet inn, ser de både på deg, barnefar, bosituasjon, nettverk og slike ting. Så lenge du har en familie som stiller opp, en stabil bosituasjon, og babyen får den omsorgen og de materielle tingene den trenger, så trenger du ikke bekymre deg. Men å være ung mor trenger ikke involvere barnevernet i det hele tatt.

Jeg ble selv gravid som sekstenåring, fødte 3 måneder etter syttenårsdagen min. Jeg gikk skole når jeg ble gravid, og hadde permisjon fra studier de første ti månedene etter fødsel. Jeg anbefaler deg STERKT å bli ferdig med skolegang, på tross av baby. Jeg tror (hvis reglene er slik de var for 11 år siden), at du kan søke skoleplass til høsten, for så å søke permisjon fra studiene i et år. Så lenge du har skoleplass, kan du søke om fødselsstipend.

På samme tid vil jeg innstendig be deg om å dra til legen. Man er ikke nødt til å dra på svangerskapskontroll, men det er en god trygghet, for både deg og babyen. Du trenger bare å dra til legen første gang, resten av kontrollene kan tas hos jordmor.

Datteren min er i dag 11 år, og klarer seg kjempefint. Hun er blant de beste i klassen sin, har mange venner, trener og er ei veltilpasset jente. Unge mødre kan klare seg vel så bra som de litt eldre.

Masse lykke til.
      02 05​​ 06 09

Comment

Working...
      X